Gå til innhold

CTG og hjertelyd, litt nervøs!

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går var jeg på rutinekontroll hos jordmor, er i uke 37 nå. Da hun skulle høre på hjertelyden til babyen så ble hun tydelig bekymret og sendte meg rett til sykehuset for å få en CTG. Den viste at hjertelyden til baby lå mellom 100 og 110 , med plutselige hopp til 140-50, for så å gå ned til 100 igjen.

Jeg ble sendt hjem igjen, legen sa at CTG "så fin ut", men jeg klarer ikke å slappe helt av nei.Hun var liksom ikke kjempeoverbevisende! Noen andre som har opplevd SÅ lav hjertefrekvens hos baby?

Merker at jeg er SKIKKELIG oppmerksom på livet i magen nå, hvis jeg ikke kjenner liv på en stund blir jeg skikkelig engstelig nå, sukk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener det var det som skjedde med mini i magen min en gang også.

Å det likte ikke legen som utførte ctg. For der hadde hjertet plutselig hatt en skikkelig hopp, å så rolig igjen.

Jeg ble lagt inn den natten så de kunne holde et øye med det. Jeg var alene hjemme, å tror de syns det var tryggest å ha meg der. Men på ctg registrering på natten og morgenen var alt normalt.

Jeg vet ikke hvorfor de ser på det som skummelt. De sa bare at de likte ikke slike hopp.

Men du.. Om du er veldig nervøs, kan du ikke ringe jordmor som sendte deg på sykehuset å si hva ctg registreringen viste?

Vær hvertfall obs på at det ikke blir noe mindre bevegelse. Det går nok helt helt fint! Men det er ikke noe gøy å ikke føle seg trygg =(

Skrevet

Ring jordmor du. CTG er ikke så komplisert å tolke om en kan det, men å forklare det på internett er ikke så lett. Å vite om hjertefrekvensen til ditt barn var patolgisk er umulig å si uten å se ctg. For dersom nedgangen i hjerterytmen den er svært kort og realtert til en sammentrekning av livmoren så er den ikke nødvendigvis farlig. Er den ikke relatert til en rie så er det en helt annen ting. Dermed kan ikke det sies noe om DIN måling uten å ha sett DIN måling.

En hjerterytme som ikke varierer er iallefall skummelt for det viser at barnet ikke varierer hjerterytmen i forhold til bevegelse og kynnere, og det tyder på sjokksirkulasjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...