Gå til innhold

Hvor høy feber "kan" barnet ha?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså hvor høy før det er snakk om at det feks. kan få feberkrampe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må nok opp i 40 da. Det kan være litt skummelt.

Skrevet

Unger kan få feberkramper ved lavere temperatur også og de kan ha 41 i feber uten å få det.

Skrevet

Feberen trenger ikke være så høy før barnet får feberkrampe, min gutt fikk krampe tretti sekunder etter jeg hadde målt han til 38,1.

Skrevet

Ok, gutten min har 40 nå. Synes det er litt skumelt når det tipper over 40...

Skrevet

Noen barn får feberkrampe, andre får det ikke. Akkurat hvor høy feberen er spiller ikke så stor rolle..

Men dette med feberkrampe ligger visst til noen familier og er til en viss grad arvelig. Siden det er flere med epilepsi og feberkramper i min familie rådet legen vår oss til å alltid gi febernedsettende når ungene har over 39 i feber.

Skrevet

feberkramper kommer når temperaturen stiger raskt, så temperaturen i seg selv har vel ingen betydning.

Skrevet

Jeg har hatt svært syke barn mange ganger, hvor høy feber har bekymret meg veldig.

Gutten min var oppe i 41,1 en gang, målt på sykehuset rett etter inleggelse. Han hadde da halsbetennelse.

Gi gutten/jenta di en stikkpille med febernedsettende. Vent en times tid og mål igjen. Hvis temperaturen ikke går ned med febernedsettende ville jeg kontaktet lege, hvis han/hun responderer fint på febernedsettende og temperaturen synker kan du kanskje fint se det an til imorgen. Man må selvsagt se an almenntilstand osv.

Lykke til, aldri gøy med syke barn!

Skrevet

Som andre her påpeiker er det ikkje nødvendigvis høg feber som utløyser feberkramper, det er oftare ein kombinasjon av gener ("tilbøyelighet" til kramper er arveleg) og rask temperaturstigning. Det kan like gjerne skje om temperaturen stiger fort frå 37 til 39 grader som frå 39 til 41. Har barnet hatt feberkramper ein gong er det meir sannsynleg at det får det igjen, enn barn som aldri har hatt det. Ein blir ofte råda til å gje barn som har hatt feberkramper f.eks. paracet ved lavare temperatur enn andre.

Feber i seg sjølv er ikkja farleg før ein kjem opp over 42 grader meiner eg, men på legevakten har vi fått beskjed om å ta kontakt om den går over 41. Det viktigaste når barn har høg feber er å få ned temperaturen, ved hjelp av febernedsetjande medikament eller fysisk nedkjøling (kjølig rom, fuktig klut på panna, kle av barnet litt, osv).

Skrevet

Mener du virkelig dette Ranveig? Du mener det ikke er farlig før den kommer over 42. Alt over 41,1 grad er hypertermi, unormal oppvarming, og skal taes meget seriøst. Når den bikker 42 er man inne i en livsfarlig tilstand og da kan det stå mellom liv og død.

Skrevet

En ting som ikke har blitt kommentert her, det er det at det nødvendigvis ikke er rask økning som kan trigge feberkramper, men senkning og!

Vi i bhg var på kurs med en ambulansesjåfør etter en litt stygg episode med feberkrampe i bhg som endte med sykehusinnleggelse....

Antall grader har ingenting å si, om det er 38 eller 41, men det er den raske økningen eller sekningen som trigger det....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...