Gå til innhold

Blir det 12 ukers fedrekvote, eller blir det ikke?


Ida - mamma til 2 søte små

Anbefalte innlegg

Vet jo regjeringen har foreslått endringer fra 1. juli 2011, men har ikke hørt noe mer om det. Hadde vært greit å vite da man skal søke om foreldrepermisjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lurte på det samme og ringte NAV idag, de kunne fortelle meg at det fortsatt er 10 uker pappaperm.

Skal du ta fars perm. etter mammaperm.? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er o ikke desverre med en uke ekstra betalt hjemme med barnet vell? :) Syns det er flott jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg er imot i forhold til dette er det at det legges mindre og mindre til rette at mor faktisk kan amme så lenge hun vil!! :( Hjelper jo ikke med ammefri heller når den ikke er betalt og mange faktisk har lang reisevei! :( Mange familier har faktisk heller ikke muligheten heller til at far tar så my som 12 uker pappaperm!! Og mange fedre ønsker faktisk ikke være hjemme så lenge heller!

 

Hvorfor må staten bestemme hvordan er familie vil legge opp sin egen hverdag?? Hvorfor kan ikke VI bestemme hva som passer best for VÅR familie???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men gjelder dette kun for de som sender søknaden etter 1.juli? Eller må barnet være født etter 1.juli?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isj, for oss blir det slik at jo fler uker som er forbeholdt pappaen jo mindre perm får vi totalt, ikke alle arbeidsgivere som legger til rette for at det lar seg gjøre, grrrrr....irriterende! Så jeg blir heller hjemme med ulønna permisjon en del av de ukene han ikke kan ta:( Skulle ønske familier kunne bestemme hva som passet dem best, vi er alle forskjellige og har forskjellige jobber...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må være norsk for å komme med noe sånt som dette....

 

Vi har verdens beste svangerskapspermisjon - og de aller fleste i verden drømmer ikke en gang om en så fantastisk ordning som vi har. Vi får nok en uke lønnet for å være hjemme med babyen - ja det KLAGER vi på!!

 

Staten er den som sørger for at du får så lang permisjon som du faktisk får! Prøv å se om du klarer å sette pris på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp...

 

Er ikke imot det at far skal få mer permisjon, men da bør de faktisk legge de ukene ekstra på permisjonen!! Nå så er det faktisk slik at mor bare har KRAV på 9 ukers permisjon totalt, mens far har KRAV på 12 uker!!

Ja vet det at som regel tar mor "resten", men fatter ikke hvorfor staten skal inn og detaljstyre en families hverdag slik!!! Nei stem en annen farge til valget!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge staten gir oss penger for å være hjemme med barn har de også rett til å bestemme hvordan de midlene fordeles.. Permisjon er et TILBUD ikke noe man MÅ ta, vil ikke pappaen ha permisjon så værsågod la være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jeg helt uenig i. Staten trenger ikke legge seg opp i hvordan man forvalter pengene selv om de gir oss dem.

 

Jeg kjenner det er få ting som irriterer meg mer enn at staten skal legge seg borti hvordan man fordeler permisjonen. Man kunne fått for et år, og så velge selv. Det er helt uaktuelt for min mann å ta 12 uker, iallefall i strekk.

 

Men, vi har det da tross alt godt, og skal vel være forsiktige å klage for mye, men dette med kvoteringen er ufattelig overstyring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser disse innleggene og hva deres menn og dere selv mener om dette, så priser jeg meg lykkelig over at jeg har den mannen som jeg har.

 

I og med at jeg studerer, og har en jobb med god inntekt etter endt studier, så tar han hele permisjonen, bortsett fra mine 9 uker. Er overykkelig for at min mann ønsker dette selv, for det vil bedre økonomien vår betraktelig. Min manns sjef, som tidligere var noe vanskelig, syns også dette er en super ide, i og med at jeg studerer og jobber innenfor data, så kan han også ta gradert uttak, slik at han kan jobbe innimellom. Passer oss utmerket. INGEN andre enn VI bestemmer dette.

