Anonym bruker Skrevet 27. mars 2011 #1 Skrevet 27. mars 2011 Jeg begynte å få store rygg og bekkensmerter allerede for noen uker siden. Jeg er ca. halvveis i graviditeten. Jeg presset meg på jobb de første par ukene. Har en relativt tung fysisk jobb i helsesektoren. Merker til og med smertene når jeg går og de er veldig ille i forflytning og stellesituasjoner på jobb. Så ille at jeg bare må legge meg når jeg kommer hjem fra jobb. Da jeg gikk til legen for en uke siden sa han at jeg måtte sykemeldes hvis ikke arbeidsgiver kunne tilrettelegge arbeidet for meg. Snakket med henne og hun kunne ikke tilrettelegge slik at jeg fikk lettere arbeidsoppgaver. Gikk da tilbake til legen som plutselig hadde snudd og mente at jeg etter en uke i full sykemelding må tilbake i jobb selv om jeg ikke får tilrettelegging. Han snakket om 50%, og dette bekymrer meg veldig. Han sier han har nav på nakken og graviditet er ikke en sykdom... bla, bla, bla... Er ikke en unnasluntrer som ikke vil jobbe. Jobbet fullt hele forrige svangerskap (da jeg ikke var så sterkt plaget som i dette). Er fortvilet og vet ikke hva jeg skal gjøre i denne situasjonen. Noen råd?
Gjest Skrevet 27. mars 2011 #2 Skrevet 27. mars 2011 Det er jo ganske vanlig at legen vil at arbeidstaker først skal forsøke med deltidssykemelding, men hvis du har bekkenløsning med gangvansker kan det godt være det ikke lar seg gjøre å jobbe i det hele tatt. Hvis jeg var deg ville jeg gått til en fysioterapaut eller kiropraktor - mao noen som er bedre kvalifisert til å si noe om du virkelig har bekkenløsning med gangvansker eller ikke. Da blir det nok enklere for legen å kunne sykemelde deg 100% hvis diagnosen din er mer sikker.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2011 #3 Skrevet 27. mars 2011 Legene har fåt beskjed pm å stramme inn på sykemeldinger. Det stemmer. Men når tilrettelegging ikke er mulig så er det rart at du skal sendes på jobb når din fysiske helse ikke er i stand til det. Jeg ville gått til en annen lege.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2011 #4 Skrevet 27. mars 2011 Takk for svar. Ja, er henvist til fysioterapeut og skal dit neste uke.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2011 #5 Skrevet 27. mars 2011 Er ikke arbeidsplassen pliktig til å tilrettelegge? Om ikke annet så bør du kunne forflyttes til helt andre oppgaver. Det er dette NAV mener. Men så anerkjenner NAV også at graviditet er en situasjon med spesielle behov. http://www.nav.no/Forsiden/_attachment/805361222/binary/805408563?=true&_ts=1155b7b9de8 Om ingen vil ta ansvar for deg, bør du konfrontere dem med realitetene i situasjonen. Si for eksempel til arbeidsgiveren hva NAV sier, og si til NAV hva arbeidsgiveren sier.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2011 #6 Skrevet 27. mars 2011 og be om SVANGERSKAPSPENGER når arb.giver ikke kan tilrettelegge for deg!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå