Gå til innhold

Folat eller ikke folat?


Linerlen og pipipen

Anbefalte innlegg

Første gang jeg er gravid, så jeg er ganske grønn på det her. Er det slik at jeg må løpe og kjøpe Folat med en gang? Er det sikkert at det ikke er skadelig?

- Termin ca. 3. des.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Som gravid bør man ta tilskudd (0,4 mg er anbefalingen) av folat, fordi folatmangel kan de første 3 mnd medføre ryggmargsbrokk eller mangelfull utvikling av hjernen på barnet. Det er ingen bivirkninger, og dette er en anbefaling fra helsevesenet! Så ja, kjøp deg et folattilskudd! Gjorde det samme selv for 2 dager siden:) Du kan jo ringe fastlegen din hvis du skulle være usikker, men føler dette er et ganske sikkert tips altså;)

Har termin 2 desember, så dersom alt går fint er vi jo veldig nærme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei jeg hører til i novemberklubben men ser innom andre klubber også.jeg har kjøpt en pakke på apoteket som heter gravid komplett kosttilskudd,30 dagsdoser,som inneholder mineraler,omega 3,vitaminer og folat.er å annbefale for alle gravide,folat er veldig viktig for oss i første trimester,det kan redusere risikoen for ryggmarksbrokk,begynte på pakken den dagen jeg oppdaget at jeg var gravid.for å være mest mulig på den sikre siden:)og når kvalmen for noen sitter inn så er det ikke altid like lett å få i seg det en trenger,så denne pakken hjelper:)har tenkt å bruke dette gjennom hele svangerskapet(visst dette går bra)lykke til med graviditeten:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine svar! Det er så mange ¨dos and don'ts¨ at man blir lettere forvirra av alt sammen. Det blir spennende å finne ut av alt da! :) Lykke til videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inne og sniker fra en annen klubb, men må svare på denne!

 

Ta folat! Gjerne før graviditet inntreffer. Jeg måtte ta abort pga dødelig ryggmargsbrokk på fostret og jeg var ikke flink til å ta folaten min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg var og kjøpte meg folat på lørdagen, og skal ta det hver dag.. Jeg leste et sted på internett noe om det kunne være kreftfremkallende skjønner du. Derfor jeg følte jeg måtte spørre om det. Nå tar jeg alt det jeg behøver, forhåpentligvis. Så det skal nok gå bra med både meg og lille Olaf som mannen min insisterer på og kalle frøet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg begynte å ta folat i oktober da jeg slutta på prevansjon. Har vært litt periodevis frem til nå, men de siste tre ukene har jeg tatt folat hver dag. Og nå testet jeg jo positivt for to dager siden også. :) Jeg har hatt lite folat tidligere, så derfor jeg var ekstra nøye på å begynne tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...