 

Egentlig, så vil jeg si, skjerp dere, jenter.. Men jeg tror desverre ikke det vil ha noen innvirkning. Men bare sånn på tampen. I Norge har vi faktisk verdens beste permisjonsordning i forbindelse med fødsel. Vi har egentlig ingenting å klage på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille M:

 

Du stemmer vel arbeiderpartiet eller SV du kanskje? Dette med detaljstyring av familier er rett og slett unødvendig!

Ja VI (som famlie) har foreldrepermisjon, da må det vel være opp til OSS å fordele det slik som det passer for akkurat MIN familie??!!

 

Hva hadde du sagt om regjerngen hadde krevd at du skulle ut i jobb 1 uke etter fødselen og at mannen din skulle ha hele permisjonen?? Hadde DU lkt det?? Tydligvis ettersom du mener at de som utbetaler pengene skal bestemme hvordan midlene skal fordeles....

 

 

SG venter nr2:

 

Jo men for DERES del så er det slik det passer best for DERE, det er DETTE som da passer best for DERE! :) Hva skulle dere ha gjort om ikke mannen din kunne ha tatt alle disse ukene? Eller om han absolutt kke hadde villet?? Da hadde jo du måtta vært hjemme, noe som da tydligvis ikke passer helt i forhold til dins studier.....

Er nettopp det jeg mener med VALGFRIHET! :) La oss få bestemme hvordan vi selv vil fordele uker!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde helt sikkert funnet en løsning på det problemet også. Vi er rimelig løsningsorienterte.. Det finnes overraskende mange som ikke ser skogen for bare trær..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det egentlig som er problemet SG? Er du imot at vi vil man skal kunne bestemme selv? Det som fungerer for dere er ikke nødvendigvis det som fungerer best for andre . Ergo, man bør kunne velge selv!

 

"skjerp dere jenter" sier du.. Jeg blir hjelt forfjamsa og oppgitt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener er at vi i dette landet, som har verdens beste permisjonsordning, ikke bør klage. Vi skal ikke langt vekk fra Norge, før man så og si ikke får permisjon i det hele tatt.

 

Velge selv ja, men for mange så blir det umulig uansett, og da må man lovfeste retten til permisjon også for fedrene, slik som det er gjort nå.

 

Hadde det vært bedre om vi hadde lovfestet 12 uker til far, og at mor da fikk lovfestet retten til resten? I mine øyne, så hadde det gjort det vanskelig også, for selvom man vil gjøre sånn og slik med dette barnet, så kan det hende at ting har snudd når man får neste barn.

 

Reell valgfrihet handler ikke om valgfrighet i den forstand, men MULIGHETEN til å velge mellom ting.

 

Hva er det med de pappaene som IKKE ønsker å ta seg av barnet sitt? Burde de i det hele tatt bli pappaer? Jeg blir litt sånn satt ut av at "alle" her inne har menn som ikke ønsker å ta permisjon. Er de virkelig pappaemner? Hadde min mann nektet å være hjemme med barnet, så tror jeg muligens at jeg hadde valgt å ikke få barn med han.

 

Jeg vet ikke helt hva jeg skal si for å få forklart dette skikkelig, ikke for å prakke på dere mine meninger, men for å forklare dere at det er ikke bare mammaen som er mamma. Pappaen er pappa også. Dere har fra dag EN vært TO om å få det barnet. Ikke sant? Og om dere aldri har vært to, da er jo ikke pappapermen noe problem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får kortere og kortere permisjon. Jeg er på jobb fra kl 0730-1630 hver dag fra den lille er 8 mnd gammel. Fikk avslag på søknad om ammefri.

Derfor synes jeg det er dumt med kortere permisjon. Hver uke teller når de er så små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvordan min pensjonisttilværelse hadde blitt hvis det var sånn at staten IKKE yter penger for at man skal være hjemme med barna( gjelder både mødre og fedre)....Det ville i alle fall blitt født færre barn i Norge hvert år, og vips...Ikke noe særlig pensjon til deg og meg. Om 20 år må vi nok jobbe mer enn det man gjør i dag for å få tilsvarende pensjon som dagens pensjonister. Det jeg prøver å si er at alt henger i hop. Så jeg ser det faktisk ikke som så enestående at vi faktisk har en slik "flott" permisjonsordning for foreldre i Norge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...