Gå til innhold

Hadde dere tolerert at en ansatt i barnehagen hadde tatt hardt i armen på barnet ditt, hvis det hadde gjort noe galt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg gjør ikke det selv, og ønsker heller ikke at andre skal gjøre det på barnet mitt. Har lyst til å legge inn klage, men vil bare høre om det er jeg som overreagerer, før jeg gjør noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, det kommer vel an på situasjonen tenker jeg. Om det skjedde en gang eller skjer ofte, hva mitt barn hadde gjort osv. Reagerer ikke sånn umiddelbart kjenner jeg, men har heller ikke vært i situasjonen ennå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hørt at de gjør det i vår barnehage, men hadde ikke reagert hvis det hadde skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å mene noe om det, siden du ikke skriver noe om grunnen til at vedkommende tok tak i barnet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer selvfølgelig ann på hvor hardt og i hvilken sammenheng, men i utgangspunktet sier jeg ja til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet i barnehage - og det var ikke tolerert at vi tok noen barn hardt i armen.

Vi hadde heller ikke pekefingeren fremme eller snakket ikke høyt/skrekt til barnet.

 

Om barn slo seg vrang kunne vi ta barnet ut på gangen for å roe seg ned, men da med en voksen. Og om barnet f.eks. klatret over gjerdet kunne vi i samråd med foreldre nekte dette barnet å være med på baking.

 

Jeg ville helt klart tatt en samtale med ped.leder og spør henne hvilke meninger hun har om denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hvor utrolige mine egne unger kan være, ingenting bilter på. Spesielt minsten - så jeg hadde ikke reagert dersom det var en alvorlig fortredelse han hadde gjort.

 

Eldste er en helt annen type, så han holder det i massevis å snakke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun sier at hun ikke vet hva hun har gjort galt, og at hun gjør det det på alle barna. Noen ganger bruker hun visst neglene til å klemme med også, slik at det blir merker en liten stund etter.

 

Merker at barnet mitt er annerledes når det er hun som møter oss på morgenen. Hun vil ikke snakke og ser ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville mye heller at min unge skulle blitt tatt hardt i armen og snakket hardt til med det samme, om han gjorde noe galt, enn at han skulle bli nektet å være med på baking en gang seinere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det dreier seg ikke om en "nødsituasjon" (barnet stormer ut i veien og hun må huke tak, for eksempel), det er hennes faste måte å irettesette barn på?

 

Nei, det er ikke ok for meg :o(

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar aldri hardt i armen på ungene mine, og ville ikke tolerert at noen andre gjorde det heller. Nå er jeg heldig og har unger som kun trenger tilsnakk da, men likevel....jeg er totalt imot håndspåleggelse mot barn. Jeg er selv lærer, og tar ikke hardt i elevene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kommer an på situajsonen og på barnet.noen barn skjønner alvoret bare du sier navnet deres ,andre må du sette i fanget,noen andre må man ta ut av situasjonen,andre igjen må man sette i en stol og atter andre må man ta tak i arma hardt til tider for at de skal høre på deg/stoppe det (ulovlige) de gjør.

 

jeg reagerer ikke negativt på dette,men man skal jo ikke bruke negler da,det sier seg selv.det er jo ikke for å skade barnet man gjør dette,men for å få oppmerksomheten deres og å sette de på plass.

 

noen barn trenger denne reaksjonsmåten,vær du sikekr.

 

barnehageansatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva.. jeg jobber i barnehage.. og jeg må av og til ta hardt i noen barn... Dette kan feks være når en stor treåring kommer løpende i full fart med en stor lekebil over hodet og er klar til å deise den i hodet på en ettåring... Da hender det at jeg ikke klarer å komme i forkant inn i situsjonen og må ta litt hardt i treåringen for å stoppe han rett og slett....

 

Eller hvis et barn holder på å hoppe utfor en kant eller fra lekebåten eller fra bordet, og jeg ser at det vil gå galt, men jeg er på "baksiden" og ikke kan ta dem imot....

 

MEN jeg ville ALDRI tatt hardt i et barn i type " nå må du høre her" situasjoner.... men noen ganger har jeg måtte sagt til foreldre at om det er blåmerker rundt armen på barnet deres, så er det meg, og dette skjedde......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nulltoleranse for at noen skal ta et barn hardt i armen, ved at barnet har gjort noe galt.

MEN, hadde det vært slik at barnet er på tur ut i veien, eller at man skal forhindre at noe arlvorlig skjer, så er det ok. ( Her snakker jeg, f.eks hoppe utenfor en kant, slå noen i hodet med en spade, eller noe annet kreativt )

 

Jeg er heller for rolig snakk til barnet. Spør hvorfor han gjorde slik, og at det ikke er lov. Å da vil jeg heller ikke heve stemmen slik.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja faktisk. Ikke noe jeg ønsker at barnehagen skal gjøre mot barn, men i visse situasjoner så ja, kanskje det må til.

Tror nesten alle barnehager har gjort det! Sier det iallefall ikke til deg HI..hysterisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det hadde jeg overhodet ikke tolerert!

 

Dersom det er en nødsituasjon der barnet kan komme til å skade seg selv eller andre kan selvfølgelig de ansatte gripe fysisk inn for å stanse barnet.

 

Men i alle andre tilfeller er det helt uakseptabel. Det er maktmisbruk. Dersom den ansatte ikke greier å beherske seg og bruke ord, har hun et problem. Og hun lærer dessverre barna at det er greit å reagere med fysiske overtramp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...