Gå til innhold

Tungt å puste for 1-åring - gode råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Både far, mor og bror har hatt en slags forkjølelsesinfluensa som har inkludert slim i hals og hosting. Nå har 1-åringen fått det samme, men han har problemer med å få opp slimet i lungene og er veldig tett. Noen gode råd i seine kveldstimer?

Videoannonse
Annonse
Gjest splætt
Skrevet

Aktivitet hjelper for å få løsnet slimet - men er kanskje ikke rette tid av døgnet for å begynne å hoppe rundt. Hev hodeenden av senga. Slimløsende hostesaft kan hjelpe.

Sist min treåring hadde tungt for å hoste opp slim (var ikke veldig tett da), laget jeg peppermyntete og lot ham lukte på det. Det var spennende, så han satt med det en liten stund (veldig forsiktig pga varm væske!!), og han hosta opp en del etterpå.

Bær litt rundt på ham og bank forsiktig på rygg og brystkasse (stimulerer hosterefleks og hjelper slimet å løsne).

Skrevet

Tja..

Hvor fort puster han?

Har han inndragninger? Trekker huden seg inn mellom ribbeina eller over kragebeinet?

Er han urolig? Overaktiv? Slapp?

Dere kan alle ha hatt RS-virus. Store får ikke alvorlige symptomer, men det kan de små ha....

Skrevet

Vi er oppe og går litt nå - det hjelper. Og det er ikke sånne symptomer som du beskriver, Gerd - puster med magen og er seg sjøl, men naturlig nok trøtt. Tester heving av hodeenden i senga. Takk skal dere ha!

Skrevet

Hjelper ofte med litt kamferlatun/mentolatum salve på en klut som legges på brystkassen innom body/pysjamas.

Skrevet

..og ta ei utlufting på soverommet før du legg han igjen. Då lille hadde bronkiolitt som bitteliten fekk vi beskjed om å legge ho på armen og regelrett prøve å dunke laus slimet frå lungene (dunke ganske hardt i sidene). Verd eit forsøk om ungen finner seg i det.

God bedring!

Skrevet

Ser du spurte om dette i går og trengte noen råd til natta, men jeg svarer likevel for Jubeltrollet er også syk m/snørr, hoste og tett i brystet.

Var hos legen i går for vi har rs-viruset i familien, men det var det heldigvis ikke:)

Jeg fikk råd om å gi Solvipect, en halv t-skje opptil 3 ganger om dagen, holde henne mest i ro, gi mye å drikke og passe på feberen.

Ga Solvipect i hele går (altså 3 ganger) og merker allerede i dag en liten bedring. Så du kan forsøke det.

God bedring!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...