Anonym bruker Skrevet 26. mars 2011 #1 Skrevet 26. mars 2011 Hun har alltid hatt en sterk vilje...og alltid hatt mye følelser, men nå de siste mndene har det tatt helt overhånd. Hun er som en tikkende bompe, plutselig kan hun klikke i vinkel for ting som at vi kjøper vaskemiddel i blå pakke når hun mener vi skal kjøpe den som har grønn pakke, at hun må kle på seg, at hun ikke får viljen sin på små ting osv. Da reagerer hun med å begynne å hyle/rope/brøle, slå rundt seg, rive meg i håret, sparke og være helt vill...jeg mener det hun ser nesten besatt ut. Jeg må holde henne fast for at hun ikke skal skade seg selv eller andre, og hun slutter ikke før hun nesten slutter å puste. Slike episoder har vi sikkert en gang 50 % av dagene, og det er ikke bare til meg, men til pappan sin, min pappa, min mormor, min mamma osv Hun har det trygt og godt, jeg og samboer krangler så og si ikke og aldri når hun er til stede. Hun har mange rundt seg som viser henne omsorg, hun leker godt med andre barn (kan bli litt sint av og til men tyr aldri til vold), hun spiser normal sunn mat, får frisk luft hver dag sov Vil påstå at hun lever et godt og stabilt liv...så jeg skjønner ikke hvorfor hun er sånn. Jeg kan bli så sint på henne at jeg skriker til henne av og til og vet nesten ikke hva jeg gjør, og noen ganger har tårene kommet. jeg har aldri tatt hardt i henne eller noe som kan ha bidratt til at hun kan tro at å ty til vold kan løse ting. jeg forteller henne hele tiden at det er helt greit å bli sint men at hun ikke må slå osv. hun trigger alt av følelser i en mens det pågår og når det hele er over så ser man at hun har kjempe dårlig samvittighet og er ikke seg selv lenge etterpå. Hun blir veldig stille og ser trist ut. Hun er ellers en veldig "normal" unge, alltid ligget litt i forkant på det meste og er flink til å lære, vise andre følelser osv Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre, jeg er blitt redd for å ta henne med ut for plutselig så starter det... Noen som har innspill eller tips? Jeg begynner å bli rimelig desperat Hun er forresten 4 1/2 år
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2011 #3 Skrevet 26. mars 2011 adhd diagnose kan da ikke redde alt her i verdenn.... jeg ville fokusert paa klare tydelige grenser, og forutsigbarhet for henne... for eksempel snakk med henne og fortell henne hva du forventer av henne før de forskjellige situasjonene... eks før dere gaar inn i butikken: "Idag er det mamma som bestemmer hva vi skal kjøpe" hvis du skjønner... og kanskje gi henne belønning naar dere er ferdig med aa rose henne...
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2011 #4 Skrevet 26. mars 2011 Uff, ikke bare enkelt. Vi har en som var et uvær før og ennå men har roet seg betraktelig. Noen er bare mer hissige enn andre. Sørg for at hun får være med på å bestemme ting selv og vær klar på hva hun får medbestemmelse i og hva du bestemmer. Vær konsekvens, har du sagt nei er det nei. Vet du at du kommer til å gi deg så ikke si nei i utgangspunktet. Ved sinneanfall har jeg sagt at jeg ser at han er sinna mens jeg forholder meg rolig, men ikke dullet og ventet til han har roet seg (så lenge ingen blir skadet så klart) for så å ta en snakk. Få masse frisk luft og mye bevegelse slik at hun får brukt hele seg, legg tilrette for aktiviteter du vet hun liker som tegning, perling eller lignende som gir dagen mer av de gode stundene og mindre av de hissige. La henne delta i tøybretting og matlaging når du må gjøre dette osv. Det er ingen fasit så man må nesten prøve seg frem. Masse ros og kos er jo også viktig
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2011 #5 Skrevet 26. mars 2011 Signerer forøvrig 17:44. Forutsigbarhet er viktig. !Nå skal vi pusse tenner, så lese bok og sove". "nå skal vi i butikken og handle, vi skal ikke ha godteri men du kan hjelpe mamma å hente varer" osv
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2011 #6 Skrevet 26. mars 2011 Synes dere skal kontakte helsesøster og få henne inn på utredning til PPT, det trenger ikke være noe som feiler henne, men hvis det skulle være noe så er det bedre jo tidligere hun utredes for å finne tiltak for å unngå slike episoder.
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2011 #7 Skrevet 26. mars 2011 Mn jente på snart 5 må beskjed på forhånd hva som skal skje.Mange ganger har de små egne planer i hodet sitt og da skjærer det seg lett i motbakke.Noen barn må gjetes andre vil klare alt selv på sin måte.
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2011 #8 Skrevet 26. mars 2011 vi snakker alltid om hva som skal skje før det skjer, og vi bruker ofte klokka som hjelpe middel. Feks når det står 19.00 skal vi pusse tenner osv
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2011 #9 Skrevet 26. mars 2011 Hei! Hadde jeg vært dere ville jeg ha prøvd kiropraktor, jenta vår var helt umulig i høst, visste ikke hva vi skulle gjøre med henne. Jeg grudde meg til hver dag, for ALT var feil samme hva det var, så var det surving og grining dagen lang.... Vi tok henne med til kiropraktor til slutt, det viste seg at hun hadde en låsning, da dem ble borte fikk vi ei ny og roligere jente. Hun er 3 år. Har hørt om barn som har fått diagnosen ADHD som egentlig ikke har hatt det, men har hatt løsninger i nakke og rygg i stedet. Jeg anbefsler deg virkelig å prøve ut dette!
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2011 #10 Skrevet 26. mars 2011 igneer 19 23 her!! Gå til kiropraktor! Tante jenta mi var sånn og da var det en skade i nakken etter fødsel som var årsaken!! Lykke til! Håper dere finner en løsning endten det er det ene eller det andre!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå