Gå til innhold

Gravid og røntgen hos tannlegen ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var til tannlegen med lillegutt i dag,og han tok røntgen av fortanna mens han satt i fanget mitt.. Tenkte ikke før etterpå at det kan være farlig siden jeg er gravid.

Noen som vet hvor farlig det egentlig er? :/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke, men min tannlege sa nei da jeg spurte om jeg kunne få røntgen. Siden min behandling var avhengig av det ble det ett års opphold i behandlingen fo rmin del. :(

Skrevet

Ja man skal jo ikke ta røntgen når man er gravid.. Men var ikke jeg som tok røntgen da,å gutten satt foran magen min..Beskyttet han magen på en måte da ?

Huff.. Håper ikke jeg skadet fosteret eller noe..

Noen andre som vet ?

Skrevet

Jeg har vært så uheldig å brekke beinet når jeg er gravid, og var veldig bekymret for både røntgen og narkose under operasjon.

Det har blitt mye røntgen, og alle legene jeg har vært innom, har sagt at dette ikke er farlig, siden røntgenstrålene treffer så langt fra magen, at strålingen i vanlig røntgen ikke er så sterk, og at jeg er ganske langt på vei. Stråling er mest uheldig hvis man er nylig gravid mens de vitale delene på embryoet utvikles. Det er det jeg har fått beskjed om, så jeg har roet meg med det.

Skrevet

jeg tok røntgen hos tannlegen før jeg visste at jeg var gravid, men de kunne berolige meg med at strålinga var svakere (fordi man får en sånn plate under haka og strålene er rettet mot kjeven) for fosteret enn om man tok fly en time... :-) Så regner med det går bra for deg også.

Skrevet

Jeg er 12 uker i dag da,så alt er vel ferdig utviklet?

Ja han fikk en sånn plate under haka. + at han satt i fanget mitt,så han satt jo på en måte forran magen.

Ja håper det går bra :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...