Gå til innhold

Til dere som ikke inviterer alle jentene/guttene i klassa i bursdag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner det kan bli mange om det er 20 jenter eller gutter som skal bli bedt.... Og at noen bare vil invitere de barna leker mest med....

MEN....

I klassen til den ene jenta mi på barneskolen, var det ALLTID to jenter som ble holdt utenfor. De var 15 jenter, og "alle" inviterte bare ca 8 personer. Det endte med at to jenter aldri ble invitert i en eneste bursdag på TO ÅR!

Jeg var ikke klar over det før jeg en dag kom i snakk med den ene moren. Skolen hadde ikke kunne gjøre noe så lenge alle inviterte "privat" (på skolen var det regel om alle eller ingen om man skulle dele ut invitasjonen)

Jeg må virkelig si det stakk i hjertet mitt da jeg fikk vite det, hadde aldri falt meg inn at noen av jentene ALDRI ble invitert i bursdag. Det var forøvrig hyggelige men beskjedne jenter som ikke hadde veldig mange venner i klassen.

Etter dette har jeg hatt regel om at VI inviterer alle eller ingen, uansett hva bursdagsbarnet mener - det hjelper så lite at man deler ut invitasjonene privat om noen enkelte aldri får komme i en eneste bursdag. Det er faktisk minner som kan sitte i resten av livet!

Så om vi har liten plass, eller om noen av barna i klassen er "krevende" og ikke akkurat bestevenner med mine bryr jeg meg ikke om. ALLE jentene/guttene skal inviterest hos oss så lenge barna går på barneskolen.

JEG har nemlig ikke tenkt å være del av grunnen til at noen få barn får vonde barndomsminner og indirekte blir mobbet ut av klassen. For det er faktisk sånn det kan følest - som utestenging og mobbing!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig! Og stakkars jenter :-(

Skrevet

Hva med de som mobber andre da? Som er ufine, stygge i munnen og utestenger andre? Mener du det er greit å "ødelegge" et barns bursdag med å be mobberen?

Når barna er små er jeg med på å be alle, og også når en er større om det kun gjelder det at en ikke leker med denne personen, eller at hun/han ikke er godt likt. Men er det et større barn som systematisk hadde mobbet mitt barn hadde jeg ikke krevd at barnet skulle bli bedd.

Når barna er små, og oppførere seg så dårlig at andre barn ikke vil leke med dem, mener jeg det også må kunne stilles krav til foreldrene til DE barna. Greit nok at alle skal bes, men da må også disse foreldrene kunne stille opp og hjelpe til. Ikke minst er det viktig at disse foreldrene følger litt med å ser hvordan de "fungerer" i slike sammenhenger. Om foreldrene ikke har peil på hva det gjelder vil jo neppe problemet bli bedre.

Skrevet

Vi inviterer noen fra klassen, gutter og jenter, noen fra nabolaget, barn av venner og barn av familien.

Vi inviterer de hun leker med på skolen og på fritiden - både gutter og jenter. Føler ingen forpliktelse til å invitere unger hun ikke leker med kun fordi de har samme kjønn eller går i samme klasse.

Skrevet

Selvfølgelig er det trist om noen alltid blir holdt utenfor, særlig fordi jeg er en av dem som ble holdt utenfor og mobbet gjennom hele barneskolen.

Men da skoleungen vår hadde bursdag sist ba vi 12 av 23. Jeg lette fram stoler og bord og presset så mange vi kunne i den lille stuen vår.

Jeg hadde rett og slett ikke plass til flere.... De kan jo ikke sitte på gulvet heller?

Til neste år vurderer jeg å leie et lokale eller ha utebursdag.

Skrevet

Bra skrevet. Stakkars jenter. Vi ber også alle guttene f.eks eller alle i klassen.

Skrevet

Så fint at du orker å gjøre det, men det gjør ikke jeg. Kanskje du burde invitert dem du ønsker pluss de utestengte. Du kan ikke rette slike feil komplett på egenhånd. Tror du virkelig at de vil få det bedre når du inviterer hele klassen?

Skrevet

Det er akkurat slik vi gjør. Ser ikke grunn til å invitere unger sønnen ikke leker med ellers.

Skrevet

Det høres ikke mye kjekt ut nei, men uansett hvordan jeg vrir og vrenger hodet mitt så har jeg ikke sjans til å få stuet inn mer enn maks 12-13 unger i den lille stuen min. Jenta mi begynner på skolen neste år og jeg vet at de kommer til å være 32 i "klassen" (de deler en del i grupper og er sjeldent hele klassen sammen, har ikke standard klasseinndeling).

Jeg vet enda ikke hvor mange av de 32 som er jenter. Jeg vet bare det at det kommer til å bli et kjempeproblem å få plass til selskap. Gruer meg!

Skrevet

Jeg ser at det kan oppstå vanskelig situasjoner, men jeg synest egentlig at det bare blir en unnskyldning. Det er vi voksne som må legge opp til at bursdagen kan foregå slik at det blir mest mulig hyggelig. Synst ikke man kan legge skylden på feks en tiåring som ikke vet bedre (det er tross alt ikke barnet sin feil om foreldrene er ubrukelige som oppdragere)

Det er snakk om bare ca 2 timer iløpet av året, og jeg har aldri hatt problem med å legge opp til aktiviteter slik at barna ikke har "tid" til å plage hverandre.

I værste fall har jeg og mannen sittet ved bordet sammen med barna når har spist for at alle skal ha det hyggelig!

Skrevet

Inviterer ikke hele klassen, det blir for mye :)

Men alle jentene ELLER guttene.

Skrevet

Nå har jo aldri du HI bedt disse jentene som holdes utenfor så hvordan kan du si at det ikke er noe problem å legge opp aktiviteter slik at de ikke plager hverandre??

Ja, det er 2 timer men for bursdagsbarnet er det 2 timer som kan være de beste i løpet av året.

Og jeg legger ikke skylde på 10-åringen. Men om skolen legger inn krav til andre foreldre ang føring for bursdager bør det ikke legge inn krav til foreldrene til disse barna også?

Hadde jeg bedt et "problembarn"(i mangel av bedre ord akkurat nå) og han eller hun ikke oppførte seg, og f.eks begynte mobbe noen eller slå hadde jeg selvfølgelig ringt foreldrene. Slik oppførsel er ikke greit. Hadde mitt eget barn gjort noe sånt hadde det blitt månelyst. Hvorfor skal dette barnet behandles annerledes?

Skrevet

Jeg forstår problemet til dem som ikke har så mye plass, men jeg vet av erfaring hvor vondt det er å ikke bli invitert. Selv ble jeg invitert i 5 fødeslsdager på 5 år, hvorav 2 sa rett ut at de håpet at jeg ikke kom for de ville egentlig ikke ha meg der selv om foreldrene sa de måtte gi meg invitasjon.

Jeg synes det er OK å invitere opptil 1/3 av en gruppe, det være seg 1/3 av guttene, jentene eller hele klassen. Så lenge det er mindretallet som skal i selskap er dt ikke så farlig. Det er når de fleste stadig skal i selskap det svir mest.

Skrevet

Vi inviterte ikke disse to jentene (pluss 5 andre) først fordi jeg ikke innså at det var et problem at noen aldri ble invitert før jeg snakket med mor til den ene-

Men, jeg har flere barn, og etter dette (som hendte for 5 år siden) har jeg alltid invitert alle guttene eller alle jentene - uten unntak. Og det selv om det er såkalte "problembarn" i klassen. Det harfor øvrig aldri laget noe problem i bursdagene, men vi har også vært før var og feks ikke plassert barn som ikke "går sammen" ved bordet.

Det har aldir vært noe problem å lage en hyggelig bursdag selv om alle blir invitert!

HI

Skrevet

Nei, men kan hende andre klasser har andre utfordringer enn "dine" klasser har.

Syns det er litt snodig å skal være så belærende når du selv har vært med på å stenge ute andre. De færreste har vel egentlig kontroll på hvor mange bursdager andre i klassen er på?;)

Skrevet

Du synest jeg er belærende fordi jeg deler min erfaring med hvordan man uten å vite det utestenge andre, og så si hvordan man kan unngå dette....?

Altså, du om det.

Men jeg synst det er ganske trist når du som ett voksent menneske sier du er klar over det, men likevel sier du ville tatt ett BEVISST valg om å utestenge ett barn fordi du ikke liker (i mangel på bedre ord) akkurat det barnet.

Mener du virkelig at de færreste har kontroll på hvor mange bursdager andre i klassen er i? ...er du virkelig så naiv? Jeg tror barna har full kontroll - det er tross alt noe de snakker om og gleder seg til!

Skrevet

Skjønner at du mener at det er foreldrene til bursdagsbarnet sin feil om ikke barnet får en bra bursdag til tross for at alle skal bes, selv mobberene!

Jeg har ingen problemer selv med å aktivisere barna, jobber som lærer gjør jeg også. Likevel mener jeg altså at det er feil at problemet skyves til andre. Det er så mange foreldrene som ikke tar det ansvar som bør tas når barna deres ikke oppfører seg fint. Og jo yngre de er jo viktigere er det å "ta" dette.

Har selv en 4-åring som var utsatt for utstengelse i bhg. Dette er ordnet opp i, men en dag han var ute med nabobarnet kom et annet barn. Og da begynte de hviske og si at dette barnet ikke fikk være sammen med dem, og at de ikke var vennene hans. Disse leker som regel sammen hver dag. Barnet ble lei seg og begynte gå hjem. Hadde ikke jeg vært der(i tlf så derfor litt sen i avtrekkeren) så hadde de kanskje fortsatt og utestenge. Jeg derimot hentet det andre barnet og ga klar beskjed om at heretter leker alle sammen hvis ikke kan alle bare gå hjem hvert til sitt. Og siden har de lekt sammen og det har ikke vært nevnt engang. Men ja; barnet mitt mente dette var greit siden noen hadde gjort det med han.

Det er viktig ta slikt tidlig og når jeg ser barn her i nabolaget som er ute alene fra de er 3 år er det jo ikke rart de legger seg stygge vaner. Ingen som forteller de at det de gjør er galt.

Skrevet

Selvsagt kan de sitte på gulvet:-) Barn er ikke kravstore. Vi har lite sitteplasser, men inviterer rundt 15 i hver bursdag, og selvsagt alle jentene i klassen til hun på skolen. Vi laget piknik på gulvet og de storkoser seg selv om de ikke sitter rundt et bord. Vi har ikke plass til at alle kan få sitte, men bursdagsfeiring må vi jo ha. Så da gjør vi det beste ut av det, og ungene er lykkelige fordi de er ikke bursdag, ikke lei seg fordi de ikke sitter på en stol:-)

Ellers syns jeg det er kjempeflott gjort av deg, det er så trist når det blir sånn. Stakkars jenter som ikke fikk komme i bursdager.

Skrevet

Klart jeg mener at på generelt grunnlag har foreldre til mobbere ansvaret! Jeg er helt enig med deg.

Men synst ikke det er grunn god nok til å utestenge barn i bursdager, da får heller bursdagsbarnet sine foreldre ta ansvaret DER om de andre foreldrene er mindre med!

HI

Skrevet

jeg snakker om at jeg som forelder vet ikke hvor mange bursdager andre barn er i. Noen blir bedt til de i paralellklassen og har flest venner der f.eks. Derfor er det, som du har erfart, vanskelig vite om noen aldri kommer seg i bursdager!

Jeg sier jeg ikke ville bedt en som mobbet mitt barn i bursdagen. Jeg har også sagt jeg syns en skal be alle når de er små så jeg tenker fra f.eks 12 år og oppover. Da må en begynne ta litt ansvar selv mener jeg.

Det jeg sier om barn på småskolen er at jeg hadde ringt foreldrene om barnet ikke hadde oppført seg(da snakker jeg ikke om litt stygg i munn), og jeg hadde krevd at de ved neste bursdag hadde fulgt barnet selv.

Skrevet

Det er der jeg er uenig med deg. Når 4-åringen hadde bursdag ba han hele avdelingen selv om han selvfølgelig ikke hadde lyst be de 2 som plaget han. Han ene kom ikke men han andre dyttet han så han falt etter jeg ga beskjed om at han måtte takke for gaven.

Han sto også å fortalte at mitt barn ikke kom til å bli bedt i hans bursdag, noe han heller ikke ble. Og han nektet spise pølser o.l siden det ikke var godt spise hos oss.

Selvfølgelig snakket jeg til gutten men han eide null respekt for meg. Samme som med sine egen foreldre. Og bhg. Mener han har noe opplegg der nå.

Og ja, jeg har gitt klar beskjed om at HVIS dette barnet blir bedt neste år skal foreldrene følge han. Sitter i FAU med faren så han kjenner jeg. Jeg er alenemor og ønsker ha fokus på bursdagsbarnet.

Skrevet

Jeg leste litt feil på overskriften. Trodde det sto til dere som inviterer alle, he, he. Jeg inviterer alltid alle jentene i klassen til jenta mi og de er 20 stykker. Har ikke lyst til at hun skal få velge ut noen, da jeg nettopp er redd for at noen skal holdes utenom. De aller fleste gjør det i klassen hennes. Det er forresten A og B klasse, men de er sammen store deler av dagen.

Så nå er vi i gang med planlegging av 3 klasse bursdag som skal være i april. Vi har ikke akkurat flust av penger nå, da vi lever på en lønning. Men prioriterer selvfølgelig bursdager.

Har 3 bursdagbarn i april:-).

Datteren min er veldig opptatt av de som feirer bursdagen sin, uten at de har bedt henne. Hun har heldigvis mange gode venner, så det går i grunnen veldig bra om hun ikke blir bedt. Selv om hun er veldig missunnelig på som får gå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...