Endelig mamma! Skrevet 27. mars 2011 #1 Skrevet 27. mars 2011 Er dette "god nok" grunn til å ringe inn bekymringsmelding til barnevernet? En mor som har en datter på 2,5 år. Hun er ikke i arbeid, men datteren går i barnehage. Hun har fast barnefri en ukedag og de fleste helger, som brukes til drikking og festing. Hun legger ut på Facebook hvor slitsomt hun synes det er å ha dattern, og hvor deilig det er at hun har fått barnevakt, for nå skal det festes. Hun er nå en i et forhold med mye krangling, men jeg vet ikke hvor mye datteren er innvolvert. Hun har besteforeldre på begge kanter i nærheten (det er dem som passer datteren), men veit ikke i hvor stor grad faren er innvolvert. Før hun fikk datteren sin hadde hun testet mye av narkotiske stoffer, men jeg veit ikke om dette var daglig inntak, fikk inntrykk av at det bare var på fester. Er lenge siden jeg har sett henne sammen med datteren, men forrige gang var i fjor sommer, og da virker begge glade og fornøyde, så samspillet dem imellom var bra. Så det enste jeg har på henne som gjelder i dag, er at hun fester og drikker noe jeg synes er vel mye. Men så lenge datteren ikke ser dette, er det jo i grunn ikke så farlig. Jeg har bare en så dårlig følelse... Hva mener dere?
Tigerpote Skrevet 27. mars 2011 #2 Skrevet 27. mars 2011 Det høres iallefall veldig trist ut å bruke alle helger på fyll og ikke på datteren sin...
godiva med 3 gull Skrevet 27. mars 2011 #3 Skrevet 27. mars 2011 Om hun ikke har datteren med på fest, og har solide barnevakter er det nok ikke noe barnevernet gjør.. men jeg hadde nok ringt helsestasjonen om jeg var deg.. de slår gjerne til med tettere oppfølging. Og det kan jo være de kan hjelpe litt.
Gjest Skrevet 27. mars 2011 #4 Skrevet 27. mars 2011 Jeg hadde ikke ringt barnevernet. Jeg skjønner meg ikke helt på folk som har barnevakt hver helg for å feste og ture, men jeg er ganske ny i mamma-gamet så det er mye jeg ikke forstår meg på og ønsker å forstå meg på. Men så lenge barnet har gode omsorgspersoner som sitter barnevakt og at barnet har det ellers godt med mor (får omsorg, mat, klær, har rutiner osv.) så anser jeg det ikke som omsorgssvikt og grunn til å kontakte barnevernet. Det jeg kunne ha gjort dersom det var en god venninne var å forslå at vi skulle finne på noe med barna sammen en helg, invitere henne på film-kveld (uten alkohol) og foreslå ting som ikke innebærer fest og fyll.
Bålle84+j06+nooni161010 Skrevet 27. mars 2011 #5 Skrevet 27. mars 2011 Du sier jo at samspillet er bra mellom de..og så lenge dette ikke går ut over datteren, eller at hun fester når hun er der, så får vel dette bli hennes problem. Ja det er slitsomt å være alenemor, og det er godt å få gå ut når man får barnevakt, det betyr ikke at man er en dårlig mamma. Barnet er jo ikke med hvem som helst heller? Nei, kanskje hun trenger voksnere vennner, tid til å bli voksen osv. Jeg er alene med mine to og hadde aldri forlatt dem hver helg. Når sant skal sies har jeg vel bare vært borte fra 5 åringen en håndfull ganger hehe
Bålle84+j06+nooni161010 Skrevet 27. mars 2011 #6 Skrevet 27. mars 2011 Glemte å si at jeg og kunne teste ut narkotiske stoffer før jeg fikk min datter....men det betyr ikke at jeg gjør det nå om jeg skulle finne på å feste, så det syntes jeg ikke er noe grunnlag å melde for så lenge du ikke mistenker at hun ruser seg med ungen.
Snart 3 vakre prinsesser Skrevet 28. mars 2011 #9 Skrevet 28. mars 2011 Så du vil melde en sliten alenemamma til barneveret grunnet hun noen ganger drar på fest? Om ungen har det bra er sammen med snille mennesker tror jeg nok det går bra jeg. Tror du heller får dra igjen gardiene du titter ut av heller ta vare på egene unger.
Litt for mye Skrevet 28. mars 2011 #10 Skrevet 28. mars 2011 En grei regel er å ringe barnevernet anonymt og bare drøfte.De vil kunne fortelle deg om det er grunn til bekymring. Mulig hun hadde blitt glad for noen innspill.
