Gå til innhold

Klær og mat billigere i Norge enn i Polen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en polsk kolega. Nå skal han hjem på ferie og da fortalte han at han kom til å ha med seg så mye bagasje at han muligens måtte sende noe. Ting var blitt så dyrt i Polen at han handler masse her.

Klær til barna har de sluttet å kjøpe i Polen. De mener det er bedre og billigere klær her. Sportsustyr og elektronikk er nesten bestandig billigere i Norge og til og med mye mat lønner det seg å kjøpe her i følge ham. Sukkerprisen hadde for eksempel økt med over 100% på et halvt år, mens lønningene omtrent har stått stille.

Stemmer det virkelig? Er vanlige forbruksting og billigprodukter i Norge like billig som i de fleste andre land?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min erfaring med øst-Europa er at det er billigere saker her, men det er så elendig kvalitet at det er ikke verdt det. Gjelder særlig elektronikk og klær.

Skrevet

Hvis man ser på priser i forhold til lønninger er det nok billigere i Norge ja. Vi bruker nok en del mindre av lønna vår på forbruksvarer.

Det er nok ikke uten grunn at det er så stor arbeidsinnvandring fra Polen og andre øst-europeiske land

Skrevet

Jeg har en venninne fra Ukraina. Hun kan fortelle at klær og mat koster det samme der nede som her i Norge. Gjennomsnittslønnen derimor er 800kr - så man må tenke nøye på hva man har råd til. Matprisene har i øst-europa økt noe helt sinnsykt bare siden jul.

Det er mye bedre utvalg på det meste her i Norge, og hun får penger fra familie i hjemlandet til å handle her. Tilbud finnes ikke i Ukraina.

Skrevet

Dette dreide seg ikke om hvordan det er i forhold til intekt. Der er forskjellene store, det vet jeg, men denne mannen mener virkelig han og fammilien sparer en god del på å handle i Norge fremfor i Polen. Han mener tilbudene her ofte er vesentlig bedre enn det de får i Polen.

HI

Skrevet

Vi har tyske venner som handler det mesteav barneklær i Norge, så det forundrer meg ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...