Gå til innhold

Det er slutt mellom meg og samboer. Han bare dro...er det lov?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså vi har 2 barn som sover, og jeg skal på jobb i morgen kveld.

Han har dratt til en annen by, skal til foreldre sine. 4 timer borte fra her.

Han tok selvfølgelig bilen også. Så her sitter jeg da..

Bilen er jo like mye min, jeg har faktisk betalt mer for den.

At han dro er helt ok, men da kan han bare glemme at jeg skal passe barna når han jobber kveld, han jobber kveld en uke i strekk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lov? Ja, med mindre man er i arrest eller i fengsel så er det ikke ulovlig å dra.

Dårlig gjort? Ja, det er det.

Skrevet

.....så da lar du ungene dine være alene når han er på jobb for å "straffe" han??

hm...

Skrevet

uff, forferdelig å miste bilen ja. Spes når du har betalt mer for den. Dumt han ikke tok ungene istedet.

Skrevet

Ja, han har lov til det.

Men regner med at dere har samboerkontrakt sånn at dine økonomiske rettigheter er ivaretatt???? Ellers kan du være i deep shit hvis han setter seg på bakbeina.

Skrevet

Hun mener vel at han får skaffe barnevakt når han jobber kveld slik hun må gjøre i morgen når når hun jobber kveld og han har stukket av.

Ring politiet og si han tar tatt bilen din.

Skrevet

Skal dere ikke fordele samværet med barna da?

Dvs at da bør jo du ha barna den uken han jobber kveld, så kan han ha barna når han jobber dag. Om det er annenhver uke dere har tenkt.

Og dere må jo finne en løsning på hvordan dere gjør det, med dine kveldsvakter.

Om det blir vanlig samvær, som er at han har barna annenhver helg og en dag i uken så må du kanskje få ordnet jobben din med tanke på kveldsvakter.

Ikke lett det der :/

Lov og lov, dere eier jo begge bilen så det er jo ikke ulovlig at han reiste med den.

Men dere må jo få klarlagt hvem som skal kjøpe den andre part ut av bilen eller bare selge den f.eks.

Skrevet

Ja, bruk barnevakt og nekt passe ungene når den andre jobber kveld.

Såpass må ungene tåle!

Hvorfor være voksen og heller være glad for det samværet en får med dè?

Skrevet

uff, tragisk lese slike innlegg hvor det ikke med ETT eneste ord er tenkt på barna.

Skrevet

Nei jeg kan ikke ringe polisen. er jo like mye hans bil.

Skrevet

Det er ikke ulovlig, men har setter deg jo i en knipe da...

Skulle mannen min gjort det samme hadde jeg virkelig slitt, jeg har ingen jeg kan spørre om å passe barna når jeg jobber kveld, da må mannen ha dem. Om jeg hadde vært i din situasjon måtte jeg ha tatt en 3-dagers på jobb mens jeg prøvde få ting på plass, kanskje til og med litt ferie eller prøvd bytte vekk kveldsvaktene for en uke eller to. Blir alt helt håpløst kan man faktisk få en sykemelding i en sånn situasjon. Skal han fortsette å bo 4 timer unna blir det jo ingen samvær i hverdagen og da må du kanskje si opp stillingen din?

Så må du jo ringe familievernkontoret å få time til mekling så dere får satt opp samværsavtale. Dere må også bli enige om fordelingen av bil og bo.

Om du virkelig blir helt alene i hverdagen kan det kanskje være en fordel å gå ned i stilling og si fra seg kveldsvaktene for en tid. Du vil jo få litt os, dobbel barnetrygd, støtte til barnepass og bidrag så du vil kanskje få muligheten til å jobbe litt redusert og være mer tilstede for ungene om de får bare deg der i hverdagen?

Lykke til!

Skrevet

å joda jeg tenker på barna, de har det godt. men har ikke pratet om barna i dette innlegget fordi dette er så ferskt.

men jo, jeg tenker på barna. tro meg.

HI

Skrevet

Neida, han kommer til å bosette seg her i nærheten. Han dro nok bare til foreldrene for å være der ett par dager. kjenner han.

HI

Skrevet

Han er kommet TILBAKE.

Ting ordner seg.....

HI

Skrevet

Oy... Lykke til! Får virkelig håpe dere får ordnet opp skikkelig nå..

Skrevet

Jada vi har kontrakt. Halve huset er mitt, faktisk så står det i mitt navn..selv om han tjener mest osv.

Men vi får prate sammen i morgen. Jeg legger meg nå. Han har lagt seg.

HI

Skrevet

Ja, hvilken lov skulle hindre en forelder i å dra?

Sånn er det å velge å være sammen med den andre forelderen.....

hahaha.. jeg sørget for å være alene fra starten, uten at far har foreldreansvar engang. Så her bestemmer jeg alt, og velger hva jeg vil gjøre. Jeg har også lært at det dummeste en gjør, er å gjøre seg avhengig av andre...... DET er dumt, det!

Skrevet

Ja, trodde IKKE han skulle komme tilbake..selv om jeg synes det var drøyt at han bare tok bilen og dro..men 3 timer senere så kom han tilbake...

Jo takk...

godnatt.

og takk for råd dere.

HI

Skrevet

Så kjekt for deg da 23.46

Men det å sørge for å bli alenemor før man nesten er blitt befruktet , og i tilegg har bestemt at far ikke får ha foreldreansvar en gang...er jo sjokkerende egoistisk med tanke på barnet som kanskje ønsker seg en far??

Skrevet

De har jo en far, men han kan bare ikke bestemme noe som helst. Han kan gå til retten og få foreldreansvar, men det gidder han ikke.... Men han tjener meget godt, så bidraget er bra.....

Skrevet

23.49: tror du virkelig at barnet mister faren fo om han ikke har delt foreldreansvar? Her er det jammen mye ukunnskap ute og går.

Faren er faren uansett, juridisk har min sønn også en far, men jeg hadde ingen kontakt med ham på den tiden barnet ble født. Da er det unaturlig å ringe og høre om han ikke vil ha litt mer å si over et barn man ikke bryr seg om hjemme hos en dame han har behandlet dårlig! Prøv sjøl, så skal du se.

"Å sørge for å bli alenemor" er jo latterlig å si, ingen mødre går inn i det med plan om å bli alenemor i utgangspunktet. Det gjorde neppe 23.46 heller. Men når man i løpet av graviditeten ser at mannen ikke fortjente den tilliten han hadde fått i befruktingsøyeblikket, er det viktig å ta noen gode valg.

At far ikke har foreldreansvaret er ikke det samme som at barnet har "far ukjent" eller at barnet nektes f eks arv og bidrag. Det er en formell greie som betyr at ungenes ve og vel generelt skal forvaltes av mor. Vil du skaffe barnet et pass, døpe/melde ut av trossamfunn, skifte navn, ta barnet ut av skolen o.l. avgjørelser må du ha foreldreansvar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...