Nagilimia Skrevet 28. mars 2011 #11 Skrevet 28. mars 2011 Jobber som lærer og synes det er bra folk følger med. Bedre å bry seg for meg, enn for lite mener nå jeg! Så dere som har dratt igjen gardina: Få den opp, og se om det er noe som kanskje ikke er helt som det skal være. Støtter de som sier at dette sikkert ikke er noe, men helt ærlig så er vel det barnevernets/helsestasjonens avgjørelse..? Følg alltid magefølelsen din! Altfor ofte så har egentlig omgangskrets/naboer sett/følt at ikke alt er som det skal.. Ofte er det ikke negativt at slike instanser blir koblet inn. Spesielt det at hun sier det er slitsomt på facebook er jo, gir jo folk et inntrykk hun kanskje ikke er klar over, eller at faktisk trenger hjelp. Desverre er det slik at mange som har et rusproblem ikke tørr å spørre om hjelp, med frykt for å miste barna sine. Sannheten er svært få mister barna sine, men får den hjelpen di ikke evnet å skaffe seg selv. Av de 20 barna du kjenner, så er det statistisk en av disse barna som ikke har det som det skal hjemme...
Ksenia & Anjem Skrevet 28. mars 2011 #12 Skrevet 28. mars 2011 nei kjære deg dette er ikke grunn nok til å ringe barnevernet
Nagilimia Skrevet 28. mars 2011 #13 Skrevet 28. mars 2011 Huff, så mage skrivefeil, gikk litt fort :s
OsloMor Skrevet 28. mars 2011 #14 Skrevet 28. mars 2011 Som andre så riktig påpeker så kan du ringe og drøfte saken anonymt hos barnvernstjenesten. Dette synes jeg absolutt du skal gjøre dersom du er bekymret og i det minste i tvil om at dette barnet har det bra. Det er faktisk en god ting å bry seg om andre, og især når det handler om barns ve og vel.
Endelig mamma! Skrevet 28. mars 2011 Forfatter #16 Skrevet 28. mars 2011 Takk for mange innspill. Vet fremdeles ikke hva jeg skal gjøre, jeg har tenkt mye på dette etter jeg så reklamene for Stine Sofie Stiftelse: "Takk for at du tør tenke det verste". Jeg mener det er bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite. Men tydelig at mange er uenige med meg, det er også greit i vite.
HappyBrio Skrevet 28. mars 2011 #17 Skrevet 28. mars 2011 STÅ FOR NOE OG DU STÅR ALENE, leste jeg på et sånn emaljeskilt. Kult igrunn. Hvis DU er bekymret så skal DU melde fra. Diskuter det anonymt med BV tj, så får du svar. Da har du også gitt beskjed til profesjonelle. Det er nok ikke så kult å finne ut om 10-15 år at her, her skulle noen steppa inn for dattera hennes. Da kan jo du sove med god samvittighet:)
Traveltobarnsmor! Skrevet 28. mars 2011 #18 Skrevet 28. mars 2011 Enig med Nagilima!! Jeg mener at folk må åpne øynene og følge mer med!! Tenk på alle de stakkars barna som lider pga omsorgsvikt.... Man er selvsagt redd for å melde fra, dersom det skulle vise seg at man har tatt feil. Men hva er verst : At du må leve med at du tok feil, eller at barnet fortsatt bli utsatt for omsorgssvikt dag ut og dag inn? Spør bv for råd slik at du kan få hjelp til å gå varsomt fram...
___ Skrevet 29. mars 2011 #19 Skrevet 29. mars 2011 Hva slal du egentlig kontakte barnevernet for? Hun blir sliten av å ha barn men har skaffet seg selv avlastning. Hun liker å feste, men ikke når hun har datteren. Jeg synes det høres ut som en merkelig grunn til å kontakte noen. Ut fra det du skriver høres det jo ut som om datteren hardet godt, men at mor kansje sliter litt.
Ugl@ Skrevet 29. mars 2011 #20 Skrevet 29. mars 2011 Klart det er beklagelig at hun prioriterer fest framfor å være sammen med datteren, men så lenge hun ikke forlater datteren alene uten høvelig tilsyn av barnevakter så kan jeg ikke se noen grunnlag for å melde henne til barnevernet. Hvis alle foreldre som festet litt for ofte eller som var drittleie ungene sine skulle bli sjekket opp av barnevernet uten at det var andre grunner så tror jeg et allerede travelt barnevern hadde fått det uhåndterlig travelt. Oppdager du andre ting som gir grunnlag til bekymring i tillegg så er det en helt annen sak.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå