Anonym bruker Skrevet 24. mars 2011 #1 Skrevet 24. mars 2011 Og har noen erfaringer å dele? Hva skjer i godkjennelsesprosessen? Hva skal til for ikke å bli godkjent? Tok det lang tid før dere fikk et barn hjem til dere? Og hvordan reagerte deres egne barn? Har akkurat meldt meg, så har enda ikke blitt kalt inn eller noe men fikk forståelse for at det absolutt var behov. Videre har jeg en gutt på 5 år som jeg er helt alene med. "Redd" dette skal bli sett på som negativt, at en ikke er den typiske A4 familien. (i den grad denne familien fins idag;))
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2011 #2 Skrevet 24. mars 2011 Fantastisk bra at du stiller opp som besøkshjem. Vi har fått innvilget til gutten vår og har ventet i over et halvt år på et besøkshjem til han. Kommunen sliter med å få tak i hjem og det går utover oss. Det er absolutt ikke noe negativt at du har en 5 åring og at du er alene, det vil passe for mange barn. Veldig mange barn (spesielt de med litt spesielle behov som f.eks. asperger) trives best i rolige omgivelser med få personer med gode trygge rammer. Jeg vet desverre lite om hvordan kommunen godkjenner besøkshjemmene. Hvor lang tid det tar kommer ann på behovet, så det varierer.
Gjest ->>- Skrevet 24. mars 2011 #3 Skrevet 24. mars 2011 Godkjenningsprosessen er vanligvis et hjemmebesøk/intervju. Typiske temaer man tar opp er syn på oppdragelse, synet på andre religioner og kulturer, eksempler på grensesetting, motivasjon, egen oppdragelse/oppvekst/forhold til foreldre, psykisk og fysisk helse osv. Politiattest må selvsagt også leveres. At du er alene med et barn vil nok utelukke deg som besøkshjem i noen saker, men slett ikke alle. Du vil neppe bli spurt om f.eks flere søsken på en gang eller i saker med spesielt krevende barn.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2011 #4 Skrevet 24. mars 2011 Takk for svar:) Hadde ikke tenkt på det slik, at det kunne være greit at det var rolig. Typsik at en heller bare tenker på det som KAN være negativt hehe. Så takk:) Synd dere må vente så lenge da. Er det ikke noen dere kjenner som dere tror kunne tenkt seg å stille? Vet en kan gå den veien også. 5-åringen min tror jeg hadde blitt i ekstase over å få besøk av et annet barn i helgene:)
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2011 #5 Skrevet 24. mars 2011 Jeg hadde et barn på avlastning en helg i mnd for ca 10 år siden, da sjekket de ingenting. Ganske utrolig og skremmende. Møtte barnet noen få min og hadde han på helgebesøk bare noen dager etter, en 13 åring. Forklatre at vi ikke hadde noe gjesterom, men de syntes det var helt greit at han sov på sofaen. Ble ikke spurt om noe, annet enn hva jeg jobbet med. Jobber i hjemmesykepleien.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2011 #6 Skrevet 24. mars 2011 Takk! Nei, jeg har litt selvinnsikt også så vil nok gi beskjed også om at veldig krevende barn ikke er aktuelt:) Har nemlig vært meldt fosterhjemstjenesten en god stund nå, men her har de få små barn. De fleste som trenger dette tilbudet her er tenåringer, og de har jo ofte en del bagasje siden de allerede er i fosterhjem. Så jeg har rett og slett takket nei til dette.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2011 #7 Skrevet 24. mars 2011 Åj, ja det hørtes jammen skummelt ut. Håper virkelig det er annerledes idag ja. Syns at barnet må få eget rom å sove på, om så ligge i egen seng sammen med andre barn. Vi har et ekstra soverom så her får vi ta det som det kommer:) HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå