Gå til innhold

Er fersk på flaskefronten, trenger litt hjelp, 2 mnd


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Etter et 7 uker langt ammemareritt og en brystbetennelse fra HELVETE har vi nå slutta og begynt med flaske. Har fortsatt litt melk i puppene, men ammer ikke så det skal forsvinne.

 

Det jeg lurer på er hvor mye mme kan man gi? Har gitt ca 120ml til hvert måltid så langt fordi det er det han drakk av mm. Spiser ca hver 3t bortsett fra natta da han sover lenger. Det blir da 7 flasker i døgnet ca. På nan-pakken står det 100-160ml 5-6 ganger i døgnet. Er dette veiledende, max? Hvordan fungerer dette? Trenger jeg malt?

 

Joda, kan å bruke sunn fornuft, er langt fra noen hysterisk mamma. Dette er barn nr 2 og tar det som det kommer, gir det barnet ber om osv, men kan tenke meg å høre litt om hvordan dere gjør det og sånn.

 

Hvordan er det lettest å få til denne flaskingen uten at det bare blir stress? Med flasker, vann, pulver og sånn. Er jo så lett med pupp! Men nå er det altså slutt.

 

Hvor mye spiser deres på 8 uker til hvert måltid?

Bør jeg være redd for vektoppgang? det sises jo at med mm er det bare å mate mate mate uten å tenke...hva med mme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De sier vel at barnet skal ha max 1 liter mme i løpet av dagen.

 

Kjøp mikro sterilisator. Mye enklere og sikrere enn å drive å koke flasker.

Doseringsbokser er et must. Tupperware og avent vet jeg har.

 

Om natten hadde jeg termos med varmt vann med meg. På flaskene hadde jeg KOKT kaldt vann. Når babyen våknet blandet jeg varmt vann på flaskene og helte oppi pulveret, ristet og vips var melken klar.

 

Altså:

kokt varmtvann+ kokt kaldt vann+ pulver

 

Anbefaler også ferdig blandet nan når du skal ut på besøk ol. Da slipper du masse stress.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som står på pakken er bare veiledende, la babyen din spise det den vil ha. Jeg laget alltid så mye at det ble litt igjen i flasken etter at babyen min var mett (men han var veldig småspist).

 

Jeg er litt usikker på dette med total mengde, for en del sier at man ikke skal gi mer enn en liter mme pr døgn men helsesøster på helsestasjonen her sa at det ikke er noe å bry seg om før babyen er 4 mnd og kan få litt fast føde. Jeg undersøkte aldri dette nærmere for det var ikke noe tema siden babyen min spiste maks 6-700 ml i døgnet.

 

Malt trenger du bare hvis han blir hard i magen av mme. Vi brukte en teskje i kveldsflaska i perioder som han slet med å få ut noe. Ingen vits i å gi det hvis det ikke er behov, malt inneholder mange kalorier så det kan være uheldig også hvis babyen legger mye på seg.

 

Jeg synes det var stress i starten med kokt vann på termos og kaldt vann på flaske og pulverdispenser, men det går seg til etterhvert. Vi brukte også en del ferdigblandet Nan, særlig på natten når han ville ha mat da. Men det blir en ganske dyr løsning i forhold til å bruke pulver.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og velkommen i klubben :P

 

... da lille var to måneder tror jeg han spiste i underkant av 100 mL til hvert måltid. På helsestasjonen sa de at de selvregulerer på samme måte som barn som dier. Veiledningen på pakkene har stemt dårlig hele veien for oss, mtp både mengde og antall måltider i døgnet.

 

Malt er lurt for å holde magen i gang. SÆRLIG hvis du bruker NAN, den er hard mot magen. Helsesøster sa ca en halv ts per 100 mL. Et par ganger har vi vært for rause med malten, da ble lille kvalm og spøy opp alt :P ... ellers har han ikke hatt mageproblemer, bare ganske tyktflytende bæsj med NAN.

 

Vi har en termos med varmt vann på, også bruker vi kaldt vann fra springen. Blander først til riktig mengde og temperatur (heller ut eller drikker av overskuddet til det blir rett), har så oppi pulveret og rister. Hvis vi skal ha malt i, blander vi det i med teskje før vi har oppi melkepulveret. Har dampsterilisator fra Avent, så vasker flaskene med Zalo, skyller og setter dem i sterilisatoren i mikrobølgeovnen i 3-4 minutter.

 

Det er anbefalt å bruke kokt avkjølt vann lenger enn det vi har gjort, bare så det er nevnt.

 

Lillemann er 64 cm og 7,7 kg, dvs han har gode, runde lår, men han er ikke feit fordi om han har fått selvregulere. Han ligger på nest øverste streken på vektkurven og er selvfølgelig helt perfekt :)

 

(Fag)folk som sier at du må passe på matinntaket så ungen ikke blir tjukk skal du ta fart og drite i. Lubbet blir uansett borte når ungen blir mer mobil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Det som står på pakken er veiledende. Da min var 2 mnd spiste han nok ca 120-150 x6. Når han spiser opp hele flasken lager jeg litt mer neste gang, så stopper han når han er mett. Hver tredje time høres bra ut. Malt trenger du hvis han blir hard i magen. Prøv deg frem hvor mye som trengs. Hos min gutt var det nok med en halv ts i en flaske daglig.

 

Jeg pleier å koke opp vann om morgenen, helle i termos og helle i en flaske som jeg setter i kjøleskapet. Når han er sulten blander jeg varmt og kaldt kokt vann til temp er passelig og tilsetter pulver.

 

Min gutt ble god og rund på MME, så det kan jo være at din også legger noe på seg. Men man kan jo ikke slanke dem heller;-)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker også å ha ferdig kokt, kaldt vann på flaska og tilsetter kokt, varmt vann fra termos om natten. 2 deler kaldt vann og 1 del varmt, f.eks. 80 ml kaldt og 40 ml varmt, i ditt tilfelle. Pulverdispenser er gull verdt ja, den er med meg overalt. Mikrosterilisator kjøpte jeg også, men mikroen vår var for liten, så jeg måtte bare selge den ubrukt :-) Funker greit med flaskevask og koking også da, og om noen mndr kan du vaske flaskene i oppvaskmaskinen :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei :) Er selv noe ny på dette, ungen er 1 månde gammel, og jeg har flsket hele veien, da jeg aldri produserte mer enn 40ml mm.

 

Den veiledningen viser "gjenomsnittet", men om ungen krever mer eller mindre, så følger du hva ungen trenger, vil h*n ha mer enn de ml eller måltidene, så følger du ungen :) Ungen vår reagerer på malt i mme, gulper i all mass når han får det, så her gir vi en 2ml doseringssprøyte med rapsolje før vi gir flaska, hjelper godt mot trege mager. Men kan være godt å bruke malt eller rapsolje, da flaskebarn har noe lettere for å få trege mager, og er ikke godt for hverken foreldre eller barn å leve med det (gråt og smerter)

 

Tips rundt det med lettere flasking:

Kjøp egen vannkoker til mme lagingen, for du kan koke vannet med vannkoker (lærte jeg på føden når vi startet flaskigen), ha to flasker utenom, som du kan sette i kjøleskapet, hell kokt vann på de og sett de i kjølen, så har du altid ferdig kokt kaldt vann til å kjøle med til rett temp på maten :) Er genialt å kjøpe mme dispenser:

 

http://www.ringoshop.no/estore/visvare.asp?vareid=3281&katid=28

 

Da kan du bare gjøre klart pulveret i forveien, og når måltidet skal lages, så slipper du å stå med skjeen og måle opp, bare å tømme over fra dispenseren :)

Bruker du avent eller dr.brown flasker: kjøp sterilisator (om du ikke har det) så steriliserer du 6 flasker om gangen, de er det bare å sette sammen, og sette på et rent håndkle på benken, så har du de i nærheten :) er best å da ha 12 flasker, så har du altid rene flasker å gå på :)

 

Nan har ferdig mme på boks, som man bare kan varme opp igjen: om du skal et sted hvor det ikke er lett å få tak i varmt vann, ta med en termos med varmt vann og en passe stor bolle, og du har tilgang til varmt vann når ungen skulle trenge mat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 liter for dagen med MME.

 

Jeg har ikke hatt så små flaskebarn, så det med mengde til hvert måltid kan jeg ikke uttale meg om.

 

Men av praktiske ting - etter 4 måneder kan flaskene vaskes i maskin (ikke tuttene) så sant programmet på maskinen er over 65 grader.

Tuttene vaskes for hånd og kokes.

Viktig å skylle flasker og tutter med kaldt vann etter bruk.

MME skal ikke varmes opp igjen.

Kan varmes i micro, men må da ristet nøye for å blande varmen ordentlig og du må alltid sjekke på håndleddet før du gir det til babyen.

 

Jeg koker opp vann og har det i en plastkanne med lokk som jeg kjøpte på IKEA. Når babyen skal ha mat så fyller jeg opp ønsket mengde i flaske som jeg varmer i microen.

Når vannet har riktig temperatur blander jeg pulveret oppi. Pulveret har jeg målt opp på forhånd i et beger kjøpt på Barnas Hus.

 

Har enda ikke funnet den optimale løsningen for kjapp blanding på nattestid... si i fra hvis du finner den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...