Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 22. mars 2011 #1 Skrevet 22. mars 2011 Trenger litt innspill fra de fornuftige damene her inne! Til høsten skal jeg tilbake på skolebenken og gjøre meg ferdig med utdannelsen. Må da selvsagt ha noen til å passe lillemor som da vil være 1,5år. Til nå er det mamma som delvis har fungert som dagmamma de få dagene i jeg har vært på jobb eller skole. Problemet er at jeg føler hun ikke tar "jobben " så alvorlig. Joda, hun er flink med jenta og finner på mye rart (er utdannet førskolelærer og elsker små barn). Men hun finner stadig på ting som gjør at det plutselig ikke passer å ha jenta så mye alikevel. Nå har vi fått plass i bhg 80% (ikke der vi har søkt, men ser veldig greit ut der og de jeg har snakket med har bare positivt å si om den). "problemet" mitt er egentlig at jeg synes hun er littfor liten ennå (jada vet mange begynner når de er 1år) + at jeg har planlagt å være hjemme et halvt år med henne når jeg er ferdig med skolen. (har brukt dette som motivasjon for å komme meg i gang med skolen igjen, så gir ikke slipp på det så lett). Dermed er det snakk om at snuppa kun skal gå i bhg i 4-5mnd før hun er hjemme et halvt år med meg. Synes det blir litt dumt å drive med tilvenning, og bare være der så kort tid før vi tar henne ut igjen for så å ta en ny runde med tilvenning og bhg start neste høst. Hos bestemora er hun jo vant til å være, så der ville det jo være som hun er vant til.. Noen inspill? trenger litt innspill for og imot de ulike alternatinene. Har låst meg fullstendig fast og klarer ikke å bestemme meg (må svare i løpet av få dager mht bhg)
Gjest Skrevet 22. mars 2011 #2 Skrevet 22. mars 2011 Nå skal du få et ærlig svar fra meg: Høres ut som du er utakknemlig for din mors innsats. Hvem kan vel forvente at foreldre skal stille så mye opp og hvem er samtidig så heldig at mormor til og med har utdannelse som førskolelærer?? Din mor har selvsagt krav på et eget liv i tillegg og jeg synes ikke du kan forvente at hun skal sette hele livet sitt på hold for dere. Jeg ville sagt ja til barnehageplassen, så kan dere heller vurdere hvor mye dere bruker den og kanskje mormor kan passe 1 dag hver uke om hun ønsker det.Jeg tror du blir positivt overrasket over barnehage, sønnen min har vært kjempeglad for å være i barnehage og jeg er veldig fornøyd med de ansatte. Når det gjelder dine egne studier, videre jobb og motivasjon så håper jeg du klarer å finne gløden. Hvis jeg var deg ville jeg heller begynt å jobbe med en gang studiene var ferdig, heller jobbet redusert f.eks 70-80% over flere år i stedenfor å ta 1/2 år fri uten lønn - det går økonomisk ut på det samme og jeg tror det gir en best hverdag for barnet ditt. Barn liker rutiner/stabilitet og også sosial omgang med andre barn. Det kan man sikkert få til hjemme også, men en dag skal du uansett begynne å jobbe og det er lurt å starte når utdanningen er fersk slik at man får en fot innenfor arbeidslivet.
Gjest yrild Skrevet 22. mars 2011 #3 Skrevet 22. mars 2011 Hei :-) Nå bor jo jeg i Heidiland og her er det mest vanlig at bestemødre passer barna, så min innfallsvinkel er ikke så norsk (selv om jeg jo er norsk og overhodet ikke har noen besteforeldre til å passe lillemann). Jeg ville tatt meg en lang prat med din mor. Fortell henne hvor utrolig mye du setter pris på at hun tar vare på datteren din og spør henne hvordan hun ser på å ta på seg ansvaret for henne i den tiden (da må du være spesifik f.eks. Mandag fra 10-14, Tirsdag... etc etc) frem til sommeren. Du må kanskje legge vekt på at du ikke vil at det skal være en belastning for henne og at hvis hun føler det blir for mye så har du tilbud om 80 % barnehageplass, men du føler det er litt synd å sende datteren din i barnehage kun for 4-5 mnd og at du setter sånn pris på det forholdet din datter og hun har. Det er viktig at din mor føler det som et reelt valg og at hun virkelig føler at den tiden hun "ofrer" blir satt pris på! Kanskje dere kan være ekstra oppmerksomme på å hjelpe henne med hage arbeid, storrengjøring e.l. Hvis dere ikke har klare avtaler er det jo ikke ratrt at din mor fortsetter å leve sitt liv og at det da ikke alltid passe. Samtidig er jo din mor ikke i arbeid (?) og har muligheten til å være en veldig viktig del av sitt barnebarns liv. Jeg er helt enig med deg at barnehage for en 1 1/2 åring ikke er det ideelle hvis de har muligheten til å være med en i familien, men det avhenger jo av at noen i familien har tid, lyst og mulighet til det... Lag en ordentlig avtale med din mor hvis hun ønsker å være dagmamma og betal henne kontantstøtten (eller deler av den). Synes det er fantastisk både for mormor og barn at de får en så tett kontakt og skulle ønske det hadde vært en mulighet for mitt barn.
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 22. mars 2011 Forfatter #4 Skrevet 22. mars 2011 Takk for svar til dere begge to! Jeg vet jeg kan høres utaknemlig ut, men det er jeg absolutt ikke og det vet min mor. Har flere gangre tilbudt henne lønn for jobben, men det vil hun ikke ha. Hjelper også til mye, sælig når hun er borte er det noen som må "passe" litt på min gamle far mht praktiske ting (han er 80, hun er 60) Hun liker godt å passe barnebarna og stiller mer enn gjerne opp og passer de som er litt eldre enn tulla mi også. Hun jobber med et handicapet barn, men har nå redusert stillingen sin for å få mer tid til barnebarn (dette ble gjort før/ uavhengig av spm om å være dagmamma) Hun har mye erfaring med barn og synes som med at det er for tidlig å sende 1åringer i bhg (hun synes faktisk det var for tidlig da vi sendte storebror i bhg da storebror begynte når han var 2,5!) Det er hun selv som har tilbudt seg å passe, jeg lot henne gjøre det nå i vår pga mangel på bedre altrenativ. Problemet re jo at når hun har lovet meg å passe, og jeg faktisk har regnet med henne, så dukker det opp ett eller annet som kommer i veien. Greit nok dette semesteret fordi gjeg er ganske fleksibel. Men det jeg er redd for er at det skjærer seg til høsten og da er det ikke like lett å ta en dag eller en uke fri sån på sparket. Har snakket med henne om det, men fortsatt ikke trygg på at det ikke kommer til å skjøre seg. Har sagt at jeg har tilbud om 80% plass i en grei barnehage, men da ble hun litt snurt og virket fornærmet over at vi hadde søkt plass i bhg når hun hadde sett for seg at hun skulle passe lillemor 4 dager i uka til høsten. Min konklusjon er jo at for lillemor er nok det greieste å kunne fortsette som før, men mht mamma burde hun ha gått noen dager i bhg og noen dager hos henne. Joda, vet at jeg kunne og burde begynne å jobbe etter jul. For det første har jeg vært innstilt på å være hjemme et halvt år med snuppa + et dagmammabarn eller to. Så for at jeg skal komme ut av det relativt likt økonomisk sett måtte jeg ha sjobbet en del. Ikke florerer det av deltidsstillinger innen det jeg har utdannet meg til heller. I tillegg pleier jobbene som er aktuelle for meg å bli lyst ut i april/mai med oppstart tidlig på sommeren eller høsten .kan selvsagt dukke opp et vikariat eller noe ellers men det kan jeg ikke regne med... Så fokuset mitt blir nok fortsatt å vurdere hva som blir den beste løsningen til høsten. Neste høst skal hun uansett begynne i samme bhg som storebror (hun er for liten til å gå der i år, ellers hadde jeg lett sendt henne dit)
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 22. mars 2011 Forfatter #5 Skrevet 22. mars 2011 Min mor er forøvrig også fra Heidiland (bokstavligtalt), og har nok tatt med seg en del av tankegodset som yrild tydeligvis opplever er normalt der nede...
Gjest yrild Skrevet 22. mars 2011 #6 Skrevet 22. mars 2011 Da ville jeg ha laget en god avtale med mammaen din slik at hun føler at den er bindene og hvis hun ikke vil ha betalt ville jeg ha overrasket henne med en sydentur eller liknende (spa?) sånn at hun får noe ekstra :-) Hvis hun er fra Heidiland (he he) så er det jo det som er normalt for henne :-) Jeg vile aldri ha sendt lillemann i barnehage i 5 mnd hvis moren min var villig til å stille opp. Du må bare snakke med henne om at dere må avtale det godt i.o.m. at du ikke bare kan ta fri hvis hun ikke kan. Jeg er dagmamma for en venninne og hun for oss og vi har en bindene avtale som selvfølelig iblandt må "brytes", men da gjør vi alt vi kan for å få det til å fungere sammen. Lykke til :-) Så heldig du er som har denne muligheten med din mor og som i tillegg kan ha et halvt år med gullet ditt hjemme :-)
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 22. mars 2011 Forfatter #7 Skrevet 22. mars 2011 Takk for det yrild! Ønsket meg en slik avtale med en veninde jeg også, hun kunne ta frøkna fram til jul, og jeg hennes til våren... Men den blir nok ikke noe av. Så når min mor tilbød seg å passe (min far mener hun opriktig ønsker å gjøre dette, og at det ikke er av plikt), tror jeg nesten dette er den den beste løsningen for oss. (har bare hatt litt samvittighetskvaler mht å beslaglegge så mye av tiden hennes.. blir jo noen timer selv om det verken er snakk om 8timers dager eller 5 dager i uken)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå