Gå til innhold

Utrolig urettferdig ang arv.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er eldst i en søskenflokk på 4. Nå har alle de tre andre fått verdier for over 700 000 og jeg har ikke fått noenting. Ettersom jeg er eldst har jeg som eneste kjøpt mitt eget hus. Etterhvert som de andre har flyttet ut har de fått hjelp. To av de andre har sløst mye med penger tidligere og har derfor ikke hatt råd til annet enn å leie. Det er derfor de har fått hjelp slik at de skulle slippe å måtte leie. Den yngste er sist og eneste uten bosted og har derfor fått hjelp nå så han skal få sitt eget.

Jeg har mye lån og sliter veldig med å få alt til å gå rundt. Jeg er den eneste med høyere utdanning og som har jobbet hele tiden fra jeg var 16.

Jeg er også den eneste som besøker foreldrene mine og hjelper dem når de trenger hjelp. Nå føler jeg meg veldig urettferdig behandlet. Jeg får ikke penger da mine foreldre nå ikke har mer til oss og jeg er fortsatt den som må hjelpe med alt og slite med å holde på huset mitt.

Ble litt klagete dette her og jeg er ikke ute etter penger men å bli behandlet likt med de tre andre. Er det andre som har vært oppe i liknende?

Foreldrene mine er 20 år eldre enn meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er jo ikke foredlrene dine døde da, så det er vel ikke for sent å snakke om "arv". De gjør som de vil med sine egne penger, sånn er det bare.

Skrevet

Kanskje det går an å registrere dette som forskudd på arv, slik at dette trekkes fra beløpet dine søsken får når tiden for arv kommer? Jeg hadde i alle fall følt dette dypt urettferdig. Skjønner ikke at foreldre kan få seg til å gjøre sånn en gang jeg.

Skrevet

Hør med advokat...?

Skrevet

Jeg ville ikke hatt noe problem mer å snakke med foreldrene mine om dette og spurt hvorfor de gjør slikt og om de har fått det skriftlig og om de har tenkt å tilgodese meg(deg ) med samme beløp som de andre.

Om ikke ville jeg kanskje sagt at de heller fikk be de andre om hjelp.

Skrevet

man skal faktisk innrapportere alle gaver/arv til skatteetaten... Iallefall om beløpene er over 1/2 G

Skrevet

Når dine foreldre er borte og arven skal fordeles, krever du at det som allerede er utbetalt til dine søsken skal trekkes fra deres arvedel. Vil tro at det enkleste er å få en advokat til å få tatt arveoppgjøret når det kommer.

Skrevet

Fatter ikke at foreldre kan behandle unga sine så forskjellig. Kunne aldri ha falt meg inn å gi et eller flere av barna mine mer enn et annet.

Skrevet

1. Jeg har snakket med mine foreldre om dette og de mener vi har de samme tingene, altså et hjem hver som vi eier. Sånn er det bare. De har heller ikke mer hverken penger eller annet å gi ut.

2. Foreldrene mine er 50 og jeg er 30 så en framtidig arv er ikke noe å tenke på. De kan jo leve lengre enn meg og i 50 år til.

3. Jeg er den eneste som besøker dem og hjelper dem med ting. Jeg er der en gang i uka. Mine barn er de eneste barnebarna. Likevel er jeg den eneste som ikke får noe. Jeg vurderer å slutte å gå dit, men får følelsen av å være en bortskjent drittunge. Poenget mitt er at det bør være likt.

HI

Skrevet

Jeg er også eldst av fire søsken og opplever mye av det samme som deg. Jeg har klart meg selv fra jeg avsluttet ungdomsskolen, har jobbet ved siden av skolen og holdt meg med alt fra lommepenger til klær selv.

Yngre søsken har en helt annen måte å være på, sløser mer og er ikke redd for å spørre om hjelp til alt fra regninger til barnepass. Det har resultert i at søsknene mine har fått vannvittig mye mer økonomisk hjelp enn meg, fremdeles i dag kan de spørre etter penger til en regning e.l.

Det samme med barnepass, jeg spør aldri men går håpefullt og venter på at mamma skal tilby seg å ha ungene litt (det skjer aldri), mens søsteren min spør om barnevakt rett som det er og mamma stiller opp.

Jeg har bare innsett at det er sånn og prøver ikke bli sur eller bitter. Vi får heller være glade vi er selvstendige voksne mennesker som har kommet dit vi er helt uten hjelp. Det kan vi være stolt av!

Skrevet

Unnskyld meg, men det er da ikke snakk om arv da foreldrene hverken har pressisert at dette er forskudd på arv eller er døde!. Folk gjør akkurat hva de vil med pengene sine, sånn er det bare.

