Tante Blås Squaw Skrevet 27. mars 2011 #1 Skrevet 27. mars 2011 For maaange år siden hadde jeg ei søt gammal dame til nabo, og hun fortalte at hennes avdøde mann hadde hett Norander. Han var sønn av en alenemor - dette var på 1920tallet - noe som var stor skam den gangen. Som en liten langfinger til trenden med å kalle opp gutter etter faren sin, lagde hun et guttenavn ut av sitt eget navn - Nora. Sånne damer liiiker jeg :oD
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2011 #2 Skrevet 27. mars 2011 Vi skulle egentlig ikke kalle opp vårt barn da vi gikk og vrei hodet rundt etter å finne på navn til babyen i magen da det egentlig ikke var så mange navn som fristet fra slekta, men siden den ene bestemoren plutselig døde bare uker før babyen ble født, ble det til at vi kalte opp alikevel. En litt trist grunn for valget, men alikevel føler jeg det helt riktig.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2011 #3 Skrevet 27. mars 2011 aner ikke om det er egne historier du ville ha?? da jeg gikk gravid hadde jeg et forferdelig behov for å lukte på vaskepulver.... Spesielt ARIEL vaskepulver! jeg spøkte og sa dette MÅTTE da bare bli en jente, for da skulle hun hete Ariel dette var da bare en spøk fra min side ! men det ble en jente og navnet ble da Ariel
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2011 #4 Skrevet 27. mars 2011 Hi hi nn 16:42, jeg tror jeg vet hvem du er Jeg sparket mamma så fælt i magen rundt morgengry så hun fikk med seg hver eneste soloppgang hele høsten hun gikk med meg ... derfor mente foreldrene mine at jeg bare måtte hete Gry. Mellomnavnet mitt er etter min ene oldemor som gikk bort mens mamma ventet meg.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2011 #5 Skrevet 27. mars 2011 Da jeg gikk gravid så jeg endel på Buffy- the vapireslayer.. Med Sarah Michelle Gellar i hovedrollen, og hver gang jeg så navnet Sarah i rulleteksten var det som det snakket til meg, og da jeg nevnte navnet til samboeren min, syntes han også at det var veldig fint. Men vi frika ikke helt ut og kalte henne Sarah Michelle, selv om jeg hadde litt lyst..
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2011 #7 Skrevet 27. mars 2011 Jeg og farmor har alltid hatt et spesielt forhold. Det vet hun og det vet jeg. Så da ble det oppklling etter henne. Nikolai be banet mit sitt navn. Hun heter Nikoline
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2011 #8 Skrevet 27. mars 2011 Jeg vet om en familie der Oldemor heter Kristine, datteren heter Stine, datteren til Stine heter Tine og datteren til Tine heter Ine :-))
Gjest Skrevet 27. mars 2011 #9 Skrevet 27. mars 2011 Jeg slet litt med å finne navn til Jubeltrollet og dagen etter fødsel hadde jeg nesten landet på Maria. Maria er et fint navn, et greit navn og man kan leve et godt liv som Maria. Så kom min mormor på besøk. Hun er 89 år og var helt rørt da hun fikk se sitt femte oldebarn. Hun sto lenge over senga og gjenntok "Det er en slik lykke. Åhh, for en lykke. Det er en sann lykke". Så hva annet kunne jeg gjøre enn å kalle henne for Lykke:)
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2011 #10 Skrevet 27. mars 2011 Jeg fant navnet til datteren min på slektstavlen. Moren til dette jentebarnet (min tipp tipp tipp ett eller annet oldemor)hadde født 9 barn og bare 3 overlevde ettårs dagen sin. Dette var på 1700 tallet en gang. Jeg fant også navnet Gønner (min tipp tippp tipp tipp tipp osv oldemor) litt lengre bak i tid, men valgte å ikke bruke det:)
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2011 #11 Skrevet 27. mars 2011 Har en bekjent som fikk en alt fortidlig født sønn. Det var lenge spørsmål om denne lille gutten kom til å overleve eller ikke. Og hans lunger var så underutviklet. likevel hadde denne lille sjelen livskraft og fortsatte å puste. dermed begynte hans far og kalle han Andar (puster) Vakrere navn og historie syns jeg personlig man skal lete lenge etter :-)
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2011 #12 Skrevet 27. mars 2011 Pappaen satt på do en morning og gjorde det man gjør der, og mens han satt der leste han dødsannonsene (Det var snart dags for termin, og vi hadde ikke noe navn klart) Etter han dro på jobb gikk vannet, og dagen etter fortalte han meg navnet som han hadde sett i dødsannonsen, som han likte. Så da ble det det....
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 27. mars 2011 #13 Skrevet 27. mars 2011 Nevøen min heter Scott og han er oppkalt etter bestefaren sin .(Min far) Han het Helge ,men alle kalte han for Scott for han er født i Skottland og kom til Norge når han var 3 år Niesen min heter Carol og det er min Irske bestemors (hennes oldemor)etternavn .
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2011 #14 Skrevet 27. mars 2011 Litt sært å kalle opp ungen etter et navn i en dødsannonse. Uff:(
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2011 #15 Skrevet 27. mars 2011 Jeg vet om noen oppe i Nordland/Troms. Personen må være godt over 80 år nå, men historien lever videre der oppe. Det var en familie som levde på en øy der oppe. Når dagen for fødsel kom, blåste det virkelig opp til uvær. Navnet på ungen ble: Storma Orkana Norvesta. Meget spesielt, og kanskje litt smør på flesk, men likevel.
Gjest Skrevet 27. mars 2011 #16 Skrevet 27. mars 2011 Ho Storma Orcana bodde på samme sted som jeg bor på. Storma Orcana og Storma Nordvesta var ganske vanlige navn her i forblåste fiskevær;)
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2011 #17 Skrevet 27. mars 2011 Jeg var et navnløst barn i litt over en måned. Det var pappa sin tur til å få det siste ordet, men enige ble de ikke. Så har det seg slik at telefonen ringte noen dager før jul. Det hadde vært en konkurranse i en butikk hvor man skulle gjette den nøyaktige prisen på varene i en balje. Butikksjef ringte å spurte etter en person mamma aldri hadde hørt om. Det viste seg at pappa hadde tatt lodd i flere navn, og at en av de hadde tippet den eksakte sum. Det tok de som et tegn på at navnet ville bringe meg lykke. Og det har det forsåvidt Og den dag i dag hender det ofte at jeg gjetter hvor mye som befinner seg i et glass o.l. rett. Men noen lottomillionær er jeg ikke.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2011 #18 Skrevet 27. mars 2011 eldste er oppkalt etter lara croft fra filmen med angelina jolie LOL jeg er en i hugga angelina jolie fan, men synes angelina er litt voldsomt, så da falt jeg pladask for lara etter å ha sett filmene hehe nr to er oppkalt etter et navn jeg har fått gjennom mine alternative interesser.. har fått et kallenavn av en av mine hjelpere, og valgte å gi nr 2 en variant av dette navnet..
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2011 #20 Skrevet 27. mars 2011 Ble Helge født i Skottland av Norske foreldre da? For helge er jo ikke akkurat skottsk-klingende:)
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2011 #21 Skrevet 27. mars 2011 Så kult, 18:59. Dette tror jeg var i nærheten av Narvik et sted. (selv fra Hamar, og har aldri vært der) Var en oldemor som fortalte om en hun ble konfirmert med. 18:56
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2011 #22 Skrevet 27. mars 2011 er vel ikke en bra historie akkurat men min datter er oppkalt etter min mamma, som er oppkalt etter sin mormor som er oppkalt etter sin mormor osv.. et spesielt men fint navn:-)
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 27. mars 2011 #23 Skrevet 27. mars 2011 Nei , pappaen (min bestefar ) var halvt Norsk og halvt Svensk og mammaen min bestemor var Irsk . Bestemor var lotte i militæret i Skottland , bestefaren min var i marinen De møttes i Skottland under 2 verdenskrig , giftet seg og fikk pappaen min som fikk navnet Helge etter bestekameraten til bestefar som døde under krigen . De flyttet til Norge når faren min var 3 år , han lærte seg norsk på 14 dager , bestemoren min på 90 år snakker ikke norsk enda .hehe For øvrig fikk begge brødrene til pappa irske navn Bestemoren min heter Ann her i Norge ,Annie i Skottland og Anja i Irland
Gjest Skrevet 27. mars 2011 #24 Skrevet 27. mars 2011 "Dette tror jeg var i nærheten av Narvik et sted". Det kan nok stemme bra det:)
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2011 #25 Skrevet 27. mars 2011 Jeg kjenner en flykting familie som fikk se snø for første gang da de kom til norge, det var det vakreste de noen gang hadde sett!! Litt etter var det tid for fødsel og de fikk en jente som heter nettopp Snø ;o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå