Gå til innhold

Barnet vårt er sykt...


sulaen

Anbefalte innlegg

Da vi var på ordinær UL i uke 18, oppdaget jordmor en anormalitet på venstre nyre. Vi ble henvist til spesialist, og har i dag vært til ny kontroll. Jeg er nå 20+3.

 

Sist gang trodde jordmor at det var cyster på den ene nyren, men nå mente spesialisten at det var innsnevringer på den ene urinlederen + den lå i slynge, som gjorde at nyrebekkenet var utvidet. Urinen kunne trolig ikke passere skikkelig fra den ene nyren til blæren. Den andre nyren så fin ut, heldigvis. Vanskelig å spå hva som skjer videre, men vi skal bli regelmessig fulgt opp, og blir satt i kontakt med en barnelege etter påske… Ikke så kjekke greier, men man får tenke positivt.

 

Kjenner at jeg er litt engstelig likevel. Liker ikke at ikke alt er som det skal. Det verste er nok å ikke vite 100% hva som kommer til å skje videre med lillesnuppa… Men, når jeg kjenner at bekymringen er ved å ta overhånd, klarer jeg på et lite vis å tenke noe mer rasjonelt. Det kunne vært mye verre ting som var galt. Det er tross alt ”bare” en nyre…

 

I dag kan man fint leve med kun én nyre, men jeg liker ikke tanken på at mini sannsynligvis må gjennom undersøkelser, behandling og kanskje operasjon etter fødselen...

 

Noen som har opplevd noe lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg hører til septemberklubben men sniktittet inn hit en tur. Har en datter på snart 2 fra før, og under ordinær Ul med henne fant jm noe på den ene nyra, hun var usikker på om det var cyster eller dobbelt sett. Vi ble videre fulgt opp av spesialist på Ahus. Det viste seg å være mange cyster og forstørret nyre på venstre side. Fikk også da beskjed om at operasjon kunne være ett alternativ etter fødsel i tilfelle den ene nyren skulle klemme på andre organer ol. Vi var på ul 1 gang i mnd til spesialist og fikk fantastisk og beroligende oppfølging! Etter fødsel var vi på en del oppfølging (ca hver 3 mnd i starten) med ul og andre ting med vesla. Nå skal vi 1 gangb i året på riksen og en gang på sykehuset innlandet. Er ikke noe vi tenker på i hverdagen, hun er enormt aktiv jente:) Eneste vi må tenke på er å ta urinprøve når hun får feber. Anbefaler å ikke lese så mye om dette på nettet, men hør på legene:) Man blir så unødvendig urolig om man leser rundt på det store nettet.. Å leve med en nyre er det såååå mange som gjør, også uten å vite om det selv en gang:) Hvilket sykehus hører du til??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med eldstemann fant de noen cyster på lungene under den ordinære ultralyden. Ble henvist til en overlege på Ullevål, og han foretok grundige undersøkelser. Han leste seg litt frem om dette (hadde visst ikke vært borti dette så ofte), og da fant han ut at det kunne feile barnet noe mer også. Vi ble derfor tilbudt fostervannsprøve som vi takket ja til. Jeg forlot klinikken den dagen full av sorg. Hadde gledet meg sånn til denne UL`en.

 

Etter en uke fikk vi svar på fostervannsprøven, og denne viste seg å være fin. Ble ekstremt lettet. Måtte til jevnlige UL`er frem mot fødselen for å se om disse cystene vokste eller ble mindre. Heldigvis ble de mindre for hver gang, og til fødselen hadde de forsvunnet. Babyen ble også sjekket etter at han var født, men han var helt fin!

 

Så for oss gikk det kjempefint! Gutten er nå 5 år og sprek som bare det! :-)

 

Er ikke det verste som kunne skje med babyen deres, men jeg forstår bekymringen. Aldri noe morsomt å få slike beskjeder.

 

Ønsker dere lykke til i hvert fall!

 

Er det noe vår opplevelse har lært meg, så er det at man aldri kan ta for gitt at alt står fint til med babyen. Var derfor ekstremt nervøs før UL`en til både lillebroren hans og babyen jeg har i magen nå. Men alt så i hvert fall fint ut med dem... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...