Anonym bruker Skrevet 23. mars 2011 #1 Skrevet 23. mars 2011 har leid ett år og alt har alltid vært greit med huseier og meg. Nå skal han selge huset, og jeg har ikke kontrakt. ikke vil han skrive en heller nå, og sier det er opptil de nye eierne om de vil ha meg der eller ei! makan til å være umenneskelig eller? jeg skjønner ikke problemet med å bare skrive den kontrakten slik at jeg og barnet mitt hvertfall ikke bare blir kastet på gaten...synes dette er hjerterått! men han selv mener han ikke får solgt huset like lett om jeg sitter der med en kontrakt og har rettigheter...makan! penger går virkelig i hodet på enkelte
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2011 #2 Skrevet 23. mars 2011 Det må finnes noen lover og regler ang dette. Tror situasjonen blir spesiell fordi det er barn inne i bildet. Men sjekk ut leieboernes forening eller noe slikt, så finner du ut hva du har krav på eventuellt ikke krav på!
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2011 #3 Skrevet 23. mars 2011 Når du ikke har kontrakt gjelder husleieloven. Umenneskelig? Å selge huset? Det kan han jo gjøre akkurat som han vil med og da kan du tørke deg i ræva med en eventuell kontrakt. Velger å tro du er et troll.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2011 #4 Skrevet 23. mars 2011 Dumt å ikke ha kontrakt, men kontrakt eller ikke, du har rettigheter likevel. Husleieloven gjelder uansett.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2011 #5 Skrevet 23. mars 2011 hi her uSelger utleieren boligen, kan han samtidig overføre sine rettigheter og forpliktelser etter leieavtalen til den nye eieren av boligen. Forøvrig skjer det ingen endringer i leieforholdet. Eierskifte gir altså ikke grunnlag for oppsigelse av leietaker, økning av husleien eller andre endringer i leieavtalen. sier ikke at det er umenneskelig å selge huset, men det er umenneskelig å nekte å skrive en kontrakt, bare fordi han plutselig er redd for at det da skal bli vanskeligere å selge huset! det har vært over 100 på visning her, og de er godt opplyst om at huset har leieboer....så skjønner ikke hva huseieren tenker på! men plutselig er det nå JEG som er vanskelig, ifølge han! jeg skjønner seriøst ingenting
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2011 #6 Skrevet 23. mars 2011 Om du har kontrakt eller ei, forandrer det ikke på situasjonen som kan oppstå etter salg. Da kan nemmlig ny eier si deg opp med tre måneders virkning hvis han skal bruke leiligheten selv.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2011 #7 Skrevet 23. mars 2011 ja hvis han skal bruke leiligheten selv ja, selvfølgelig det vet jeg. Men uten kontrakt kan de vel nesten kaste oss ut på dagen er DETTE jeg er redd for! eller øke husleien til det dobbelte plutselig.. da hadde det vært FINT med en kontrakt ja!
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2011 #8 Skrevet 23. mars 2011 Du har uansett tre måneders oppsigelse. Uten kontrakt er det å anse som tidsubestemt kontrakt som har visse bestemmelser for oppsigelse.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2011 #9 Skrevet 23. mars 2011 Han kan ikke kaste deg ut på dagen og husleien kan heller ikke økes kraftig. Nye eier kan heller ikke kaste deg ut helt uten videre, og om han skulle ha en god nok grunn til at han kan si deg opp, gjelder likevel oppsigelsestiden på 3 mnd og den gjelder fra den NYE eieren sier deg opp. Den gamle eieren kan ikke si deg opp på vegne av den nye.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2011 #10 Skrevet 23. mars 2011 Jeg skjønner deg, men jeg skjønner jo også huseier. de som kjøper huset vilsikkert gjerne selv bestemme hvem som skal bo der. det hadde vel du også hadde hatt lyst til? Og som de sier ovenfor, de kan ikke kaste deg ut på dagen! Men igjen jeg skjønner at det er kjipt, men jeg hadde ikke kastet bort et mulig salg av huset på å skrive en kontrakt med deg hvis jeg var huseier og måtte selge.Men jeg hadde nok hatt kontrakt med deg i utgangspunktet da;-)
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2011 #11 Skrevet 23. mars 2011 Jeg skjønner deg, men jeg skjønner jo også huseier. de som kjøper huset vil sikkert gjerne selv bestemme hvem som skal bo der. det hadde vel du også hadde hatt lyst til?Så det har noe å si for huseiers liv også.. Og som de sier ovenfor, de kan ikke kaste deg ut på dagen! Men igjen jeg skjønner at det er kjipt, men jeg hadde ikke kastet bort et mulig salg av huset på å skrive en kontrakt med deg hvis jeg var huseier og måtte selge.Men jeg hadde nok hatt kontrakt med deg i utgangspunktet da;-)
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2011 #12 Skrevet 23. mars 2011 Nå kan det jo være at de som kjøper ønsker å benytte huset i sin helhet selv. Kanskje de har en gammel mor eller et nesten voksent barn som skal benytte leiligheten. Det skulle da bare mangle at man kan kjøpe et hus, uten at det følger med beboere på kjøpet. Dessuten får du tid til å finne deg noe nytt.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2011 #13 Skrevet 23. mars 2011 Det er ingenting å ta på vei for. Har du ikke husleiekontrakt gjelder husleielovens regler. De fleste standard leiekontrakter er basert på husleielovens system, så det er ingenting å ta på vei for. Kjøpte selv et hus med en leietaker i. Vi valgte å beholde han, men om vi ikke ville det, så hadde vi måttet gi han tre måneders oppsigelse. Han hadde heller ikke leiekontrakt, så det var etter husleielovensregler. Han hadde ikke vært bedre stilt om han hadde hatt leiekontrakt. Funker fint som møkk, og ikke noe å ta på vei for. Sannsynligheten for at de beholder deg som leietaker er temmelig stor. Da har de inntekten hele veien, og de vet mer eller mindre at det ikke er noe tull med deg .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå