Gå til innhold

Trenger litt synspunkter ang gå/ikke gå i en begravelse!!!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er vikar på en arbeidsplass med ca40 ansatte. En av mine kollegaer døde torsdag. Avdøde var ung, og hadde små barn, hadde vært syk fra før jeg begynte¨å jobbe der. Jeg har jo med jevne mellomrom fått oppdateringer om tilsatnd, sammen med alle andre kollegaer, men jeg har aldri møtt avdøde.

 

Hele situasjonen er selvfølgelig kjempetragisk og trist, trist, trist. Likevel føler jeg at jeg kanskje ikke har noe i begravelsen å gjøre?? Jeg har jo aldri møtt avdøde, heller aldri noen i avdødes familie. Jeg ser jo at mine andre kollegaer sørger, noen mer enn andre. Jeg tenker litt at det mest sannsynlig vil bli en fullstappet kirke, jeg vil liksom ikke "ta opp plass" i forh til andre som faktisk kjente denne personen. Samtidig er jeg usikker på om noen av de andre kollegaene mine vil reagere på at jeg ikke er der??

 

Hva hadde dere gjort? Gått/ ikke gått?? Vil jo ikke såre noen heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke gått. Og hadde som kollega reagert mer på at du kom, enn at du ikke kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om alle på jobben skal gå så ville jeg også gått. Men om det kun er kollegaer som var avdøde nær så ville jeg ikke gått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke gått. Men hadde muligens snakket om hvorfor på forhånd hvis jeg hadde et godt forhold til noen av de andre kollegaene mine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ikke gått. Hadde sikkert lagt penger i potten dersom det skulle spleises på blomster på jobben, men når du ikke kjenner vedkommende er det heller ingen automatikk i at du skal gå i begravelsen - kommer sikkert til å være mange andre fra jobb der hvis det var representanter fra arbeidsplassen du tenker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke noen grunn til at du skal gå. Kan du ikke si til kolegaene dine at ettersom du er den ikke kjente avdøde personlig er det naturlig at du blir på jobb og "holder fortet" der mens de andre er i begravelsen.

 

Jeg kan ikke tro at noen forventer at du skal gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi mistet en kollega i høst, og vi som sto han nærme gikk i begravelsen. Mange valgte å ikke gå, og ingen reagerte på dette. Så jeg synes du skal gjøre som du føler er mest naturlig, og det er vel antagelig å ikke gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde selv syntes det hadde vært unaturlig å gå. Men jeg hadde nok også vært litt bekymret for hvordan andre hadde tatt dette. På en litt større arbeidsplass er det ikke alltid like lett å holde oversikt over hvem som kjenner hvem, hvor mye ulike kollegaer har omgåttes eller hatt kontakt tidligere. Det kan derfor være at dine kollegaer ikke er obs på at dere faktisk ikke har møttes eller kjente hverandre. Jeg tror derfor det kan være lurt å sende ut noen følere, og ta opp disse problemstillingene med noen av dine kollegaer - slik at dersom noen misoppfatter det at du ikke deltar så har du noen som kan forsvarere blant kollegaene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode råd og synspunkter!!

 

Jeg blir selvfølgelig med på en blomst, det synes jeg absolutt at jeg må gjøre. God idè å ta det opp med tillitsvalgt, det skal jeg også få gjort. Kan også høre med andre på min avdeling.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...