*Lissi* Skrevet 24. mars 2011 #1 Skrevet 24. mars 2011 I bh er det veldig fokus på kosthold. Sunn mat og frukt er endel av hverdagen. Kjempe flott! Også på barneskolen min nest eldste datter går er det fokus på dette. Med melk, frukt o.s.v. Eldste datteren min går på ungdomsskolen, og der "sklir" det fullstendig ut. Går man innom butikken når ungene har matpause, går det i boller, brus og sjokolade. Lærerene har så fint bedt om at de iallfall ikke kommer igjen på skolen med 1,5l med brus. Datteren min får med seg penger iblant, med streng beskjed om å kjøpe "sunn mat". Noe hun er enig i, og gjør. Synes det er helt merkelig at ikke det er mer fokus på sunne alternativ på skolen. Betaler jo matpenger i bh. Ville gladelig betalt på skolen også, om de hadde fått en sunn lunsj midt på dagen.
2søtesmåh Skrevet 24. mars 2011 #2 Skrevet 24. mars 2011 Jeg synes faktisk fokuset på mat har tatt litt vel mye av de siste år. Og lære barnehagebarn og små skolebarn hva som er sundt og usundt, er en ting, men det er regelrett skremselspropaganda som pågår. Kanskje ikke bare fra de ansatte, men andre barns foreldre/foresatte. Sukker som finnes naturlig i ulike matvarer, er slett ikke farlig for barn, som får beveget seg nok og har FASTE måltid. Problemet oppstår med inaktivitet (deilig om barna sitter forn TV/data når man er hjemme fra jobb) og når de får både juice, saft og "småsnakcs" ut over de faste måltid. Jeg har selv slitt med spiseforstyrrelser, og vil ikke at mine småbarn skal lære at noe mat er "farlig":..For meg var alt av fett farlig. Synlig så vel som usynlig. Sukker var den gang helt ok, og spiste en del frukt og alt av godteri som bare var sukker. Og jeg gikk ned, lett som en plett...Heldigvis var jeg godt oppi tenårene før jeg "Oppdaget" hva jeg kunne gjøre for og bli mindre.. (har i tillegg til og være kraftig vært veldig lang/høy hele livet), for da begynte jeg og lese mammas ukeblader... Nå lærer man det altså i barnehagen. Jeg er ganske sikker på at jeg kunne ha utviklet spiseforstyrrelse MYE tidligere om jeg hadde lært om farlig/ufarlig mat tidligere..Jeg følte meg stor, ville bli mindre, men visste ikke hvordan..Og det var BRA..Jeg var ikke sykelig overvektig, kanskje ikke overvektig i det hele tatt, litt krafitg og hode høyere enn resten av klassen...Og den dag jeg lærte HVA som kunne gjøres, satte jeg igang....Sukk....Det var et tiår i h.....det altså.... Tror man skulle innført mer aktivitet i hverdagen, fokusert på at FORELDRE må være i aktivitet med barna i helgene og ikke utbrodert kosthold mer enn nødvendig. Og ikke startet før de kanskje begynte på ungdomsskolen. Da er man jo i opprør mot alt og alle, og selvsagt vil mange da gjøre det motsatte av hva man har lært og hva de voksen alltid har sagt, også i matveien.....Men og starte litt enkel kostholdsveilednign da, samtidig med viktigheten av aktivitet (ikke for vekt og utseende sin del, men HELSA sin del) tror jeg hadde ahtt mer for seg enn hvordan de gjør det nå.. Til syvende og siste er det foreldrene som bestemmer barnas kosthold i småbarnårene, og og lære barna hva de BØR spise, når den maten aldri er tilgjengelig er bare og rope på trøbbel og enkommende spiseforstyrrelseboom......
*Lissi* Skrevet 24. mars 2011 Forfatter #3 Skrevet 24. mars 2011 Helt enig at man ikke kan være hysteriske. Rom for utskeielser. Nå var det heller ikke det jeg mente med innlegget mitt. Synes bare det er synd at skolen ikke kunne ha et tilbud til ungene. De klager på uro i timene. Det har vel litt med hva barna putter i seg til lunsj tenker jeg. Ser helt klart at det er mye mer kroppsfokus nå, enn da jeg voks opp. Er nok ikke lett når man er tennåring. Viktigste for meg er at ungene får i seg næringsrik mat iløpet av dagen. Helt klart et problem, da ungen ofte slurver med frokost og lunsj.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå