Gå til innhold

Hva får barna deres til fruktmåltidet i barnehagen?


Lovemelikeyoudo

Anbefalte innlegg

Hos oss er det 1-2 biter frukt (om noen er sene til å sette seg er det gjerne tomt før de får tatt en bit), de som vil har med yogurth..

 

føler de ansatte er sløve, for det er ikke ofte de får vann til frukten heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kira ønsker seg en til ♥

Når de har "fruktmåltidet" (ca kl 1415), så får barna tilbud om både brødskive (yoghurt på mandager og fredager) og frukt. Barnehagen lager i stand store fat - et med brødskiver og et med ferdig oppkuttet frukt- som barna forsyner seg av selv.

 

Henter ofte vesla etter dette måltidet, og har aldri sett at fatet er tomt. Ser også at det alltid står en kopp foran barna, men er usikker på om de får vann eller melk til dette måltidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg der under fruktmåltidet da, men hos største så har de masse. Av og til når jeg henter 15.30 (de eter frukt 14.30-15.00) så er det masse igjen, og unga går og spiser :o). De får av og til knekkebrød og yoghurt til frukt også, kommer litt an på hvor mye dem har spist til lunsj.

 

Hos minste tror eg de får nok der også, og blir de hentet i frukttiden får de med seg en liten pose med 5-6 biter oppi hjem. Hos minste får de også yoghurt eller knekkebrød etter hvor mye de spiste til lunsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det vi som bestemmer frukten..

 

Alle barna har med seg to frukt hver i uka, disse samles på kjøla også kuttes det opp i biter og serveres på fat til fruktmåltidet. Det er ganske mange barn som ikke spiser noe særlig frukt, men fruktglade barn som mine får spise ubegrenset.

 

Er alt fra druer til melon, knaskegulerøtter, epler, sherrytomater, appelsiner og ananas på fatene. Henter gjerne rett etter dette måltidet, og det er alltid frukt igjen som de går rundt og tilbyr ungene for at de skal bli "kvitt det".

 

Vann drikker ungene hele dagen, de har hver sin navnet kopp ved en lav vask i garderoben så de kan forsyne seg når de måtte ønske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i bhg jeg jobber har vi ikke "frukt-måltid" vi har heller "2-mat" der vi enten har hjemmebakt brød/rundstykker, polarbrød, knekkebrød m pålegg. Havregrøt, frukt (minst 1/2 frukt pr barn) , fylte grove horn, suppe osv =))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle foreldrene har med 2-3 frukt på mandager. Denne frukten fordeles utover i uka på alle barna.. Kl 14 spiser de matpakken sin, litt frukt og et par ganger i uka lager de smoothie. :) Han er god og mett når jeg henter ham og holder helt til middag kl 17.30, så jeg er fornøyd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min går på småbarnsavdeling, og de får et fat med frukt (antar at det er nok til alle, men vet jo ikke ?? ), et fat med smurte knekkebrød eller brød, og yogurt. De får også tilbud om havregryn i yogurten.

 

Før hadde de bare yogurt og Kornmo, men etter påtrykk fra oss foreldre, byttet de ut kjeksen med brød/knekkebrød. Drikke til maten er en selvfølge.

 

Jeg syns du skal ta det opp, det er en ting som er lett å rette på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får all mat i barnehagen, og til fruktmåltidet får de all den frukten de klarer å spise, har jeg inntrykk av.. ;) Det er også ferdig påsmurte skiver og knekkebrød til de som vil ha det. Vann til drikke. Vann kan de forøvrig ta seg hele tiden, da koppene henger i gangen, ved siden av vasken. De minste har drikkeflasker med vann lett tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...