Skrevet

Jeg syns det er urettferdig.. Og jeg syns du har all rett til å lage oppstyr ang. dette...

jeg hadde skrevet et langt brev til foreldrene mine om jeg var deg.. Fortelle akkurat hva du føler.. Skriv det du skreiv her!

Også kan du trekke deg litt unna.. Sånn at de mærker at du er skikkelig lei deg...

Klem

Skrevet

Flott av foreldrene dine å hjelpe såpass mye, MEN jeg er helt enig med deg i at dette er urettferdig.

JA, folk gjør som de vil med pengene sine, men det går jo an bruke hodet. 700 000 er ganske mye penger, og selv om du kom deg på markedes før dem sitter du jo med mye lån, mens de slipper unna med det verste.

Syns rett og slett dette var dårlig gjort av foreldrene dine, og veldig korttenkt. Jeg er langt fra bortskjemt men jeg er vant med å bli behandlet på lik linje som mine søsken, og når du i tillegg er den som hjelper dem og stiller opp, hadde det bare vært merkelig om du IKKE reagerte.

Skrevet

Man kan jo ikke bare gi barna sine 700 000 kr uten at dette innrapporteres. Det finnes klare regeler på dette.

En foreldre kan gi 37 000 kr til ett barn pr år, begge foreldrene kan altså gi 75 000 kr pr år. Så om de har gitt 700 000 er de LANGT over grensen.

Så du bør snakke med en advokat som kan dette. Om foreldrene dine/søskene ikke har innrapportert dette til skatteteaten er det jo SVINDEL, så dette bør du da gjøre skatteteaten oppmerkosm på.

Snakk med ADVOKAT!!

Skrevet

hei du

jeg tror at du har krav på å få det samme som dine søsken.

dette er jeg ganske så sikker på. tror også du har rett på innsyn i boet da din arv ser ut til å bli "spist opp". hadde tatt kontakt med en advokat hvis jeg var deg. det er noe som heter pliktdelsarv og den er på en million pr.foreldre. dette har du krav på hvis de har den type verdier når de/den ene dør(hvis de ikke sitter i uskifte da-hvis bare den ene dør...).

ikke engst deg fort mye over dette, for dette tror jeg faktisk ikke er lov. jo før jo heller tar kontakt med en advokat jo bedre. fordi du betaler kanskje 700-1400kr for en time hos advokat og får avklart dette raskt. er vondt uansett men ikke gi deg. for noen søsken du har som bare tenker på seg selv. kjør på. det har du ingenting å tape på. masse lykke til!!!

Skrevet

1404, dette er helt feil. folk gjør ikke hva som helst med pengene sine. les om arveregler, mye regler som skal følges ved fordeling av arv til særkullsbarn.

Skrevet

Det er helt lov å forskjellsbehandle barna, sånn i følge loven. Da vil hvor mye man arver når foreldrene går bort justeres etter hva man mottok mens de levde. Men sett med mine øyne er det selvsagt en urettferdighet i det hele. HI kunne trengt pengene nå. Den dagen foreldrene går bort er hun kanskje over seksti selv og for lengst forbi det stadiet hvor boliglånet sluker all inntekt.

Familien til mannen min er litt sånn, bare at der er det den eldste som får mest (750 000 i hjelp til huskjøp, flere mnd oppussingshjelp, hytte osv), yngste har fått litt (30 000 i hjelp mens han studerte) og dem mellomste ingen ting ...

Skrevet

tror ikke det er det 1657. fordi var akkurat hos advokat selv med en lignende sak, og da sa advokaten til meg at jeg hadde rett på å arve det samme som broren min. de kan gi bort små beløp hvert år, men ikke i str.orden 700tusen.

mannen din burde oppsøke advokat.

Skrevet

1657 her. Det er jo innrapportert til skattemyndigheter som forskudd på arv, så det juridiske er nok i boks. Det er nok ingen som kan tvinge svigers til å gi bort like mye til sine to andre barn.

Skrevet

Disse reglene kommer ikke inn før man har et uskiftet bo. Før den tid gjør man akkurat som man vil med pengene sine.

Skrevet

De har ikke gjort noe ulovlig så slapp helt av. Alt er iorden ovenfor Norge, men bare ikke mot meg.

hi:)

Skrevet

17:14, det stemmer ikke. Foreldre kan gi gaver til hvilket som helst beløp uten at det nødvendigvis er forskudd på arv. Den som får gaven må riktignok rapportere gaven inn til skattemyndighetene og betale skatt på det, men det betyr ikke at dette trekkes fra arv når den tiden kommer (arv heter det når foreldrene er døde, inntil da kan de disponere over sin formue hvordan de vil)

En gave på opptil 1/2 G hvert år er ikke avgiftspliktig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...