Gå til innhold

Datteren min på 4 kommenterte kroppen til en dame i svømmehallen..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hun sa "Oi, stooor mage og stooore brystvorter".

 

Hvordan hadde du som forelder reagert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånt sier vi ikke høyt. Alle mennesker er forskjellige og det er ikke nødvendig eller ok å snakke om utseendet til andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min på 3,5 kan av og til komme med slike kommentarer om andre han også (og meg da, hehe..)

 

De gangene han har gjort det, å det er spesielt om det er menn med store mager for eks. da pleier jeg å si at sånt sier man ikke, å at alle ser forskjellig ut. Da sier han "ååja..:)" Men fy så flaut det er noen ganger, hehehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ho ho ho, sikkert skikkelig festlig å være mamma da ;) Jeg har selv stor kvapsete mage, så vi har snakket mye om at kropper er forskjellige, og før vi går i svømmehallen har vi en liten prat om at vi ikke kommenterer andre kropper, men vi vet jo alle hvor fort små barn glemmer DET).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg snakket litt med han etterpå og forklart at alle var forskjellige, og at en ikke måtte si slike ting høyt.

 

Har selv en 4-åring men han har aldri kommentert slike ting. Han har heller aldri kommentert at noen er mørkere enn andre heller. Han går i en bhg med mange nasjonaliteter og en gang jeg spurte hvem en av guttenen var så begynte han forklare men nevnte ikke hudfargen. Avogtil lurer jeg på om han ikke merker slikt hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Går det an å unngå å le? Tror jeg hadde strevd litt, for å være ærlig.

 

Hadde nok måttet skjerpe meg og tatt den med at alle er forskjellige og at det er greit. Etterpå hadde jeg forsøkt å forklare at det er bedre å snakke om alle observasjonene når vi har kommet hjem. Unger ser jo mange ting for første gang og det blir feil for meg at de aldri skal få kommentere det de legger merke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe..var bare interessert i å høre hva dere ville gjort. Jeg ble litt flau. Vanligvis skifter vi i familierom og dette er første gangen vi har vært i damegarderoben sammen. Jeg sa beklager til damen og smilte litt flau også forklarte jeg datteren min at man ikke burde kommentere kroppen til andre fordi det er privat. Jeg kjeftet ikke men hun hun skjønte nok at hun hadde sagt noe galt for hun ble veldig lei seg og sa "jeg visste ikke at man ikke skulle si sånn jeg"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Huff. Ikke så mye å gjøre med denslags, annet enn å gjenta gang på gang at man IKKE snakker om hvordan andre mennesker ser ut osv. pga de kan bli såret. Til slutt sitter det (forhåpentligvis) spikret også hos de små, slik at man unngår slike pinlige situasjoner som det dere gjorde!

 

Ellers kan jeg jo opplyse om at dama med stor mage og store brystvorter garantert ikke reagerte med annet enn å bli flau over det jenta sa, og over at mange (trolig) så instinktivt over på henne etter kommentaren.. Har selv opplevd at ei lita jenta pekte på meg og sa høyt: "Mamma, hvorfor har ikke hun sånn hår på tissekona som de voksne har?". Ble passelig røde i toppen da ja......både mamma'n og jeg!! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten og var med pappa på butikken, hadde jeg sagt følgende da vi sto i kassa

Hvorfor har hun damen så stor mage? (om kassadamen... en dame i 50-åra..)

Pappa hadde lyst til å synke gjennom gulvet.. hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis damen hørte det, ville jeg smilt til henne og sagt "beklager, du vet hvordan unger kan være."

 

Jeg ville forklart vesla at det er ikke ALT vi trenger å si høyt, noen kan bli lei seg om vi snakker om hvordan de ser ut.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe..damen hørte det så absolutt. Datteren min sa det høyt og klart og rett til damen selv. Damen var vel ca 60...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som forelder og oppdrager er det vår PLIKT til å oppdra og rettlede våre barn til god oppførsel og folkeskikk! Og det er da DEFINITIVT på plass med en leksjon om hva man sier og ikke sier ang andre mennesker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene bare kommenterer det de ser, de sier ingenting om at det er negativt å ha stor mage eller være helt svart. Det er det vi voksne som gjør

med vår reaksjon på det de små sier! Hva lærer vi dem med det?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn har akkurat blitt 4 år. For en stund tilbake skulle vi ta bussen, og ventet på stasjonsområdet. Der står også en kortvokst mann, som selvsagt trekker min sønns oppmerksomhet i det vi går mot der bussen vår skal komme. Jeg ser i øyekroken at hodet hans vrir seg rundt etter denne mannen. Vi setter oss ned på en av benkene, og min sønn kan smilende og overaskende fortelle meg at han og mannen er like store!! samtidig som han peker og er veldig henrykt.

 

I denne situasjonen sitter vi jo litt unna, men jeg er raskt ute med å fortelle at vi ikke peker på andre, og forteller at noen mennesker er små og noen er store. For han var det nok å vite. Men dette var nok også veldig spennende.

Selv tenker jeg at så små barn har folk forståelse for kan komme med slike utsagn uten at vi som foreldre må beklage oss så veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...