Anonym bruker Skrevet 22. mars 2011 #1 Skrevet 22. mars 2011 Jeg har to barn med to fedre. Den eldste har besteforeldre og øvrig familie som pleier å gi henne penger til jul og bursdag, i tillegg til gaver. Hun har derfor ganske mye penger stående på konto, og den vokser med flere tusen i året. Den yngste får ikke penger fra farens familie. Selv har jeg ikke veldig god råd, men prøver å spare litt til barna. Da jeg bare hadde den eldste, satt jeg jevnlig inn penger til henne. Vil det være galt av meg å bare spare til den yngste nå? Selv om jeg gjør det vil han neppe noen gang få like mye på konto som søsteren har. Jeg synes det blir litt feil å gi begge likt, siden det vil gi dem veldig ulik startkapital på voksenlivet. Men synes dere det går an? Søsterens konto øker med ca 5000 i året. Jeg kan spare ca 3000 i året til sammen til ungene, så hvis jeg deler det opp får hun ca 6500 på konto i året, han 1500.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2011 #3 Skrevet 22. mars 2011 Ut i fra det du beskriver synes jeg du kan det, ja.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2011 #4 Skrevet 22. mars 2011 I den situasjonen hadde jeg faktisk spart bare til den yngste! Det er så utrolig urettferdig at de skal bli skjevfordelt fra starten av. Har en venninne som mistet moren sin da hun akkurat hadde fylt 18 år. Broren på 16,5 fikk utbetalt flere hundre tusen kroner i forsikring, hun fikk ingenting. At ikke faren grep inn og fordelte de pengene fatter jeg ikke.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2011 #5 Skrevet 22. mars 2011 Det virker absolutt som det mest rettferdige.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2011 #6 Skrevet 22. mars 2011 Jeg har et barn som har fått erstatning fra pasientskadeerstatningen, hun vil ha flere millioner på konto den dagen hun fyller 18 år. Jeg sparer ingenting til henne... Men søsknene hennes sparer jeg til, de vil uansett aldri komme opp i den summen. Det funksjonshemmede barnet vil ha en konto som skal veie litt opp for de begrensningene skaden setter i livet, mens søsknene vil få en bsu konto med forhåpentligvis et par hundre tusen på når de blir voksne. Synes fint du kan spare til bare yngstebarnet ditt, så får de en liten startkapital begge to.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2011 #7 Skrevet 22. mars 2011 Faren kunne ikke grepet inn. Når barnet ikke er myndig så er det overformynderiet som forvalter pengene (når summen er over 75.000,-) og da kan ikke far, eller andre i familien, fordele pengene eller bruke av dem selv om de ønsker det.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2011 #8 Skrevet 22. mars 2011 Han kunne gjort det da sønnen fikk utbetalt pengene da han ble 18. Dvs, han kunne jo ikke tvinge sønnen til å dele med søsteren, sånn etter loven, men han kunne jo ha snakka med sønnen om hvor urettferdig det hele var. Men neida - han sa til og med til venninnen min at det var rett og rimelig at bare broren fikk erstatning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå