Gå til innhold

Har deres 6 åringer fått mobiltelefon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på 6 (7 til høsten). Vurderer å gi han en mobil med telenor kontantkort, så kan vi ha frifamilie (siden jeg har telenor abonnement).

Så en på clas ohlson på oslo city til 365 kr. (om jeg ikke husker feil). Det var en helt vanlig nokia. Den har ingen spesielle funksjoner enn å sende sms og ringe med. Tenkte at den kunne passe fint til han hvis han skulle få en mobil.

Er veldig opp og ned akkurat nå med det. Hvordan er det med dere som har skolebarn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min gutt på straks 7 år, har fått det. Han får kun ha den ved spesielle anledninger. Får ikke ha dem med seg overalt for å si det sånn.. Har kontantkort og en gammel telefon.

Han har epilepsi, så for meg er det en trygghet og kunne kontakte han når jeg vil hvis han er ute å leker eller på samvær med pappan sin.

For litt siden var han med bestefaren sin på helgetur, og da var det veldig greit å ringe til sønnen min og snakke istedetfor å "mase" på bestefaren hele tiden :P

Skrevet

Nei, absolutt ikke:)

Har en på snart 8, og her har faktisk ingen i klassen mobiltelefon!

Skrevet

Nei, min 6 åring har ikke fått tlf. Det har heller ikke de på 7 og 9 fått heller.

Vi har bestemt at de ikke skal få før de er 10.

Mine barn har ikke behov for mobil nå. Vi lager avtaler om hvor de skal, endrer ting seg, så kommer de hjem og sier ifra. Fungere fint, og de lærer seg å ta ansvar.

Men for at de ikke skal være helt "utenfor", så skal de få når de blir 10.

Skrevet

Det var også det jeg hadde i bakhodet, for trygghet. Syns det kunne være greit å vite at jeg kan nå han hvis det er noe.

Jeg har snakket med pappa'n hans om dette og han syns det var helt greit at sønnen vårt kunne få en mobil.

Jeg har tatt dette opp med sønnen min ganske ofte. Hvordan vi skal gjøre det hvis han nå får en mobil. Gått gjennom noen regler.

Tenkte at jeg skal kjøpe mobiltlf. til han og bare ha det hjemme. Lære han hvordan man bruke den (selv om han kan litt) og la han bli kjent med den før han få ta den med seg.

HI.

Skrevet

min sønn skal få i 12-års gave..... ingen av mine andre barn under 12 skal få tlf!

Skrevet

kjekt med mobiltelefon så du skulle slippe å ringe og plage bestefaren han var sammen med????

Skrevet

Vurderer å gi en til datteren min når hun begynner i 2. klasse, for da skal hun begynne å gå til skolen sammen med noen i klassen. Så da syns jeg at det kunne være greit å at hun har en telefon, slik at jeg kan nå henne om det er noe.

Hun blir 7 år til sommer.

Skrevet

Ja, han er litt lite pratsom han bestefaren så hadde bare blitt pinlig hver gang.. (Faren til bf)

Mye greiere å ringe direkte til han jeg ville snakke med :) Ønske han god natt osv :)

Skrevet

kjære vene. Det er vel bare å spørre etter gutten! Er det virkelig pinlig??

Og trenger du egentlig å ringe din sønn sååå mange ganger i løpet av en helgetur??

Lurer virkelig på hvordan folk klarte seg da det bare fantes fasttelefon! Må Må ungene ha egen telefon fordi de skal gå til skolen?? Hvor stor er sjansen for at man trenger å RINGE barnet i den perioden mellom de går hjemmefra og de kommer fram til skolen...

Skrevet

Ikke stort, men det er trygt å vite at man kan. Eller at barna kan ringe hvis det er noe.

Skrevet

Skjerp deg da 18.36. Anonym sa at hovedgrunnen til at sønnen hennes hadde en mobil, var fordi han har epilepsi. Så det var en trygghet for henne at sønnen da har en telefon.

Ikke bare for at hun skulle slippe å ringe bestefar. Ikke heng deg opp i det.

At det går an.

Skrevet

Ja, da skrev jeg litt feil der. Mente at anonym 18.18 sa at hovedgrunnen....osv...

19.15

Skrevet

Syns det er helt horribelt at så små barn skal få mobiltelefon. Jeg har selv en 7 1/2-åring som har noen få kamerater som fikk det allerede i 1. klasse, men det kommer ikke på tale at han får det på noen år. Forstår ikke helt nødvendigheten av at de skal ha det så tidlig. Det må da kunne gå an å avtale med barna hvor de kan gå og hvem de skal være med og når de skal hjem??

Skrevet

Dere som syns det er horribelt at barn under 10 år får mobil, kan jeg få spørre hvorfor dere syns det?

