Gå til innhold

Å snylte av felleskassa!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner jeg blir provosert av gjentatte innlagg ang. å snylte på felleskassa jeg... De som ikke jobber, og heller ikke vil jobbe, men heller skaffer seg penger på sosialen for eksempel -snylter. De som juger til seg dagpenger eller os for eksempel -snylter.

Men for de aller aller fleste som mottar sykepenger gjelder ikke snylteregelen til bim-mafiaen!

For det første: i Norge har vi et trygdevesen som sikrer arbeidstaker i tilfelle sykdom. Og vi betaler skatt i massevis.

For et andre: man sykemelder ikke seg selv, og selv om noen få greier å snike til seg en sykemelding av legen sin, så er de aller fleste sykemeldt av reelle grunner.

For det tredje: ikke veldig mange ØNSKER å gå sykemeldt i lange tider, for det kan i mange tilfeller også føre til andre "plager".

Jeg er visst et av disse "snyltedyrene" jeg da. Ble sykemeldt midt i desember pga bekkenløsning. Jobber i pleie på aldershjem, og det ble for tungt. Jeg mottar en god slump med sykpenger hver måned, fordi jeg har jobbet godt og vel 100% noen måneder før det. På gode dager er jeg ute og farter; besøker jobben, går på kafé, tar en tur i butikken osv osv, andre dager (spesielt etter å ha gjort litt mer fysisk enn jeg bør) bor jeg i senga eller på sofaen eller kanskje i en lenestol. Kommer an på hva som funker best akkurat den dagen. Kunne sikkert vært ute i arbeid, men til hvilken nytte? Legen mente at jeg skal prøve å ta litt vare på kroppen min nå, for å kanskje få den tilbake til normalen etterpå!

Jeg ser nok ikke syk ut, men om jeg ikke engang skulle kunne være litt sosial i de 5 månedene jeg er sykemeldt, hadde jeg garantert blitt syk! Sist gang jeg var gravid, var jeg sykemeldt omtrent hele sv.sk. og gikk på en psykisk smell. Tung depresjopn, som varte til ungen var over ett år! Sånn vil jeg ikke ha det en gang til!

Så ja, jeg mottar lønna mi fra felleskassa en periode nå, men har i flere år vært med på å fylle den også, og det har jeg tenkt å fortsette med etter endt permisjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...