Gå til innhold

Tusen takk til jævla dritt NAV!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ville jo tro Nav kunne regne ut hvor mye jeg skal skatte og ikke. Jeg har gått på Aap og fått over 8.000 kr i restskatt, som jeg må betale!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må selv følge med på skatten og bestille nytt skattekort om du ser at du betaler for lite i skatt. Det er DU som lønnsmottaker som må passe på dette - IKKE Nav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt tak må man ta selv, å litt kontroll må man ha.

 

Det er flere skattekalkulatorer på nett, å på skatteetaten.no kan du føre inn tallene dine, å de regner ut hva du skal trekke. Da er det bare til å bestille et nytt skattekort.

 

Nav kan da ikke passe på at du betaler riktig med skatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

 

Du er da selv ansvarlig for å sjekke at du betaler nok i skatt.

Helt utrolig hvor hjelpeløse enkelte "voksne" er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg nekter å tro at noen er så dumme at de tror det er nav sitt ansvar at man trekker nok skatt. Så ja, jeg tror du er et troll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men HALLO?! Man skal IKKE levere skattekort til Nav. Fordi de har oversikten over alle tidligere inntekter. Hadde vært noe helt annet om jeg var arbeidstaker. Men det er NAV som styrer utregningene, og jeg kan ikke styre det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ALDRI fått baksmell før når jeg var ansatt, for da kunne jeg påvirke skattetrekken. Men jeg leverer ikke skattekort til NAV, og kan ikke påvirke utbetalingene mine!

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du virkelig at det er nav som regner ut hvor mye du skal trekke i skatt???

Selv om du går på aap så får nav skatteopplysningene fra skatteeteaten, og det er DITT ansvar å se til at du betaler nok skatt.

HALLO? hvor lite opplyst er det mulig å bli???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at du ikke skal levere skattekort. Det er fordi NAV får opplysningene direkte fra Skatteetaten. Det betyr IKKE at det er NAV som bestemmer hvor mye du skal trekkes i skatt og du kan fint endre på skattekortet. Da får NAV tilsendt nye opplysninger om ditt skattetrekk fra Skatteeaten.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan du det. Du kan endre skattekort. Det kan du gjøre.

 

"Det stemmer at du ikke skal levere skattekort. Det er fordi NAV får opplysningene direkte fra Skatteetaten. Det betyr IKKE at det er NAV som bestemmer hvor mye du skal trekkes i skatt og du kan fint endre på skattekortet. Da får NAV tilsendt nye opplysninger om ditt skattetrekk fra Skatteeaten."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

milde himmel, selv om du ikke leverer skattekort til nav så må du sjekke om skattetrekket ditt stemmer fra skatteetaten da, nav sjekker jo ikke sånt!! de bare får det fra skatteetaten og bruker det de får og antar det er rett så lenge DU ikke gir noen endringer..

 

greit å prøve å finne noen å skylde på, men dette er faktisk din egen feil HI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jamenherregud da menneske... NAV er jo bare å betrakte som "arbeidsgiveren" din, de har jo ikke anasvar for å sjekke at DU har rett opplysninger hos likningskontoret.. At du ikke må leere skattekort er bare for at nav for det trekket DU har oppgitt direkte fra likningskontoret.. Du har fått skattekortet ditt i posten som alle andre og at du ikke har klart å sjekke at dette er rett er kun en persons feil og det er DEG. ditt nek...

 

Godt å ha noen å skylde på da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får jo lønnslipp fra nav da, og der står det hvor mye du betaler i skatt. Jeg kunne ihvertfall se at det nok ble litt lite skatt så jeg skrev en mail til nav og ba de trekke 500 ekstra i måneden på slutten av året. Det var ikke noe problem, som ethvert annet lønningskontor gjorde de det og nå får jeg littegranne igjen på skatten.

 

Du kan ikke seriøst mene at nav skal sjekke at skattekortet de får fra skatteetaten er riktig for alle de betaler ut trygd og andre penger til? Det er ditt ansvar å sjekke at de har fått riktige opplysninger og det sjekker du enkelt ved å se på lønnslippene du får fra nav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ja, noen må man jo skylde på, du forventer vel at nav skal betale restgjelden din også da???

 

Selv fikk jeg 12.000,- i baksmell for noen år siden når jeg gikk på rehabilitering.. så alt er mulig.. det tas jo i betraktning hva du eier, gjeld, formue osv. hvis slike ting har endret seg gjennom året, f.eks at du har solgt bolig så vil du jo ha mindre renteutgifter å trekke fra, ergo kan du få baksmell, eller det henger igjen kjøring fra du jobbet, og så skal du ikke ha det for i fjor osv osv. lista er laaaang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åssen i all verden skal jeg endre Nav sine utregninger?! Jeg har ringt de tidligere ang. om jeg skal levere noe skattekort og fikk NEI til svar. Fikk beskjed om at de tar seg av utregningen og at jeg ikke trengte å tenke på det. Så jeg fikk ikke gjort noe mer med det.

