Gå til innhold

Hvem bør betale?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde lånt en bok på biblioteket. Venninnen min tilbød seg å ta den med, for hun bor like ved, mens jeg må kjøre dit. Hun la den i et nett, som hun så glemte igjen i butikken. Nå er både det og boken borte, og jeg har fått regning på nesten 500 kr for boken fra biblioteket.

Er det riktig at jeg skal betale alt sammen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synst at dette er din venninnes oppgave å betale - alt.

Du gav ansvaret til henne, og hun sa ja. Da bør hun jo stå for ansvaret.

En god venninne vil iallefall sagt seg villig til å betale.

Sa hun ifra med en gang at boken var forsvunnet?

Skrevet

Det var ikke jeg som spurte om hun kunne ta den med, det var hun som tilbød seg.

Hun sa i fra etter et par dager, da hun anså det som sikkert at hun ikke ville få igjen nettet. Hun har ikke sagt noe om å erstatte, og hun vet ikke at jeg har fått regningen. Men alle vet vel at man må erstatte bibliotekbøker som ikke leveres tilbake?

Jeg har liten lyst til å ta dette opp, men jeg er student med veldig stram økonomi, og 500 kroner ekstra vil svi skikkelig.

HI

Skrevet

Du må selvfølgelig betale regningen til biblioteket. Overfor dem er det du som er ansvarlig. Spørsmålet blir om veninnen din bør betale deg noe. Jeg synes ikke det. Hun forsøkte å gjøre deg en tjeneste. At hun mistet boken var et uhell. Det kunne like gjerne hendt deg.

Om veninnen din hadde hat en egeninteresse av dette, som at du hadde betalt henne eller at hun hadde lånt boken for å lese den hadde jeg derimot ment hun skulle betalt deg.

Skrevet

Jeg syns venninna di skal betale alt!!

Skrevet

Da hadde jeg sendt henne mld:

I dag fikk jeg en regning på 500kr for den boken som forsvant. Du har ikke fått nettet tilbake?

Så ser du hva hun svarer. Om hun ikke sier noe om å tilbakebetale, så hadde jeg faktisk spurt om dere ikke kan betale halvparten hver iallefall.

Skrevet

venninnen din, det er hun som hadde boken når den ble borte. hadde hun passet bedre på så hadde dette ikke skjedd.

Skrevet

Venninnen bør betale. Hun ble ikke frastjålet boken, hun glemte den igjen. Hun var skjødesløs, og påførte en annen person en stor utgift.

Skrevet

Selv ved uhell bør man vise sitt ansvar.

Låner jeg bort bilen og min venninne bulker den sier jeg ikke "det var jo bare en ulykke". Nei, man forventer at venninnen betaler for bulken. En bok koster mye mindre, men hvor skal grensen da gå?

Hva om boken kostet 2000kr for å sette det på spissen?

Skrevet

I dette tilfellet ville det jo være bedre å spørre hvem som skulle betale om veninnen din bulket bilen når hun skulle være snill og kjøre deg hjem fordi du hadde drukket eller noe sikt.

Hva om en veninne knuste noe når hun hjelper deg å ta ut av oppvaskmaskinen? Skal hun betale da også?

Skrevet

Ut fra svarene her ser jeg at jeh må slutte å hjelpe folk. Det kan fort bli dyrt forstår jeg.

Skrevet

Man betaler når man setter andre i en ekstra regning å betale.

Om noen knuser noe ut fra oppvaskmaskinen så får ikke jeg noen ekstra utgifter av den grunn.

En god venninne hadde fortalt om boken, unnskyldt seg og betalt for det hun hadde mistet.

Skrevet

Ja, om du ødelegger mer enn du hjelper så bør du betale.

Skader man noe, mister noe, glemmer noe...samme det....koster det penger så betaler man for det. Alt annet er jo egoistisk.

Skrevet

Selvfølgelig får man ekstra utgifter når ting knuser. Da trenger man jo noe nytt som man kan bruke i steden. Ting man er redd for bør man selvfølgelig være forsiktig med å overlate til hvem som helst. Det gjelder både bibilotekbøker, arvegods og bilen.

Skrevet

På den andre siden kan uhell skje med hvem som helst.

Jeg er bonde og har traktor. Det hender rett som det er at naboer som har kjørt seg fast kommer og ber meg trekke opp bilene deres. Normalt er ikke det noe problem, men noe kan jo skje. Kansje blir det stygge hjulspor i blomsterbeddet, bilen kan få en ripe osv. Ville dere se det som en selvfølge at jeg betalte de skadene også?

Hva med når veninnen min passer datteren min og jenta får ødelakt regntøyet sitt når hun klatrer i et tre? Skal veninnen min betale?

Skrevet

Det er hun som har rota bort boka, så hun må betale!

Da du gav den til henne og hun tok imot, påtok hun seg også ansvaret for å levere den til biblioteket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...