Gå til innhold

Sjokoladekake. Kan en bare doble oppskrifta?


Vona

Anbefalte innlegg

Jeg skal lage sjokoladekake (skuffekake) til stor langpanne og har bare oppskrift på liten. Er det bare å doble oppskrifta? Har hørt at noe med at eggmengden ikke nødvendigvis blir det dobbelte, men jeg husker ikke helt hvordan det der var - eller om det var noe i det hele tatt.... ;o)

 

I oppskrifta jeg har på liten form skal det bl.a 2 egg.

 

Noen som har synspunkter?

 

På forhånd takk! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis dette er en kake som er for en 20-25 cm form og du dobler oppskriften og ahr den i langpanne blir steketiden det samme.

 

Dette fordi flaten ( høyden på deigen) er like stor og det er det som utgjør hvor lange noe skal stekes.

 

Min erfaring er at langpanner som er 1-2 cm høye når deigen er flytende bare trenger 30 minutter.

 

Så er jeg av oppfatning at alt skal stekes nederst i ovnen og uten varmluft. For å få en jevn og fin kake.

 

Et annet tips er å snu hele kaken opp ned når den er avkjølt for så å ha glasuren på bunnen om du skjønner. Da er kaken jevn og fin :)

 

Lykke til :)

 

Ps Jeg steker forøvrig aldri mine kaker på varmere enn 175 grader :) Men det er forskjellig fra ovn til ovn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer Villa Perlesukker ang. steketid, jeg baker ofte kaker i langpanne med dobbel oppskrift, og steketiden blir den samme. Ville heller ikke brukt høyere temp enn 175 grader! Men du må selvsagt prøve deg litt frem med din ovn.

 

Ang antall egg, når oppskriften sier 2 egg ville jeg doblet det. Dersom den sier 3, og du har store egg, kan du bruke 5 i stedet for 6 egg (oppskrifter er som oftest laget ut i fra medium store egg).

 

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk til deg også!

 

Jeg tror absolutt at 175 grader høres perfekt ut. Kjenner jeg gleder meg til å bake nå :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...