Kan tenke meg at det har noe med stråling å gjøre?

Bare lurer.

Skrevet

Nei ALDRI i verden!!

Absolutt ikke før 10 år!! Om han skal få det da...

Skrevet

Mest fordi jeg forstår ikke nødvendigheten av å ha mobil når de er så små og hvorfor skal da barna utsettes for eventuelle strålefarer dersom man ikke trenger det?

Skrevet

Det ble ikke behov for mobil før jentungen gikk til/fra SFO eller skole selv, og det skjedde vel fra 3. klasse. Da måtte hun ringe meg når hun kom hjem.

Skrevet

Nei, så absolutt ikke. Hun blir 7 i høst, og har ingen behov for mobiltelefon overhodet.

Vi skal dog kjøpe en som vi skal ha hjemme (har ikke hustelefon) sånn at vi kan ha muligheten til å svippe på butikken uten at hun må være med, men kan ringe oss dersom det skulle være noe (Butikken er rett nede i gata)

Det har ikke noe med stråling og gjøre, men det er ikke nødvendig at hun har det. Rett og slett. Hun går ikke hjem alene enda, og hun kommer ikke til å komme til tomt hus på noen år heller. Når det starter, da kan vi diskutere det.

Skrevet

Hm...det er noe å tenek på.

takk for synspunktene dere :)

HI

Skrevet

Argumenter FOR å gi 10-åring mobil:

- Kommer lettere i kontakt med venner

- Gir/ mottar beskjeder

- Kettere i kontakt med foreldre

- Trygghetsfølelse for foreldre (fins og mobiler med gps)

- Barnet lærer seg ny teknologi

-Barnet får uttrykke seg skriftlig

- Barnet unngår utestegning ?

- Barnet er sjeldent ensomt?

- Spill, kalender osv.

- Barnet kan få hjelp dersom det for eksempel går seg bort

MOT

- Rastløs uten mobilen

- Utestengning for de som ikke har mobil

- Mobbing - sender fæle meldinger

- Avhengighet døgnet rundt

- Barnet kan finne på å bruke mobilen om natta, slik at det f.eks går utover skolearbeid

- Bruker fort for mye penger (foreldrene sponser?)

- Viktige beskjeder burde læreren kunne formiddle

- Mindre fysisk aktivitet (spill på mobil etc.)

- Foretrekker å snakke i mobilen fremfor å være sammen med andre

- Utsatt for stråling mot hodet.

- Skolen har forbud mot mobil

Så får hver enkelt veie for og mot...

Skrevet

Datteren min er 7, går i 1 klasse og har ikke fått. Hun skal få når hun kan lese og skrive har jeg sagt så det blir nok ikke så lenge til. 8 årsdagen kanskje.

Hovedgrunn blir at hun etter hvert da blir nøkkelbarn en time på ettermiddagene når jeg har senvakter.

Skrevet

min femåring fikk en sony ericsson mini- touch telefon. fikk den SUPERbillig og han elsker å høre på ungdomsmusikk, og å ta bilder .. hadde ikke den vært omtrent gratis, hadde det blitt en annen variant, såklart.. billig er stikkordet når et te barn kan miste eller ødelegge..

Skrevet

Her har ingen fått telefon når de er 6 år, og de kommer heller ikke til å få det. Hos oss er det ingen behov når de er så små. får en førsteklassing til høsten og hun må komme rett hjem etter skolen hver dag, noen dager er det muligens til tomt hus. Da må hun ringe meg fra hustelefonen, der vi har hurtigtast. Dette fungerte fint for storesøster som nå går i 2klasse.

Vi har en mobiltelefon i huset med kontatkort, den var til min mann slik at han kunne ha når han sov etter nattevakt. Da kunne jeg ringe han om det var noe med ungene. Ungene har hatt den med seg noen ganger, men lite. De trives også best uten mobil.

Skrevet

Han har ikke, men jeg jobber med saken. 7 er han forresten:) Har hentet fram en mobiltelefon, funnet laderen og må bare kjøpe kontantpakke slik at han skal være i min trådløse familie. Hjemme har vi forresten hustelefon og skolen har forbud mot mobiltelefoner, mobilen skal han få ha når han drar avgårde på vift på ettermiddagen. Jeg opplevde selv når jeg var liten at venninna mi fikk ei annen venninne på besøk og regelrett kastet meg ut - ingen skulle hente meg før om et par timer, jeg var skikkelig tissetrengt, hadde ikke klær for å gå rundt ute i to timer. Det opplevdes som mildt sagt traumatisk i høstmørket. Mine barn skal ha mulighet til å kontakte meg, pappan eller besteforeldre dersom det er noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...