Gå til innhold

Hvorfor er det så farlig å gi ungene "krigsleker "?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her har gutten både kaptein sabeltann sverd , lekerpistoler, pil og bue og kanoner på sjørøverskuta si .

Lekte aldri dere politi og røver , indianer ol når dere var små ?

Jeg skjønner ikke problemet . Er det ikke bedre at barn lærer hvordan våpen fungerer ? Våpen blir ikke bare brukt i krig , men i jakt , politiet osv..

Hva mener dere om vannpistoler da ? Er det også et våpen ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke noe i mot Kaptein Sabeltann-effekter o.l. Men det jeg har noe i mot er disse store automatvåpnene som små barn sikter på andre med, slike som bråker i tillegg. Da får jeg vondt i magen. Det er forskjell på å leke politi og røver (ja, jeg lekte det jeg også) og det å la leken handle om å skyte/skade andre.

Skrevet

Om man f.eks. er pasifist og mener våpenbruk ikke bør forekomme så er det jo f.eks. et problem.

Om man mener barn kan leke med andre ting en redskap som brukes for å skade/drepe andre mennesker så kan det være et problem.

Poenget er; om noen er mot lekevåpen, hvorfor ikke bare la være å gi barna deres det?

Skrevet

Ja, spørs hva slags lek som blir lekt.. Er våpnene en bieffekt, eller er skyting/dreping selve leken?

Handler vel noe om å lære bort empati, at det faktisk er MANGE barn som ufrivillig lever i krig hver dag.

Syns det blir litt kvalmt egentlig.

Kan ikke en "vannpistol" formes som noe annet enn en PISTOL, liksom? Og så ser de ofte så realistiske ut, helt unødvendig! Den kunne da vært en sprutende drage, eller en elefant osv osv.

Men derimot er jeg heller for at barn lærer å håndtere spikkekniv selv, når de er store nok til det.

Skrevet

jeg har vært i mot det, og er det enda, men det har visst ikke noe å si for sønnen min. Han blir påvirket på skolen. Han bruker pinner, lego eller bare later som at han skyter, dreper, sprenger og bomber.

Sist uke ønsket han seg et star wars blad, men da sa jeg nei. Om han klarer å leke noe annet vil jeg revurdere det. Jeg aner ikke om det er riktig, men jeg er ganske frustrert... Savner tiden han var oppslukt av il tempo gigante...

Skrevet

Stor forskjell på et sabeltann sverd og et gevær a'la de skyter hverandre med, en innretni g laget for å morde.

De som kjøper slikt til sine barn skulle søren meg ikke hatt barn. Sikkert samme foreldre som kjører nazisveis og krigsklær på barna sine.

Skrevet

Jghar heller ikke noe i mot Sabeltann-effekter, men bråkete, svære gevær kommer ikke inn her. Var på lekebutikken på lørdag, og der var det en mor som hadde to sønner med seg. De sprang rundt med hvert sitt bråkete gevær, hylte og ropte og herjet rundt i hele butikken. Min litt forsiktige gutt torde jo ikke se på lekene i deres nærhet. Moren sto og lo og ristet oppgitt på hodet ("se på de søte tulleguttene mine"), da kjente jeg at jeg var glad vi ikke har det sånn hjemme.

Sier ikke at alle som tar imot slike krigsleker med åpne armer er sånn, men jeg bare deler en opplevelse.

Skrevet

Krigsleker er sikkert ok så lenge foreldrene lærer barnet at det aldri er lov å sikte eller lekeslå mot andre barn, voksne eller dyr Følges ikke dette, bør lekene konfiskeres. Å oppdra barna til at det er greit å krige mot hverandre er jo helt absurd, desverre er det mange som ikke skjønner dette. Har selv opplevd småaggresive gutter komme mot meg med sverd og lekeslå mens mamman himler med øynene og ler av sine tullegutter som en over skriver. Drittforeldre avler drittunger, desverre er det ikke barna sin skyld, de blir bare ofre.

Vannpistol er en tøyselek som brukes i 25 plussgrader til tull og tøys til stor moro for store og små, men de kunne godt vært utformet som noe annet enn et automatvåpen. Brukes vannpistoler til å erte andre, er det ikke greit, men er det 2 lag mot hverandre og alle er inneforstått med at alle blir våte, er det ok.

Skrevet

Jo, vi lekte politi og røver, men vi måtte lage våpen selv, bruke pinner e.l.

Jeg ville ikke kjøpt våpenleker til barna mine fordi jeg tenker at man ikke trenger å stimulere krigsleker. De kan komme dersom barna gjør det av seg selv. Ved å gi barnet en lekepistol så oppfordrer du jo barnet til å leke at han skyter. Det er jo ikke så mye annet å gjøre med en lekepistol enn å skyte?

Det er mange ting barn er nysgjerrige på som vi ikke lar dem leke med.

Skrevet

Barn lærer da ikke hvordan våpen fungerer av at de har lekevåpen. Tvert i mot. Lekevåpen får dem til å tro at våpen er ufarlige.

Våre barn får ikke ha lekevåpen, men de lærer å skyte på blink med virkelige våpen og lærer hvordan våpen faktisk skal behandles.

Skrevet

Sønnen min var fylt 7 år før han fikk sverd/pistol/gevær.

Liker ikke 3 åringer med skarpe plastsverd ol, har blitt spidda selv:p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...