Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #1 Skrevet 21. mars 2011 Klassen til min eldste har lite leselekser,altså,lekser som de skal lese selv.. Lekse hver dag,er att en voksen skal lese i 10 min,ellers så er det lite lesing han skal gjøre på egenhånd,ellesr er det matte og skrivelekse.. Ser jo i en annen tråd her att omtrent alle barn skal lese sin egen lesebok..
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #3 Skrevet 21. mars 2011 1 klassingen her i huset får ett nytt ark hver uke som skal leses igjennom hver dag.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #4 Skrevet 21. mars 2011 Er ikke det det handler om,hva vet vel du om hva vi gjør! Men nå har det seg slik att jeg lurer på om ALLE 1.klassinger har fått sin egen bok på skolen som de har i LEKSE og lese i SELV. Ikke gjør det så vanskelig nå,kvinne!!
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #5 Skrevet 21. mars 2011 Her får de en ny bok hver mandag, som de skal lese selv. Altså høyt sammen med foreldre. De jobber med denne parallellt på skolen.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #6 Skrevet 21. mars 2011 her er det kun noen få ord de skal lese. 6-7 ord kanskje, men man må være rask til å dekke bildet... Her snakker vi mer om hva det er bilde av, finner ting med den bokstaven osv. Bruker zeppelin start. Synes de andre hadde mye lekse jeg!
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #7 Skrevet 21. mars 2011 Her begynner de ikke med lesing før i 2. klasse. Hverken å lese selv eller at vi skal lese for dem.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #8 Skrevet 21. mars 2011 Hos min 1.klassing har de en individuell leselekse og en samlet leselekse i uken + at de låner bok på biblioteket som barn og foreldre leser sammen. Individuell leselekse: De har tre type individuelle leselekser: - lesekort med enkelt ord - lesehefter med enkle setninger - lettleste bøker Det er eleven som skal lese. Her er lesingen tilpasset hver enkelt elev og det nivået de er på. Min datter får med seg hjem lesehefter hver uke. Samlet leselekse: For hver bokstav de lærer leser de 5-6 enkle setninger med ukens bokstav i. De har jo ikke lært alle bokstavene ennå, så det er ikke forventet at alle kan lese og sette sammen setninger. Her er det stor forskjell på elevene.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2011 #9 Skrevet 22. mars 2011 Min har hatt leselekse fra han begynte i 1.klasse, men hvor man tilpasser det etter hvor langt eleven har kommet. Det er jo ikke alle som kan lese i 1.klasse, da skal man kunne øve med mamma og pappa på korte ord, og se om man kan knekke koden etterhvert. I klassen til sønnen min er det en leselekse i uken, han har egne leselekser fordi han leser flytende, mens andre barn har ark med noen få, korte ord. Å finne bøker til barna selv kan være vanskelig - fordi man helst skal begynne med leserette ord, altså ord som er logiske ut fra koden de nettopp har knekt. For eksempel vil det være vanskelig for mange seksåringer å lese ord med dobbel konsonant. Man skal lete lenge på et bibliotek for å finne historier som ikke inneholder doble konsonanter og andre vanskeligheter
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2011 #10 Skrevet 22. mars 2011 Syns det er merkelig at det ikke er likt over hele landet når det gjelder lekser
2barns mor Skrevet 22. mars 2011 #11 Skrevet 22. mars 2011 Min førsteklassing har følgende lekser hver uke: * lese en angitt side tre ganger pr. dag. En side for hver ukedag unntatt fredag. (4 sider i uka som skal leses tre ganger) * en A-4 side med skrivelekse. Bokstaver eller ord. * en A-4 side med matte. Noen ganger kan det være at de skal regne og fargelegge en side (mye arbeid faktisk,men så er jentungen veeeldig nøye på fargelegginga) eller en side med regnestykker som er satt opp. * lære en tre-fire engelske ord og betydningen. (farger, frukter, kroppsdeler e.l.) * en praktisk lekse hver uke. Kan være alt fra å rydde rommet, lære å knyte skolisser, øve på en sang, smøre brødskive osv. Synes det er nok lekser for en førsteklassing. Leseleksen er de veldig nøye på her. De sier det er den viktigste leksen. Vi må derfor signere lesekort hver dag, hvem barnet har lest for og hvilken side. Ser det blir fort framgang i lesingen når de gjør det på den måten. Vet om flere i klassen som "lurer" seg unna, både de voksne og barna, men dette skinner for igjennom når de blir hørt i lesing. Læreren signerer også lesekortet når hun har hørt de i lesing, så vi foreldrene ser hvor ofte de blir hørt osv. Synes det er et veldig bra tiltak! Nå vet jeg at mange foreldre i klassen til jenta mi synes det er ALT for mye lekser, men de har jo muligheten til å benytte seg av leksehjelpa hvis de ikke synes tiden strekker til hjemme. Vi benytter oss ikke av dette tilbudet i år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå