Gå til innhold

Dere med "jentete" jenter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså jenter som elsker å gå med kjoler og skjørt, ha hårspenner og strikk i håret osv, når begynte de å få egne meninger om dette? Og roet det seg etterhvert? Min datter er bare 1,5 år, men har allerede svært bestemte meninger her, og vil helst ha på kjole eller skjørt, og bli ordnet på håret. Jeg synes det er skrekkelig tidlig og liker det ikke helt, er redd hun skal bli overfladisk og sånt. Hva er deres erfaringer her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun er 1 år, hun blir da vel ikke overfladisk fordi hun vil ha hårspenne i håret...

Mine har likt godt å pynte seg fra de har vært helt små de også,men de er ikke overfladiske nå som de er store for det

Skrevet

Jenta mi var ca 2,5 da hun begynte med "prinsesse fasen". Hun er nå 5,5 år og holder på fortsatt. Det var på sitt verste rundt 3,5 - 4,5. Da NEKTET hun å gå med bukser og prøvde seg på å kreve sminke.

Hun hadde da 27 kjoler og 15 skjørt. Til slutt fikk vi kjeft fra barnehagen fordi datteren våres kledde seg for fint og de andre barna ble misunnelig over hennes klær. Etter det var det lettere å få henne inn i bukser fordi barnehagen nektet henne å gå i de virkelige "fine" kjoler.

Nå går hun i bukser om hun må, liker best tights og tunika og er litt mindre rosa (takk og pris).

Synes også 1,5 var ganske tidlig å begynne med dette, men virker ikke at det er noe farlig i det (foreløpig)

Skrevet

Jentene mine er 2 år og 3,5 år, de vil begge helst ha kjole og gjerne spenner, strikker, hårbånd osv. Siste greia nå er "ballettsko", som er ballerina pensko.

Men de er da overhodet ikke overfladisk selv om de liker å pynte seg og har bestemte meninger om hva de vil kle seg i. De er søte, kranglete, empatiske, kosete, rampete osv akkurat som andre barn.

Så lenge de ikke er mer jålete enn at elsker å være ute å bli møkkete, hoppe i vannpytter, grave i søla osv er det greit for meg ;)

Skrevet

Er vel bare at jeg alltid har vært mer "gutte-jente" eller hva man skal kalle det selv, og alltid synes de pyntete og fnisete jentene i klassen var så overfladisk og teite. Så vil ikke at datteren min skal bli slik ;) Samtidig så mener jeg at så lenge det ikke går på tvers av vær og vind, så må hun selv få velge klær og tilbehør for å finne sin egen stil og smak.

HI

Skrevet

Fra hun kunne løfte armene over hodet dro hun på seg ting. Lekevesker og dukkegensere ble luer, toppene mine som hang til tørk ble flotte kjoler osv.

Nå er hun 5, får nesten delerium om jeg prøver å finne frem bukse til henne. Kun kjole og skjørt er godkjent, bukser er for "hardt".

Men hun kan være skitten som en gris, håret som var pent flettet på morgenen kan ligne et trolls krusete hode, og når hun kler seg selv står ikke klærne litt i stil en gang... Overfladisk? Neppe, hehe...;)

Skrevet

Godt vi er flere, trodde det var bare datteren min som var så ekstremt opptatt av sånt:-) Hun er nå 4 år og har alltid hatt sterke meninger om hva hun skal ha på seg. Alt fra truser og sokker skal godkjennes og hun vil bare gå i skjørt eller kjoler utenfor husets 4 vegger.

Men hun er ikke " overfladisk" i det hele tatt, sosial og aktiv og bryr seg ikke mer om utseende bare hub har fått på de rette klærne..

Veldig uvant når jeg har en gutt fra før som jeg sikkert kunne tatt på en søppelsekk uten at han hadde brydd seg.

Skrevet

Har ei på 3,5 år som er blitt helt umulig. Nekter å gå med noe annet enn skjørt/kjole/tunikaer. Til og med truse i feil farge er feil. Da satte jeg ned foten, så nå legger jeg frem klær til henne kvelden før, stenger klesskapet slik at hun ikke går og finner klær selv fordi de jeg har funnet ikke er bra nok. Synes hun ble ekstremt utakknemlig og overfokusert på dette. Hun har masse klær som hun har fått fra besteforeldre og familie som da ikke ser riktig ut etter hennes målestokk. Hvis noen prøver å gi henne noe som ikke ser "riktig" ut snur hun ser bort og later som ingenting.

Hun har blitt bedre etter at vi innførte en strikt kleskodeks, men det var sannelig på sin plass. Treåringer skal ikke bestemme sin egen garderobe i en sånn grad.

Skrevet

Det begynte tidlig. Jeg er ikke noe dolle dame, så ble litt overrasket selv.

Jeg lar henne få styre på, hun er nå tre, og liker veldig godt klemmer og strikker og å børste håret.

Av meg får hun neglelakk, lipgloss med og uten farge, mascara og litt pudder/rouge med glitter i når hun vil. Jeg pleier også å gi henne en liten beuty spot i ekte Marilyn Monroe stil :-)

Hun liker fine kjoler, og hun liker prinsesse sko, hun liker å pynte seg. Men hun liker også å velge klærene sine selv, så det kan lett bli fin kjole med ullundertøy under. Det gjør ingenting i hennes øyne.

Skrevet

Det begynte tidlig, kanskje i 1.5 års alderen. Hun elsker kjoler og neglelakk +++

Lillesøster begynte også i 1.5års alderen, men sikkert fordi at alt som storesøster skal ha skal hun også ha:P

Skrevet

21.38

Men begge 2 elsker å leke ute i sølepyttene da så trøster meg med det:) hehe

Skrevet

Var veldig bestemt på å gå med skjørt kvar dag frå ho var ca to år (Viss det var kaldt hadde ho bukse under) Plutseleg ein dag var det slutt på å gå med skjørt og kjolar (då ho var ca fem år)

No er ho sju år og er ikkje spesielt jentete lenger. Så ting skiftar:)

Skrevet

Plutselig kjentes det ikke så leit at datteren min nekter å gå i annet enn ullundertøy allikevel.

Skrevet

Hehe, nå ble jeg nesten litt lettet for at mine jenter IKKE bryr seg om spenner og strikk. Jeg får knapt nok børste håret, og putter jeg inn strikk dit sitter de der i maks 10 minutter. Kjoler? Jo, det har kommet litt mer etterhvert, fine kjoler går til en viss grad nå ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...