Gå til innhold

Hater orde BIOMOR!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skjønner ikke vitsen, tenk om bf til DITT barn fant seg en ny dame og plutsli er du _bare_ biomor! synst det hørest ut som barnet har lite tilknytning til sin MAMMA. For dere STEmødre har iiingen ting å stille opp med i forhold.. HAH..

Så kom å ta meg nå alle STEMØDRE som blir dødsfornermet

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du glemte bonusbarn HI.. HAHAHA

Skrevet

Jeg er ikke stemor til noen jeg heller og missliker virkelig dette ordet! Har selv vokst opp i en familie med mine, din og våre barn og dette er ett ord som aldri var brukt i vår familie! Går det ikke bare an å si moren til min manns/kones barn!! Evt barnas mor! De fleste med litt vett i skallen forstår jo dette!

Føler Biomor høres utrolig negativt ut også!!

Skrevet

Hva mener du det skulle hete da? Vi trenger tross alt et ord for det.

Skrevet

Nå er jeg stemor, av en type som ikke blir lett fornærmet, men jeg hadde nok ikke likt å bli kalt biomor. Det er et i mine ører et konstruert ord med veldig negativ klang. På lik linje med bf, som du HI, kaller faren til barna dine...

Skrevet

Ordet biomor blir bare brukt av stemødre med mindreverdighetskomplekser.

Man har MAMMA, også har man stemor/bonusmor. Mamma får bare blitt mamma, en stemor kan byttes ut. Renger med at man ikke bruker ordet biomor til ungen, den hadde jo ikke skjønt en dritt:)

Skrevet

Det er i hvertfal tungvint.

Barnas mor kan jo være flere. Det kan være den biologiske moren eller adoptivmoren for eksempel. Om du hadde adoptert et barn ville du vel sakt du var barnets mor? Men hva skulle du da kalle den biologiske moren?

Skrevet

Jeg er både mor og stemor, og liker heller ikke det ordet. Men om du liker det eller ikke, så har mange steforeldre et godt og nært forhold til sine stebarn/bonusbarn. Men jeg vet utmerket godt at det er mamma og pappa som er viktigst (i de fleste tilfellene), uansett hvilken tittel man setter på dem.

Forøvrig tror jeg meningen er omtrent det samme som ordet "barnefar" som også benyttes hyppig her inne:-)

Skrevet

Så om du adopterer et barn blir du aldri mamma?

Skrevet

Når folk sier biomor så tenker jeg enten at mor er død eller at mor ikke har kontakt med barnet

Skrevet

Jeg er stemor, men min sønn kommer aldri til å få en stemor så jeg slipper heldigvis å få den ufyselige benevnelsen. Jeg kunne aldri kalt moren til stebarnet for biomor, hun er mamma. Det er ikke rom for å misforstå det.

Skrevet

Jeg synes ikke ordet er så negativt som dere fremstiller det. Hvis man har behov for å utrykke at det er den biologiske moren man snakker om, så ser jeg ikke noe problem i å bruke biomor. Det er jo bare en forkortelse.

At man ikke ønsker å bli omtalt som den biologiske moren er en helt annen diskusjon!

(Og det er ikke ALLE som vil bli kalt mamma heller. Mange ønsker også å bli kalt mor.)

Skrevet

Jeg kaller da ingen biomor, jeg sier mamma'n til Anne og Tora.

Jeg er forresten ingen stemor, men en bonusmamma. :)

Skrevet

Mora til gutta sier jeg. Verre er det ikke.

Skrevet

stinen ♀ ♂ : så hvorfor ikke bare si mamma eller mor? ingen er vel så dum at de tror at mamma eller mor er stemor, tante, bestemor eller nabokjærringa?

er barnet adoptert så kan jeg skjønne bruken av ordet biomor / biofar siden de ikke er juridiske foreldre, ikke har kontakt med barnet, ikke har samvær og ikke er mamma / pappa i ordets rette forstand. utover det så er det et snodig ord jeg faktisk aldri hadde hørt før jeg begynte å vanke her inne.

Skrevet

De sier jo barnefar - så kan man kalle henne for barnemor? Mor til barna?

Skrevet

Barnefar er ofte en person som er far til barnet, men som man kanskje aldri har bodd sammen med, som har lite samvær med barnet og som man egentlig ikke har noen relasjon til.

Så om barnemor (la oss kalle henne det) er like fraværende og barnet bor hos pappa så er barnemor et greit ord.

Biomor høres ut som en rugekasse.

Skrevet

Far til barnet = Far eller pappa

Mor til barnet = Mor eller mamma

Herregud! Verre er det ikke.

Skrevet

Altså... Som jeg skrev over, "hvis man har behov for å uttrykke at det er den biologiske moren man omtaler", så ser jeg ikke problemet.

Problemet er jo ikke ordet biomor, men ut ifra det jeg leser så er det tydeligvis en del som har problemer med at man blir omtalt som den biologiske moren. Med andre ord mener de (de biologiske mødrene) at det burde være unødvendig siden det da insinueres (i deres øyne) at de ikke stiller opp for barna eller gud vet hva;p

Jeg mener at det er en helt annen diskusjon enn den som blir tatt opp her. For det virker ikke på meg som om det er noe bedre å bli kalt "biologisk mor".

Når jeg omtaler foreldrene til andres barn sier jeg enten navnet dems, eller mammaen/moren/pappaen/faren til xxx.

Jeg har heller ikke barn med andre enn mannen min, er ikke stemor for noen, både mine foreldre, mannens foreldre og alle søsknene våre er fortsatt gift med den andre forelderen til sine barn, så det er ekstremt sjeldent at ejg har behov for å bruke ord som biologisk mor, stemor, bonusmamma eller lignende.

Skrevet

Det er veldig enkelt, biologisk mor er mamma/mor som hovedregel. Adoptivmor er mamma/mor som hovedregel. HEr kan unntaksvis biologisk mor være et nødvendig uttrykk.

Stemor er som hovedregel ikke mamma/mor og man har derfor ikke behov for å presisere det.

Biomor, brukt av stemødre, er degraderende, fullstendig unødvendig og ganske frekt.

Skrevet

I dag med dagnsfammiliestruktur er det ganske mye vanskligere.

Noen barn bor med to mødre eller to fedre, noen bor med far og hans nye kone som i praksis fungerer som mor for barnet, noen er adoptert, noen bor i fosterfammilier osv. Det er mange tilfeller der den som fungerer som mor i det daglige ikke er biologisk mor. Ettersom mangebarn faktisk har flere morsfigurer i livet sitt er det nyttig med ordsom gjør det tydelig hvem man snakker om.

Skrevet

"Mamma", 12:45. Mamma er det eneste ordet vi trenger å bruke, all den tid barnet/barna kun har EN mor.

Skrevet

Da er mor/mamma biologisk mor om ikke annet blir forklart nærmere.

Det blir for dumt å problematisere familieforhold.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...