Fica Skrevet 21. mars 2011 #1 Skrevet 21. mars 2011 For noen mnd siden fortalte min sønn på 4 meg at han og en gutt i barnehagen på 5 år hadde sutta på tissemennene til hverandre. Disse komentarene kom en gang og to i de påfølgende ukene og utviklet seg videre til å sleike i rompa. Vi har hatt møte om dette med ped.leder i barnehagen og 5 åringens far. hvor barnehagen mer eller mindre bagatelliserte dette med å si at dette var ganske normalt. Min sønn har kommet med slike komentarer kansje 10-15 ganger både til meg og sin far. men siden dette møtet med barnehagen og hvor barna har blitt snakket med om dette så har det gått nå ca 4 mnd uten at vi har fått noen komentarer fra vår sønn, inntill idag. vi begynner å bli litt småfrustrerte og vurdererer å bytte barnehage selv om det er vår sønns siste år. Nå skal det sies at denne 5åringens far er en ganske slesk og ekkel type og det forundrer meg ikke om han har fått sønnen sin til "å tukle med seg" og moren sliter med psykiske problemer. jeg føler liksom ikke jeg får gjort noe mer enn å informere barnehagen, men så vidt jeg vet har ikke de gjort noe mer med saken. burde man ikke informert barnevernet i sånne tilfeller? Hva hadde dere gjort?
Barnnummertre Skrevet 21. mars 2011 #2 Skrevet 21. mars 2011 Hei. Det er selvfølgelig vanskelig å vite om det er rett å melde slike forhold til barneværnet, om en er litt usikker. MEN jeg personlig tror det er bedre å melde en gang for mye enn for lite...det er jo tross alt forferdelig om et lite uskyldig barn blir misbrukt og ødelagt. Jeg har selv meldt fra en gang, og da ble det oppdaget misbruk av både en baby og en 4 år gammel jente. Jeg er glad jeg gjorde det. En kan alltid melde fra til barnevernet anonymt.
studinen Skrevet 21. mars 2011 #3 Skrevet 21. mars 2011 Jeg ser IKKE på dette som naturlig adferd som barnehagen skal ha det til...
3+et lite nurk Skrevet 21. mars 2011 #4 Skrevet 21. mars 2011 Dette høres overhode ikke normalt ut nei. Dette hadde jeg ikke godtatt. RIng barnevernet heller en gang for mye enn en gang for lite. Bedre å være litt ydmyk og si at du er veldig usikker på hva som kan være galt.
FrøkenLykkelig og 2 søte små Skrevet 21. mars 2011 #5 Skrevet 21. mars 2011 Dette er ikke normalt.. det er jo kanskje et tegn på misbruk i dette hjemmet? En av dem må jo ha kommet med en ide.. og i den alderen.. hvor kommer ideen fra? Meld det til barnevernet... plis.. det MÅ du! Og barnehagen.. samboeren min er ped.leder i barnehage, fortalte dette til ham nå.. dette er IKKE normalt og IKKE akseptabel oppførsel fra ped.lederen i barnehagen. Han anbefaler å gå til styrer. Lykke til
trippeltopp Skrevet 21. mars 2011 #6 Skrevet 21. mars 2011 Jeg synes det er kritikkverdig at barnehagen ikke tar dette mer alvorlig.. Jeg mener ærlig talt de plikter å ta deres bekymring seriøst. Utforsking er en ting, men dette er ikke normal adferd.. Har selv arbeidet i barnehage i mange år, og vi opplevde akkurat det samme. Foreldrene til ene gutten meldte sin bekymring, og vi skrev kontaktet barnevernet med det samme og rådførte oss. De mente dette var svært bekymringsverdig og anmodet at vi sendte en skriftlig bekymringsmelding, hvilket vi også gjorde. For å gjøre en lang historie kort, ble det etterhvert avdekket en incestsak... Så jeg ville satt krav om at barnehagen i det minste tok kontakt med barnevernet - eller evt. kontaktet barnevernet på egenhånd. Lykke til.
gulda Skrevet 22. mars 2011 #7 Skrevet 22. mars 2011 Har jobbet i barnehage, og aldri sett noen prøve på noe slik en gang. En og annen som av og til har behov for å dra ned buksa si, men det er det lengste de har gått. Og hos oss så fikk de beskjed om ta på buksa igjen. Så synes dette hørtes helt unormalt ut, og hadde ikke likt det hvis det var min sønn. Ang barnevernet så er jeg enig i at det er fryktelig hvis du har rett i mistanken din, og ikke gjør noe med det. Skriv gjerne opp dato og hendelser, så har du noe dokumentasjon. Kanksje blir det tydelig da? Vet jo ikke akkurat hva du har sett, men opplever denne gutten noe vondt, så trenger han hjelp. Lykke til!
Gjest En til 2011 <3 Skrevet 22. mars 2011 #8 Skrevet 22. mars 2011 Dette kan da ikke være normalt ?? Hadde ikke slått meg til ro med beskjeden du hadde fått... Aldri i verden.
Snart 3 vakre prinsesser Skrevet 22. mars 2011 #9 Skrevet 22. mars 2011 Ikke lett med sexualitet i barnehager. Tror det er mer normalt enn vi aner eller vil tro. Hørte det hadde sjedd i en annen barnehage også der tok de det opp med foreldrene. Onani er ofte vanlig hos noen barn. Siden også din sønn er delaktig er også nyskjerrig. De merker det er godt så da fortetter de om ikke noen tar tak i det. Man må gå varsomt frem så man ikke gjør att man ødelegger barnets syn på sexualtet senere i livet. Ville nok heller tatt det opp med en helsesøster.
selja1 Skrevet 22. mars 2011 #10 Skrevet 22. mars 2011 I barnehagen har de mulighet å ta opp ulike saker anonymt i ett fagteam der det sitter personer fra ulike fagområder slik som helsesøster, logoped, osv. De skal vertfall ha kontaktpersoner de kan ringe. Be om at de forhører seg i ett slikt organ.. jeg jobber selv som ped leder, og syns disse barnas seksuell nysjerrighet er litt over grensen for hva jeg vil kalle normalt. Som foreldre har du rett til å kreve at saken blir tatt videre, og visst dette hadde skjedd på min avdeling ville jeg tatt saken opp her...
Trultemora er presseklar!! Skrevet 22. mars 2011 #11 Skrevet 22. mars 2011 Nei dette er over grensen for det som regnes som normal utforsking av seksualitet! Om ikke ped-leder tar dere seriøst så gå til styrer!!
Snart 3 vakre prinsesser Skrevet 22. mars 2011 #12 Skrevet 22. mars 2011 Syntes det er veldig rart barnehagen ikke gjør mer men er mye ufaglærte spes i dette tema. Er tabu for mange men burde ikke være det. Er jo noralt utforske. Om hun velger gå til barneverdet med eget barn grunnet han utforsker sexuelt uten gå til helsesøster eller andre som har mer greie på det syntes jeg er rart. Lett skylde på den andre ungen men her høres det ut som det er like mye denne ungen. Som sagt finner de noe som kjennes godt ut så fortetter de til noen stopper de.
candyland Skrevet 22. mars 2011 #13 Skrevet 22. mars 2011 utforsking er vanlig, men dette synes jeg ikke hørtes bra ut i det hele tatt. stor forskjell på å vise tissen til hverandre og på å slikke på tiseen og rumpa, og lurer på hvor ideen er kommet fra! hadde vært bekymra om det var min guttunge, kanskje de i barnehagen kan prøve å holde de litt adskilt? og tror kanskje jeg ville sendt inn en bekymringsmld i tillegg, hvis faren er uskyldig så finner de det ut, og da slipper du ihvertfall å bekymre deg
Jelly Belly Skrevet 22. mars 2011 #14 Skrevet 22. mars 2011 Overdreven seksuell adferd er dessverre ofte et tegn på seksuelt misbruk. Jeg synes det er ille at barnehagen ikke tar tak i dette, og ville faktisk kontaktet barnevernet selv og luftet min bekymring..!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå