Gå til innhold

På tide å lovliggjøre eggdonasjon i Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor skal det bare være lov å hjelpe par som trenger spermdonor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns ikke at staten skal hjelpe barnløse i det hele tatt. Bruk heller pengene på barn som allerede er kommet til verden og som trenger hjelp.

Skrevet

Nå betaler en ganske mye selv da. Er du imot ivf?

Skjønner at du er av de heldige som ikke har møtt på problemer med å få barn.

Skrevet

Jeg er ikke imot ivf, men jeg er imot at staten skal være med å betale for dette. Vil man ha ivf så burde man betale for det selv.

Og så mener jeg at staten heller burde gå inn med mer penger til de som ønsker å adoptere. At barn av fattige burde få mer økonomisk hjelp og at fosterforeldre burde få mer støtte.

Kort sagt: Hjelpe barn som allerede er født.

12:12

Skrevet

Er for få barn som skal adopteres bort derav årelange køer.

Er også mange som har høyt ønske om å kunne føde frem barn selv.

Men, tilbake til spørsmålet: Hvorfor forskjell på spermdonor og eggdonor?

Skrevet

Nei syns ikke det bør bli lovlig med eggdonasjon.

Hvem mener du skal betale for det?

Det er allerede nok utgifter ved IVF som det er nå betaler de kun en liten egenandel de som trenger det.

Å sprute i en kopp er ingen ting mot hva som må til for å kunne høste egg.

Skrevet

Forstår du virkelig ikke forskjellen anonym 12.22?

Eller spiller du bare dum?

Skrevet

Hvilket ben sto du opp på?

Jeg vet forskjellen, men hvorfor skal bare det ene være lov?

Må du ha inn spørsmålet med teskje? Eller liker du bare å kverulere?

HI

Skrevet

Hvem betaler for spermdonasjon?

I DK startet de opp med at kvinner som alikevel var i ivf forsøk kunne donere bort egg hvis de ville og fikk mange egg.

Derav slipper en ekstra hormoner "bare" for å gi egg.

Skrevet

Selvfølgelig burde det være lovlig. Det er ingen prinsipiell forskjell på sæd og egg i forhold til forplantning.

Hvem som skal ta kostnadene blir en helt annen diskusjon, og har ingenting med prinsippet om hvorvidt det skal være tillatt eller ikke å gjøre.

Det som bør hensyntas rent praktisk, er at eggsanking er en potensielt skadelig prosess. Det er ikke sæddonasjon. Ett alternativ er at eggdonasjon gjøres fra kvinner som uansett er gjennom egghøsting. En ren selvfølge er at det ikke skal kommersialiseres, og at kvinner som skal gjennomgå det er grundig informert om potensielle risikoer.

Skrevet

Jeg har hatt ivf, betalt alt selv da jeg måtte gå privat.

Ikke alle som får dekt fra det offentlige.

Kun medisiner over en egenandel på ca 15000 innen 3 forsøk om en får en pakke med 3 forsøk.

Skrevet

Jeg er for surrogati!

Mener sperm- og eggdonasjon er feil..

Skrevet

For den hang jo på greip:-)

Skrevet

Er det så få som klarer å svare på spørsmålet?

HI

Skrevet

Dette er DiB, HI.

Her svarer man ikke på spørsmål - her svarer man på tråder! :)

Skrevet

Ja skjønner at DiB er noe for seg selv.

HI

Skrevet

Jeg syns det skal være lovlig.

Har selv et vennepar som ikke kan få barn pga. hennes dårlige egg. Hadde det vært lovlig hadde jeg gladlig donert et egg til dem.

Skrevet

Takk for et svar:-)

Må si at det er lov i Danmark, men du kunne ikke gitt egg da det er anonymt.

Så det blir et eget tema.

Skrevet

Jeg synes det er helt bak mål at det ikke er tillatt. Norge er helt i bakevja når det kommer til bioteknologi.

Har en venninne som ikke har mulighet til å få barn pga eggkvaliteten er dårlig, og som ikke har råd til å adoptere. Skjærer meg i hjertet.

Skrevet

Dette er et godt eksempel på hvorfor dette skulle vært lov, hadde manen hatt dårligere svømmere hadde de fått ivf med donor her.

Skrevet

Synes det er litt mye "skummelt" rundt sæddonasjon også jeg da.

Hva om halvsøsken møtes en dag, forelsker seg, og får barn uten å vite det? Hva om barna deres blir alvorlig skadet på grunn av det? Selv barn av søskenbarn har hyppigere forekomster av fødselsdefekter, så all donasjon burde være ulovlig mener jeg.

Skrevet

For å faktisk kun svara på det HI spør om: ja, eg syns det er på tide å lovliggjøra eggdonasjon. Kvifor kan ikkje kvinner hjelpa kvinner når menn får lov å hjelpa menn?

Skrevet

Da måtte en bare innse at en forble barnløs mener du? Ikke alle som får adoptert heller.

Skrevet

Det er ikke en menneskerett å få barn. Det er et privilegie.

Og den måten å få barn på kan få store konsekvenser når barna blir voksne. Jeg ville faktisk aldri gjort det, nettop på grunn av all usikkerheten rundt slike ting i fremtiden.

Skrevet

Jeg synes det burde lovliggjøres.

Men da burde det være slik at man underskriver papirer på at man godtar at man mister retten til dobbelt barnetrygd og OS.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...