Gå til innhold

Engangsstønad


Milla20

Anbefalte innlegg

Har barnefar rett på permisjon viss jeg tar ut engangsstønad? Har rett på foreldrepenger, men det lønner seg ikke for det blir så lite hver mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Engangsstønaden er på 38 tusen eller noe....

Mener du at du har lønn idag som er godt under 1000 kroner pr måned??

 

Jeg har rett på foreldrepenger og vil da få utbetalt det samme som jeg har idag. Engangsstønaden har jeg IKKE krav på, siden jeg har rett til foreldrepenger.

Det er ikke slik at jeg kan velge det ene fremfor det andre.

Men kanskje saken stiller seg annerledes når du har en så sinnsykt lav inntekt.

 

Men tror vel heller du har missforstått et eller annet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engangsstønaden er vel på 35 eller noe. Og, jeg tror faktisk det er slik at man kan velge det som lønner seg best for en.

 

Til deg Mille, pappaen har ikke krav på permisjon dersom du tar ut engangstønad. Men, han kan ta ut eget krav på foreldrepenger og permisjon, dersom du går ut i fult arbeid eller studie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På NAV sine sider står det iallefall at du ikke har krav på engangsstønad, dersom du har opparbeidet deg rett til foreldrepenger.

Men hvordan i all verden kan foreldrepengeutbetalingen bli MINDRE enn de 35 tusenlappene??

 

Det er det jeg ikke kan se for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slet med å finne jobb etter jeg ble gravid, og jobber kun som vikar i barnehage av og til, kanskje 4-5 ganger i mnd. Så har vel ikke rett på foreldrepenger da? Har termin 30.juni, og planen min var å jobbe fra januar-mars neste år når gutten er over 6mnd, for håpte at samboeren min fikk permisjon da. Har blir uansett permitert den tiden på året pga den jobben han har, men det er mer lønnsomt å ha pappapermisjon for da får han mer utbetalt i mnd.

 

Ja jeg har også hørt at en kan velge selv det som er mest lønnsomt, og for min del blir det engangsstønad. Samboer jobber alltid mye

Og har som oftest 35-40000 utbetalt. Men veldig greit viss han hadde fått pappapermisjon :) så får vel ringe nav på mandag Å høre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei Milla.

Litt seint svar her men... Ettersom du har så lav inntekt, og din mann så høy lønner det seg økonomisk sett at han tar ut mesteparten av permisjonen. Hvis du studerer (f.eks et fag på nett), kan dere begge være hjemme. Du som student, og han med god permisjonslønn. Vet at de fleste skolene har søknadsfrist i april, men de aller fleste har løpene inntak hvis ikke det er nok søkere. Skal du studere på nett kan du jo søke hvor som helst. Noen fag er også veldig billige!

 

Bare et forslag som jeg tror kan være en god løsning(?)

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For at pappaen skal kunne overta permisjonen må mor jobbe minst 75% eller studere på fulltid. Å ta et fag på nett er dermed ikke nok som du foreslår Sølvdugg.... TIl HI : pappaen kan ta ut resten av permisjonen om du går ut i minst 75% jobb eller fulltidsstudier, men den tiden du er hjemme "spiser opp" av den tiden pappaen kan ta.. Pappaen tjener jo også veldig godt og nav betaler bare opp til 6G (i årslønn) så ettersom han ligger en del over dette vil han få lavere utbetaling når han har permisjon såfremst ikke arbeidsgiveren hans dekker mellomlegget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...