Gå til innhold

Kjenner jeg blir helt nervøs jeg......

Anbefalte innlegg

Skrevet

...når jeg tenker på dåpen!

Hvis vi skal invitere likt på begge sider av familien, så blir det 45 til middag og 35 til kaffe!!!!

Herregud, blir jo til å bruke en formue!

Min mann er ikke like nær sin "extended" familie (som hans tanter og onkler), men han ønsker at vi uansett skal be de. Jeg er veldig nær alle mine tanter og onkler, og synes det er fryktelig ubehagelig å ikke invitere de, hvis det blir slik. Vet at mange av de blir til å bli veldig fornærmet!

Kjenner at jeg gruer meg!

Samtidig så må jeg invitere alle mine venninner i dåp, hvertfall alle de som jeg har vært invitert til før.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor lage middag?

Jeg laget koldtbord, og laget alt selv, med god hjelp av mamma) Brukte kanskje 3-4000 kr og hadde 30 gjester.

Tanter og onkler lager mange av kakene. Vi lagde bare to stk.

Skrevet

Jeg begriper ikke hva folk stresser etter med denne dåpen. Mine barn er døpt men vi gjorde det helt enkelt.

De som var faddere og nærmeste familie ( besteforeldre og søsken) gikk ut å spiste middag og dessert på en finere restaurant etter kirken. Vi bestillte bord og spanderte maten på gjestene, veldig koslig.

Skrevet

Trodde bare at det var aller nærmeste famille som ble invitert i dåp? Det gjorde ivertfall vi og det samme har de fleste andre som jeg kjenner gjort det..

Evt venner og tanter og onkler har blitt invitert til kaffe og kaker.

Skrevet

Ja, på min morsside så hadde kusina mi dåp for 1 år siden, og hun inviterte ikke sine tanter og søskenbarn. Så på den siden har jeg egentlig ikke noe dårlig samvittighet for å ikke invitere de.

Det er egentlig min farsside som er problemet. Det er første oldebarnet til min bestemor, og hun skal vi jo selvsagt invitere. Men så har jeg tanter og onkler som nok også forventer å bli invitert. Og siden jeg er det første tantebarnet som får barn selv, så er det jeg som må sette presedensen........ Og vet at hvis min kusine på farssiden (som mest sannsynlig er den neste i rekka til å få barn) så blir hun til å invitere alle tanter og onkler og meg i dåp, rett og slett fordi hun og kjæresten ikke har stor familie noen av de. Mens jeg har 9 tanter og onkler m/barn. Og mannen min har 8 m/barn.

Men må kanskje bare være litt hard, og ta støyten som jeg vet kommer.

HI

Skrevet

Vi inviterte en onkel og en tante av meg, nært knyttet. Resten droppet jeg. På pappaen sin side ba vi alle onkler, tanter og søskenbarn. De bor alle i samme by, er nært knyttet til hverandre så derfor.

Skrevet

Jeg syns ikke man har lov til å bli misfornøyd med å ikke bli bedt i dåp eller bryllup. Alle skjønner at man må sette en grense et sted og at det ikke er aktuelt med 80stk til kaffe (hvis jeg forsto deg riktig). I en dåp syns jeg det er helt greit å be kun barnets tanter/onkler, søskenbarn, besteforeldre og oldeforeldre (og selvfølgelig tippoldeforeldre hvis det er noen av dem). Mors venninner syns jeg det er veldig rart å be hvis ikke de er faddere, spesielt hvis man har stor familie som man ønsker å be.

Skrevet

Det er helt normalt å ikke be tanter og onkler i dåp. Be barnets nærmeste i rett oppadgående linje, samt deres søsken. Og faddere, da! Hvis ikke blir det jo voldsomt mange? Og skal dere da fortsette å be alle sammen i alle bursdager også? Kan bli mange store selskaper for dere, ja.. Benytt sjansen siden du er førstemann, og skrenk litt inn på antall. Kan heller ha juleselskaper etc. med kun en side av familien av gangen, det blir mer håndterbart.

Skrevet

Og mors venniner/fars venner har ikke vi bedt i dåpene, har ikke tenkt tanken engang. Med mindre de er faddere har vi holdt dåpen til kun den nærmeste familie. Men skjønner jo at det blir vanskelig hvis du har blitt bedt i flere dåper til dine venninners barn tidligere. Hilsen 21:50

Skrevet

Kan de ikke bare inviteres på kaffe da?

Skrevet

Dine tanter og onkler? Hvorfor? De er da ikke barnets tanter og onkler.

Her er vi nær familie, også mine tanter og onkler. Men i mine barns dåp ble deres tanter og onkler invitert, og så klart faddere og besteforelder+ oldeforeldre. Ikke mine, men barnets.

Vi var ca 20 stykker hver gang.

Skrevet

Hadde besteforeldre, onkler og tanter til dåpsbarnet, og søskenbarna.. + Faddere..

I gubbens famile på farsiden, er det sånn at de inviterer alle søskenbarna og tanter/onkler(+barn) til KONFIRMANTENS foreldre!! Hjelp!! Sikkert bare for at konfirmanten skal på pengegaver!! Kan ikke drive på å gi alle podens tremenninger konfirmasjonsgaver!!

Skrevet

Ja, har vært invitert i 4 dåper hos venninner, og har ei venninne som ikke har døpt sitt barn, men som jeg har kjent i godt over 20 år, og så har jeg ei venninne som ikke har barn selv enda.

Noe av problemt ligger også i avstand. Mannens familie bor 130 mil unna og min farsfamilie bor 160 mil unna. Synes det er dumt å bare invitere til kaffe da :-)

Nei, må vel bare innse at man må være litt tøff og tråkke på litt tær. Det går nok over.

HI

Skrevet

I min familie er det tradisjon å invitere alle, men det er ingen som inviterer til tradisjonell "middag" - kaker + snitter + en stor gryterett er det som er vanlig. Koldtbord hvis du slår på stortromma. En del har kun invitert familien som bor i byen. Vi valgte å invitere alle tanter og onkler, jeg har en stor familie og de fleste bor langt borte. Kun en tante kom av de som bor et stykke unna. Vi bestilte koldtbord. Svigermor og mamma betalte. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...