Gå til innhold

Fylle ut helsekortet i uke 5-6 ?

Anbefalte innlegg

Gjest Mirakel i magen 25.11.2011 <3
Skrevet

Jeg skal på første legetime i morgen og er da etter mine beregninger 5+0 (altså i uke 6). Jeg lurer litt på om det er for tidlig å fylle ut helsekortet for gravide? Er det noen andre her som har gjort det såpass tidlig?

Snakket med fastlegen min i dag, og han nevnte noe om dette med å søke fødeplass i Oslo så han ville ha meg inn med en gang...

Kjenner jeg er skikkelig nervøs, selv om jeg ikke aner hvorfor! Er jo en nøye planlagt baby dette her ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var hos legen til første kontroll når jeg 5+5 og da fylte vi ut helsekortet og tok alt av prøver. Veldig greit å få registrert meg tidlig og samtidig ble det litt mer virkelig for meg etter legetimen.

Lykke til:)

Skrevet

Ååå så bra! Da håper jeg vi får gjort det i morgen :) Skal visst ta både blodprøver og urinprøve, så da regner jeg med at det blir en slik time.

Tusen takk for svar!! Håper det vil føles mer virkelig i morgen etter timen... Sliter fortsatt med å tro på at jeg faktisk er gravid :-P

Skrevet

Er det normalt og gå til lege så tidlig? Jeg gjekk først til helsesøster, som ba meg kontakte jordmor. Der fekk jeg beskjed om å kontakte fastlege. Tror jeg er 5-6 veker på vei, men fekk beskjed om at jeg ikkje fekk time før uke 10-11. Ingen gav meg informasjon om noen ting, og dette er min første gang. Både jeg og mine venninder syntes dette var merkelig.

Skrevet

Det vanligste er å ha første kontroll mellom 10 og 12 uke. Jeg ringte bare for å bestille time og var legen som satte meg opp så tidlig. Er nok litt forskjeller fra lege til lege.

Syns det er rart at du ikke fikk noe informasjon verken hos jordmor eller helsesøster... Men veldig vanlig å ikke få første legetime før uke 10-12 :)

Skrevet

Høres lurt ut med levering så tidlig. Spesielt med tanke på sykehusplass i Oslo. Lettere å få plass der du vil. Jeg var tidlig ute med første mann. Ville føde på riksen og da må en søke tidlig. Lykke til!

Skrevet

jeg var til legen i uke seks med første mann for å ta graviditets test der selv om hjemme testen var positiv. da fylte vi ikke ut helsekortet før ordinær første kontroll i ca uke 12.

Denne gangen reiste jeg også til legen for test, da fylte vi ut helsekortet og jeg fikk det med meg hjem. tok alt av blodprøver og fikk til og med time til kontroll noen dager senere så vi skulle ha bedre tid om det var spørsmål jeg hadde.

Følte meg veldig i varetatt og ble veldig virkelig at jeg faktisk er gravid :)

og så står det jo på testene at er den positiv så skal man kontakte legen ;)

jeg ar alt fått disse gravid bøkene fra legen min. er så kolelig og kunne skrive in ukes dagbok tidlig :)

Skrevet

Tusen takk for mange svar :-) Er fint å kunne lese om andres erfaringer!

Jeg ringte jo bare fastlegen i går og sa at jeg var gravid og da sa han jeg skulle komme inn i dag for blodprøver osv. og for en finne et passende oppfølgingsprogram.

Er skikkelig spent her nå, og timene går aaalt for sakte i dag :-P

Skrevet

Jeg ringte legen dagen etter positiv test, de ba meg komme med en gang og fikk time dagen etter (var da 4+2). De tok blodprøver, urinprøve, målte blodtrykk, veide meg og fylte ut helsekortet med en gang akkurat som det var normalen på mitt legekontor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...