Jeg sender meldekort, og de tar seg av utregningene. Jeg har også gått betraktelig ned i inntekt etter jeg begynte på Aap, så da er det jo logisk at jeg også skal skatte mindre. Hadde jeg fått mindre utbetalt, så ville det faktisk ikke gått rundt.

Hadde jeg skulle sendt skattekort, så hadde saken vært en annen. For da hadde jeg visst at jeg selv måtte skjekke at arbeidsgiver trakk nok.

Jeg har oversikt over alt av min økonomi, men må kunne stole på at de som jobber på Nav gjør jobben sin. Men tydeligvis ikke da...

 

HI

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal gå inn på skatteetaten.no Der kan du føre inn hva du har i årslønn (forventet inntekt). Noe du nok vet veldig godt, for det er vel faste beløp du får?

 

Så når alt er ført inn, regner siden selv ut hvor mye skatt du skal betale. Stemmer ikke det med det nav trekker så bestiller du nytt, å nav begynner å trekker fra det. Enkelt og greit!

 

Litt må man passe på selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hrregud da menneske det er jo ikke NAV som har med skatten å gjøre, det er skatteetaten!! og derfor får du det svaret fra NAV. DU må selv sjekke om trekket ditt er riktig og så ta det med skatteetaten som så gir videre beskjed til NAV. hvor vanskelig skal det være å forstå det her da? NAV har ikke gjort noe galt med din skatt, du har unlatt å endre skattetrekket ditt derfor har du fått smell!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AAP skattes som vanlig arbeid, altså samme skatteprosent som om du hadde jobbet. Jeg ble lurt av nav en gang, og fikk 15000 i baksmell, men da var det faktisk bare å møte opp på ligningskontoret med dokumentasjon på at det var nav sin feil. Tviler på at du kan gjøre det i dette tilfellet, men har du noe skriftlig på at de har ment du ikke skulle styre skatteprosenten din selv, er det nå du skal finne det frem. I mitt tilfelle var det en etterbetaling fra nav trygd, som gikk direkte inn til nav sosial, fordi jeg hadde fått forskudd på trygd der først. Altså hadde jeg aldri hatt pengene som nav mente jeg skulle skatte av, og derfor fikk jeg fikset opp i feilen og fikk ingen baksmell likevel. Nav er LAAAAAAAANGT fra feilfri, og man må rett og slett dobbelsjekke alle ting de gjør, med den tanke i hodet at de kommer til å gjøre noe feil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAV regner ALDRI ut skatt og hva den enkelte skal betale i skatt. NAV er som en arbeidsgiver og trekker den skatten som står på skattekortet.

 

Selv om du personlig ikke sender skattekort så oversender Skatteetaten ditt skattekort til NAV. Du kan si at Skatteetaten gjør deg en tjeneste slik at du slipper å sende det selv.

 

Du kan, som alle andre lønnsmottakere (trygd er også lønn - for å gjøre det enkelt), endre ditt skattekort. Det kan gjøres på papir som du sender inn til Skatteetaten eller du kan gjøre det direkte på nett.

Da vil du motta nytt skattekort i posten og NAV vil få tilsendt kopi av ditt nye skattekort fra Skatteetaten.

 

Ja, det stemmer at det er NAV som regner ut. Men det regner kun ut basert på opplysningene fra Skatteetaten. Og da er du pliktig til å etterse at opplysningene Skatteetaten har er korrekte og er det ikke det så er det du som må endre dem.

 

Skjønte du det nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv gått fra å være arbeidstaker, til student, til å motta trygd i løpet av det siste halve året i fjor. Det er da bare jeg som kan passe på at skatten min blir riktig. Som arbeidstaker hadde jeg 28 % skatt, men jeg gikk jo betraktelig ned når ting ble som det ble, så det var jo mitt ansvar å få ordnet det. Å det var NULL problem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker dette kan handle om overgang fra tidsbegrenset uføretrygd til aap?!

 

På TU skulle man bare betale 13% skatt, men på aap skal man ut med full skatt, som om man var i jobb. Bare en av mange ting som er dårligere med aap enn TU. -det er i såfall ditt ansvar å passe på at dette blir endret. NAV sendte jo ut info om at dette ville skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...