vims81 m/♀08 ♥♂11♥ Skrevet 24. mars 2011 #1 Skrevet 24. mars 2011 Vi har bestilt tur til Gran Canaria, jeg var nok litt i pre-ammetåke da vi bestilte for trodde jeg var kortere på vei enn det viser seg at jeg vil være Uansett, formen er god og jeg har veldig lyst på en siste ferie sammen vi 3, men nå har jeg begynt å tenke i alle mulige negative baner, og stort sett gjelder det i forhold til faren for prematur fødsel (blødninger/vannavgang/rier) der nede. Hva er egentlig sjansen for det? Hvor mange % er det snakk om som føder så tidlig? Hadde et ukomplisert sv.skap sist og reiste på tur til samme tid uten at det var noe problematisk. Samboeren min mener jeg har fått minst 3 skruer løs, så derfor lufter jeg tankene her inne istedenfor
nitro circus Skrevet 24. mars 2011 #2 Skrevet 24. mars 2011 Var veldig inne på tanken selv...reise bort i påsken, men både mann, venner, lege og jordmor snakket meg fra det! Mest fordi at de mener....en sånn sjanse tar man bare ikke!! Men kjenner igjen følelsen av å ha det bra, og ha lyst til litt varme på kroppen, og være sammen med familien før babyen kommer.. Men vi får heller ta turen senere, vi er litt avhengige av å reise! Lykke til med valget...
kokelimonke Skrevet 24. mars 2011 #3 Skrevet 24. mars 2011 Jeg har akkurat kommet tilbake fra en uke på gran canaria, er 27 uker nå. Ikke noe problem med noe, annet enn at flyturen var i lengste laget... Var litt ekstra forsiktig med hva jeg spiste, men ikke noe problem som sagt. Man kan aldri vite hva som kan skje, og de har jo leger/sykehus der og, men jeg ville tenkt mer på om du klarer å slappe av og nyte, hvis ikke er det jo ikke noe poeng! En uke med sol og varme var veldig deilig, men litt stress er jo reising alltid, føl deg fram
LCG80 Skrevet 24. mars 2011 #4 Skrevet 24. mars 2011 Hei:) Jeg reiser i april til Hellas (Rhodos) - og er da i uke 29, blir en uke. Har tatt dette opp med legen og jordmoren min - samt min gynekolog, og alle tre ønsket meg god tur! Så lenge du er frisk og føler at det er ok å reise, er det ingenting i veien for det. Det du bør passe på er at du har kjøpt deg gode støttestrømper, som er tilpasset foten din (altså at de tar mål), mtp at gravide har større sjangs for trombose under flytur enn andre. Videre er det å ta forhåndsregler som hjemme, spise kjøtt som er gjennomgstekt, vask frukt før du spiser den (gjerne med vann fra kjøpeflaske - i og med at du er i utlandet) Ulike flyselskaper har ulike regler for gravide som reiser, altså hvor langt på vei du kan være før du får komme ombord. Jeg reiser med TUI fly (Star Tour) og det var ingen problem at jeg reiste i disse ukene, men hadde jeg vært over uke 32 ville de hatt legeattest på at det var ok at jeg reise. Her er noen regler fra utvalgte flyselskaper: SAS Braathens: Aksepterer gravide inntil uke 36. For reise mellom 2-4 uker før termin kreves en legeerklæring. Reisetiden for hver enkelt strekning kan i denne perioden ikke overstige 4 timer. Gravide aksepteres ikke etter uke 38, dvs. mindre enn 2 uker før termin. Norwegian: Gravide kan fly inntil uke 38 (eller uke 36 ved reiser under 4 timer), krever legeattest. Lufthansa: Gravide kan fly inntil uke 36. British Airways: Gravide kan fly inntil uke 36 (tvilling- eller flerlingsvangerskap frem til uke 32). Fra uke 28 kreves en legeattest, hvor det bekreftes at det er trygt å fly. Finnair: Gravide kan fly inntil uke 36. Ved korte nasjonale flyturer og korte turer innenfor Skandinavia aksepteres gravide inntil uke 38. Fra uke 28 kreves en legeattest. KLM: Gravide kan fly inntil uke 36 (inntil uke 34 ved tvilling- eller flerlingsvangerskap). Linda:)
Endeligmamma<3 Skrevet 24. mars 2011 #5 Skrevet 24. mars 2011 Vi skal reise til Italia en uke i vår/sommer og da er jeg 27-28 uker. Snakka med lege om det og hun mente det var uproblematisk så lenge jeg var i fin form:) Flyselskapet er norwegian. Jeg tar mine forhåndsregler i forhold til mat, støttestrømper osv, og skal kose meg på tur:-) Du er jo litt lengre på vei enn det jeg e når du skal reise, men snakk med jordmor og hør hva hun sier kanskje?
magica fra tryll Skrevet 24. mars 2011 #6 Skrevet 24. mars 2011 Jeg hadde reist og kost meg:) Hadde jeg ikke lurt på engang,-så er vel litt enig med mannen din...hehe
Nagilimia Skrevet 24. mars 2011 #7 Skrevet 24. mars 2011 Jeg hadde også reist. Gran canaria er jo overbefolket av skandinavere og engelskmenn, så om noe skulle skje blir du ivaretatt. Max uflaks hadde du hatt da. Siste ferie før det er spebarnstid igjen
Snart 3 vakre prinsesser Skrevet 24. mars 2011 #8 Skrevet 24. mars 2011 Hadde helt klart reist. Jeg har vært i Usa London Spania med mer mens jeg var langt på vei =0) har vært frisk som en fisk så jeg hadde nok klart en tur nå også hi hi jeg er i uke 37 =0) GOD TUR KOSE DERE MASSSSE =0)
snart3-4-5barnsmor.87 Skrevet 24. mars 2011 #9 Skrevet 24. mars 2011 i 09 var jeg på kreta i sv.uke 32-34 litt varmt siste uken men ellers gikk de fint unngikk krem is ute, isbitter og enkelte ting som kunne være uhumske i gikk flott de god tur hadde gjort de i gjenn nå
enda en vær? Skrevet 25. mars 2011 #10 Skrevet 25. mars 2011 Slapp av, reis og kos deg!! Hva er det værtse som kan skje? Jeg mener det fødes barn på Gran Canaria også, om noe skulle skje og fødselen startet. De har også ett helsevesen om det skulle oppstå problemer
vims81 m/♀08 ♥♂11♥ Skrevet 25. mars 2011 Forfatter #11 Skrevet 25. mars 2011 Jeg er nesten overbevist.. Har jo veldig lyst på tur, så er de krisemaksimeringstankene som kommer snikende etter at 3stk jeg vet om har født prematurt i uke 30-34 uten at noe var galt i forkant. Men i forhold til alle andre som faktisk går til termin så er det jo veldig få, skjønner jo det jeg og, men likevel er det negative ting som setter seg Luftet det for svigermor i går og hun trodde virkelig jeg hadde blitt gal.. Iflg UL termin er det 9 uker igjen når vi er tilbake, etter min egen er det 8. Er klar over alle forholdsregler, har alt vært på 2 sydenturer dette sv.skapet og var mye på tur sist, så er ikke det heller
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå