Anonym bruker Skrevet 24. mars 2011 #1 Skrevet 24. mars 2011 Vi har huslån og billån på totalt 2,9 mill. Så står det på meg at jeg har 421.000,- i formue, og 2,7 mill i gjeld. På sambo står det over 600(!!)tusen i formue, og bilen som gjeld.. WHAT? Vi har da ikke en dritt i formue?? Hva er dette? Pga det har jeg fått igjen 11000 og han baksmell på 14000....??
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2011 #2 Skrevet 24. mars 2011 det er jo ligningsverdi på bolig.det nye som ble målt opp i høst,som vi leverte inn. samme her, bare lån, men likevel formue.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2011 #3 Skrevet 24. mars 2011 men det er jo helt sykt, at vi skal bli trukket helt jævlig mye i skatt når man bare har gjeld, og ikke'no formue. Vil det si at boligen vår er verdt 600.000 mer enn vi har i gjeld på den da eller? HI
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2011 #5 Skrevet 24. mars 2011 les veiledningen...står der. og nei, du plusser ikke det på huslånet, det er ligningsverdien på bolig, noe som ikke har noe med vanlig takst å gjøre.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2011 #6 Skrevet 24. mars 2011 ko-ko hva? Man må jo få spørre om man ikke vet, og når man plutselig har en masse i formue, som man betaler formueskatt på...
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2011 #7 Skrevet 24. mars 2011 Dere eier ting, altså har dere en formue, denne blir "motregnet" lånet dere har. Når det gjelder lån er det sånn at det alltid blir satt på en person selvom begge står som lånetakere, derfor kan den ene ende opp med formue selvom den egentlig ikke eksisterer. Hos oss står huset 50/50 på hver av oss og det kommer automatisk på selvangivelsene, bilen står i mitt navn med samboeren min som medeier, så den kommer i mitt navn. Når det gjelder lånet, så kommer det alltid på meg, men der kan man som samboere fordele lånet som man ønsker det, enten det lønner seg å dele det 50/50 eller sette alt på en person. Selvfølgelig gjelder det bare hvis begge står som lånetakere. Vi pleier å føre minst 50% over på samboeren min og jeg tror også vi et par ganger har overført mer fordi det har lønnt seg for oss. Sjekk hva som lønner seg for dere, men tipper at hvis dere overfører 50% av lånet, så kommer dere bedre ut.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2011 #8 Skrevet 24. mars 2011 He-he...enkelte er bare så uopplyste at det er nesten skremmende..
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2011 #11 Skrevet 24. mars 2011 Du kan bruke denne kalkulatoren til å sjekke at ligningsverdien på huset ikke er for høy i forhold til markedsverdien. http://kalkulator.vg.no/kalkulator.php?id=19265 Vårt hus var lignet 15% for høyt i forhold til markedsverdi.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2011 #12 Skrevet 24. mars 2011 vi har jo fått forskjellig likningsverdi, selv om vi eier 50/50...? SPM 1:Han har fått over 600.000 og jeg 420.000...? SPM2: Jeg har hele boliglånet på meg, hvordan vet vi om det lønner seg og føre halvparten over på han?
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2011 #13 Skrevet 24. mars 2011 Det har jo tydligvis skjedd en feil her. Dere skal ha halvparten hver av ligningsverdien på selvangivelsen. Ligningsverdien er muligens også for høy. Når det gjelder boliglånet, vil jeg anbefale å legge alle tallene inn i denne skatteberegningslinken fra skattetaten. Den er temmelig nøyaktig hvis dere har alle tallene på plass. Så kan dere sjonglere med tallene, og se hva som gir best resultat. http://www.skatteetaten.no/no/Selvbetjening/Skatteberegning/Enkel-skatteberegning-2010/
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2011 #14 Skrevet 24. mars 2011 Jeg kan ikke for å bli overrasket over at det finnes mennesker som tror de betaler skatt for formue når de har en negativ nettoformue jeg. Det er enkel mattematikk, pluss og minus og når man havner i minus skattlesses man jo ikke for et negativt beløp. Når det kommer til formuen; listepris på bil er til grunn for dennes ligningsverdi og formuespåvirkning. Innskudd på konti per 31.12.2010 vil være med i formuesbeløpet, samt ligningsverdi på bolig. Den skal ikke overskride 30% av boligens markedsverdi. Ved for høy ligningsverdi må det fremlegges takst eller verdivurdering.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå