Gå til innhold

Ang flytting

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har hørt om det er kommet nye regler ang flytting? Jeg har bare funnet di reglene om at man kan flytte innen norge uten at bf kan nekte. Men så har jeg hørt rykter om at det er kommet nye regler som sier at man ikke kan flytte uten den andres samtykke.. Noen som vet om det stemmer? Finner ingenting om det på nett. Og har vært i kontakt med familieværnkontoret og de sier at man kan flytte i norge uten at den andre kan nekte..

trenger svar fort :)

På forhånd takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må si ifra 6 uker før du flytter.

Skrevet

du må si ifra 6 uker før du flytter.

Bf kan ikke nekte deg, men han kan stevne deg for retten for at du ikke får flytte eller få hovedomsorgen på barnet.

Skrevet

Ok.. Jeg må gi beskjed 6 uker før.. Men hva skjer om han stevner meg for retten?

Skrevet

skulle stå at jeg vet man må gi beskjed 6 uker før

Skrevet

Om han stevner deg for retten så kan ikke barnet flytte før saken har vært i retten og dom er avsagt.

Skrevet

Påbudet om varsling om flytting minst 6 uker på forhånd gjelder både forelderen som har hovedomsorgen, og samærsforelder. Slik jeg har forsått det gjelder påbudet ved flytting innen Norge, når flytteavstanden kan påvirke samværet. Hvis man flytter innenfor nabolaget, harbdet ingen konsekvenser for gjennomføring av samvær, så da er det ikke påbud om varsling, heller ikke hvis flyttingen innebærer inngåelse av nytt samboerforhold etc.

Hensikten men påbudet er å gi den andre forelderen mulighet til å få gjennomført mekling ved familievernkontoret før flyttingen skjer. Imidlertid vil man vel neppe klare å komme til enighet om å reversere flytteprosessen av å ha en samtale på familievernkontoret. Hvis man allerede harnkommet så langtninflytteprosessen som man vel har kommet 6 uker før planlagt flyttedato, såmhar man vel gjerne både solgt boligen eller sagt opp leieavtale, sagt opp jobben, sagt fra seg barnehageplass, og ordnet alt dette på det nye stedet.

Etter en enkelt meklingstime får begge parter en attest som man trenger hvis man vil ta det videre til retten ved å ta ut stevning. Det er kun hvis man har delt omsorg og vil ha hovedomsorgen for å kunne flytte med barnet lengre enn pendleavstand, at man må ha dom på at barnet skal bo fast hos forelderen som vil flytte. Hvis man allerede har hovedomsorgen, trenger man verken den andre forelderens, familievernkontorets eller andres velsignelse. Brudd på 6 ukersregelen kan telle negativt ved en barnefordelingssak.

En forelder som vil hindre at barnet flytter, kan kun hindre flyttingen ved å kreve og få overta hovedomsorgen. Eller å sørge for å ha delt omsorg før den andre forelderen vil flytte.

Jeg har selv flyttet hjem, 40 mil, med barnet vårt, som da var 4 år. Vi hadde ingen samværsavtala da far ikke undertegnet det som vi hadde muntlig avtale på. Men jeg hadde alltid hatt hovedansvaret for barnet, og jeg hadde flytta fra far et år før flyttingen hjem. Jeg sa ifra 12 uker før, og far tenkte seg om i 6 uker før han tok ut stevning. Det medførte at rettsforberdende møte, en slags mekling i retten, fant sted to uker etter flyttingen. Her hadde far begjært midlertidig avgjørelsemom at omsorgen skulle overføres til han. Det var i vårt tilfelle uaktuelt pyntet lot dommeren skinne igjennom. Far gikk med på forlik som innebar at barnet vårt ikke skulle flyttes til far, men ha samvær med far.

4 måneder deretter ble hovedrettsaken holdt. Jeg vant, men far anka, og om en måned, et år etter flyttingen, kommer ankesaken opp. Den nye dommen blir rettskraftig ca 6 uker etter ankesaken.

Det sier seg selv at vi i denne perioden ikke kunne være uten bolig,

barnet uten barnehageplass, og jeg uten arbeid. I rettsaken er har man

en fordel hvis barnet allerede er flyttet, og kanskje slått rot på det nye

stedet, da en flytting tilbake til samværsforelders sted, og også skifte

av hovedomsorgsperson, ofte vil være en stor belastning for barnet.

Har man imidlertid ikke rukket å flytte barnet før saken kommer opp, så ha motparten en relativ fordel ved at barnet kanskje kan slippe å bytte barnehage eller skole, og beholde venner, hvis omsorgen fornbarnet overføres til den av foreldrene som ikke vil flytte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...