Gå til innhold

NOEN LÆRERE HER?? Et spm til dere!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil dere anbefale deres yrke?

Jeg har vikariert som lærer, både på timesbasis og 100% for et halvår. Jeg triveds veldig bra med det, og har lyst til å utdanne meg som lærer. Min samboer er også lærer. Mye av min øvrige familie er også det.

Noen av de virker kanskje litt negativ til at jeg også tenker å utdanne meg til det, advarer mot et hardt yrke, jobb på ettermiddager og kveldstid..

Mens min samboer så og si aldri sitter med jobb hjemme, slik de tydeligvis gjør. Og han er ikke dårligere fordi, kanskje bare litt mer effektiv og kanskje har litt andre fag.. Er lærer på barneskole. Det er det jeg også vil bli, liker meg best på småtrinnet.

Jeg stortrivdes veldig godt med det da jeg var vikar, men selvsagt skjønner jeg at det er mer arbeid når man blir kontaktlærer osv. Og er litt usikker på hvor mye jeg ser frem til den biten med kontakt med foreldre som er meget viktig, men som i noen tilfeller kan være vanskelig også.. Er veldig konfliktsky og feig, så spørs hvordan jeg takler en evt vanskelig situasjon.. Det man f.eks må si i fra hvis det er dårlig oppfølging hjemme eller noe.

Jeg synes det er herlig å jobbe med unger, og synes det er gøy å undervise.. Så hva tror dere?

Noen som vil si det de liker / ikke liker med læreryrket?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du lyst og allerede liker å undervise, sier du? Ikke noe å tenke på - kjør på!!!

Mange av oss sitter en god del med jobb hjemme, i alle fall i perioder med mye retting. Jeg jobber i videregående og har, i all hovedsak, et typisk rettefag. Da er det rett og slett MYE å gjøre og kvelder og netter kan bli lange. En del rekker jeg å få gjort mens jeg sitter på jobb, selvsagt, men det blir aller mest forberedelser til timer og direkte etterarbeid etter avholdt undervisning. Det er mye som tar tid av dette også, man må være forberedt før man går til time og det er alltid noe som må tas i etterkant. Dokumentasjonskravet begynner virkelig å bli stort!

Men - alle timene med jobb går greit, og ja, vi får jo igjen for det. Særlig i form av avspasering på sommeren. Det gjør godt, man trenger virkelig et skikkelig avbrekk etter heseblesende innspurter på våren og før man tar i mot 70-100-130 nye elever på høsten. Selv har jeg et godt år i år, med "bare" ca 90 elever. De andre "feriene" flyr avgårde, og som regel ligger det rettebunker og "brenner" på arbeidsbordet i høst-, jule-, vinter- og påskeferie.

Lønna er ikke stort å skryte av, men det er levelig. Jobben er veldig, veldig styrt av klokka, det går ikke å konsekvent komme for seint til undervisning eller konsekvent slippe elevene for tidlig ut. Mange ulemper med å være lærer, men samtidig er det så gøy! Jeg begynte også som ufaglært vikar, og bestemte meg da jeg var 30 for å ta utdannelsen. Nå jobber jeg altså i videregående og stortrives! Undervisningstimene er alltid bonus, jeg gleder meg til hver time og til hver dag. Selvsagt har jeg av og til vanskelige dager og vanskelige elever, men i det store og hele jobber jeg med flotte ungdommer og har supre kolleger.

Go for it!

Skrevet

Så bra da!:) Kan jeg spørre hvilket fag du har og hvilken utdannelse du tok? Har jo tenkt den retningen også.. Fag, kombinert med pedagogikk.. For jeg har en bachelor i fra før.. Men nå tenkte jeg å starte på lærerutdanningen 1. - 7. trinn, desentralisert. Det er jo mindre retting og karaktersetting og slikt på barneskolen da. Det er nok litt forskjell der.

Men synes det er gøy å undervise, ja!:)

Skrevet

Underviser i norsk, på VG1 og VG2 yrkesfag i år. Er adjunkt med tillegg, og har litt i tillegg til det også. Jeg gikk også halve utdannelsen min desentralisert, knallhardt, men du, så moro!

Skrevet

Oi,ikke værst! Det krever jo litt mer av meg å skulle studere nå, som tobarnsmor, enn det gjorde før.. Men jeg har lyst til å lære og kunne jo aller helst tenkt meg å være student på heltid.. Bare synd det ikke er betalt!;)

Skrevet

Veldig enig med det andre svaret du har fått! Nå jobber jeg på barnetrinnet, og det er litt mindre retting enn jeg hadde på ungdomsskolen, men jeg føler meg omtrent konstant utilstrekkelig fordi jeg har mange elever som trenger ekstra oppfølging, og rekker ikke over alle i løpet av en dag. (føler mye på at vi har for liten lærertetthet)

Men trives veldig godt, og de gangene jeg ser at en av elevene når et nytt mål eller føler mestring er herlig:)

Feig og konfliktsky er nok ikke de beste egenskapene i forhold til denne jobben, det er endel ubehagelige samtaler med foreldre, f.eks. når det kommer til mobbing, og det er også vanskelig å fortelle foreldre at barnet f.eks har dysleksi eller lærevansker, men det blir i allefall lettere etterhvert:) Det gjelder å være godt forberedt, og å være flink til å drøfte ting med kolleger. Lykke til:)

PS: Gode egenskaper å ha er festblære og å kunne gå lenge uten mat:) på småtrinnet skjer det ofte ting i friminuttene som du må ordne opp i, så flere dager i uka rekker jeg verken å gå på do eller spise mellom åtte og halv tre/tre:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...