Gå til innhold

Skjedefremfall - anyone?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Noen andre som sliter med skjedefremfall etter fødsel? Jeg fødte en gutt for 2 mnd siden og har i etterkant vært plaget med fremfall.

Det kjennes ut som "alt" skal falle ned og det er svært ubehagelig når jeg går/står oppreist....kjennes ut som det er noe oppi der som absolutt ikke skal være der. Når jeg kjenner med en finger oppi skjeden så er det nesten som en myk ball på ene siden. Ettersom den ligger såpass langt nede i åpningen gjør det at jeg blir ganske så vid i åpningen også...føler nesten at det blir "gjennomtrekk" der ned om dere skjønner.

Dette ble veldig "rett på sak", men må bare få det ut, synes det er veldig kleint!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fødte minstemann for 3 år siden og har etter dette slitt med fremfall på både fremre og bakre vegg. Jeg har vært plaget med luft i skjeden (pinlig ja) og at hvis jeg er hard i magen så må jeg noen ganger "hjelpe til" med å trykke ned tarmen fra skjeden.

Jeg har omsider tatt mot til meg og tatt dette opp med fastlegen min og etter en undersøkelse på sykehuset står jeg omsider på venteliste til operasjon. Jeg skal oprere kun bakre vegg (dvs ned mot tarmen) i første omgang siden jeg var såpass ung (over 30 da men) og i tillegg få gjort mellomrommet mellom skjede og anal lenger. De vil helst ikke operere før du er ferdig med barn da en vaginal fødsel mest sannsynlig vil ødelegge skjeden igjen.

Håper at alt vil bli i orden igjen etter på og at sexlivet blir som før :-)

Skrevet

Har det akkurat som deg 10:57, men jeg fødte for hele 12 år siden. Sliter spesielt med avføringen. Har også nedsunket livmor tror jeg. Min lege sa jeg burde være ferdig med å få barn før en evt operasjon, dette gjaldt spesielt for ndsunken livmor. Jeg er gravid nå og kommer til å ta opp dette etter fødsel. Kommer forøvrig til å søke om KS, jeg føler at jeg er helt herpet...

Men hvis det er til trøst så har jeg levd fint med dette altså. Det er kun avføringen som har plagd meg litt.

Skrevet

10:45 her igjen

Jeg ble plaget med dette etter at jeg fikk første mann også. Etter andremann har det blitt mye verre.

Da jeg var hos gynekolog etter første fødsel fikk jeg beskjed om at jeg måtte vente til jeg var ferdig med barn før en evt operasjon.

Nå er jeg definitivt ferdig, og håper virkelig jeg blir operert. Har time på volvat om 14 dager for sjekk.....men det er vel sånn at en må vente 1 år før en evt operasjon?? Noen som har erfaring med det??

Skrevet

Jeg ble operert for rectocele(fremfrall av bakre vegg) for 1.5 år siden. Da var det yngste barnet mitt 1.5 år. Det ble mye bedre etterpå.

2 mnd er veldig kort tid og mye kan bli bedre av seg selv. Tror de ønsker at en skal vente minst 1 år etter fødselen før operasjon blir vurdert. Bruk dette året på å knipe ;)

Anbefaler å ta en tur til gynekologen og la han vurdere fremfallet. Men må si jeg måtte kjempe lenge for å få operasjonen, selv om fremfallet nesten viste på utsiden. Opplevde en veldig bagatalisering fra de legene/gynekologene jeg snakket med. - "Det er helt naturlig å bli forandret nedentil etter fødsler"... jada, men det er ikke naturlig å måtte hjelpe til innenfra skjeden med en fing for å presse ut bæsjen! ) Ikke la deg avfeie dersom en operasjon er det du ønsker.

Bare spør hvis det er noe du lurer på. Inne på mammas kropp forumet fant jeg en del tråder om temaet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...