Gå til innhold

Bør vi takke nei til innbydelsen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er bedt i bryllup i juni. Leser her inne at dersom man ikke kan gi en gave til verdien av kuvertprisen bør man ikke dra i bryllupet.

Dette er ei venninne jeg har vokst opp sammen med, og vi er nære venner den dag i dag. Hun har fortalt at antall innbudte er begrenset fordi kuvertprisen er på 1000 kroner pr. person. Vi er jo invitert begge to, og det blir jo gave for over 2000.

2000 har vi ikke mulighet til. Kunne jo bare sende meg, ettersom kroner 1000 er maks av hva vi kan klare, men min mann har et godt forhold til hennes tilkomne, og de drar på guttetur sammen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har jeg aldri hørt om, men så er ikke jeg bevandret i brullupsverden heller da.

Synes 2000 kr var veldig mye for en gave, selv til en venninne.

Skrevet

Det har jeg aldri hørt om.

Gi det du kan!

Skrevet

Om du var min veninne så hadde din deltagelse vært mye, mye viktigere enn gaven...

Skrevet

Syns det holder med 750,-

Skrevet

Jeg har seriøst aldri visst hva kuvertprisen er i de brylluper vi har vært bedt i. Vi har gitt gave for 500 - 1000 kr.

Skrevet

Hæ? Har jeg aldri hørt.

Man gir jo selvfølgelig det man har råd til om det er 200 kr eller 2000 kr.

Skrevet

Det der er bare noe Dib-fjas, ingen som tenker slik i virkeligheten. Gi det du har råd/lyst til, du!

Skrevet

Nå blir jeg veldig letta her.

HI

Skrevet

Det er det som er vanlig ja. Men gjestene skal jo egentlig ikke vite hva kuvert prisen er ;-) 1000 i gave synes jeg er fint fra en venninde. Jeg hadde aldri reagert, er ikke lenge siden jeg giftet meg heller.

Skrevet

19;56

Hvor står det at dette er vanlig? Har aldri hørt om det.

Skrevet

Det eneste stedet jeg har hørt om denne måten å beregne gaveverdi på er her inne. Og jeg lurer seriøst på hvor folk finner sånne "regler" hen?

Da jeg giftet meg med min mann regnet vi ikke ut kuvertprisen pr gjest. Vi fortalte ingen hva maten kostet. Vi ble glade for gavene vi fikk. Men mest glad var vi for at gjestene kom og ville dele dagen med oss.

Skrevet

Har jeg heller aldri hørt om,og jeg skal gifte meg om noen mnd.

Nei gi en gave du tror hun kommer til å bli glad for,penger er ikke alt her i verden.

Skrevet

Det er en gammel "regel" Om du leser boka "Skikk og bruk" så står det der. om du ville ha det skriftelig ;-)

Skrevet

Nei, for all del.

Vi giftet oss i fjor. og hadde vel en kuvertpris på oppunder 1000,-.

Foruten nær familie var det ingen som kjøpte så dyre gaver!

Jeg vil tippe at våre nære venner kjøpte for ca 500-750,- pr par. Mange spleiset også.

Kunne aldri falt meg inn å forvente gaver tilsvarende kuvertpris. Å gifte seg er en stor utgift for brudeparet, og det er aldeles ikke gjestenes oppgave å dekke inn kostnadene med å kjøre dritdyre gaver.

Syns også at det er naturlig å gi samme sum i gave uavhengig av om bryllupet er storslagent og råflott, eller mindre og "billigere".

Skrevet

Men gamle regler er kanskje opphevet, som det gamle testamentet? For i den boka står det mye rart!

og.. før i tiden holdt kanskje bryllupet et jevnt prisnivå, og det var vanlig å menge seg med mennesker i samme "klasse"?

Skrevet

Ikke tenkt på det du,. som noen skriver her så er det en GAMMEL regel. Altså utgått siden bare 1% av oss som har svart viste om dette!!!

Skrevet

Vi hadde kuvertpris på over 1000 kr, men jeg forventet aldri så dyre gaver. Jeg forventet ingen gaver. Ville bare at familien skulle komme.

Skrevet

Syns 500- 1000 er grei gave til veninne,1000 hvis hun er din "beste" veninne. Ellers så kan du bli med å spleise på en gave med andre venninner? Bruden har vel ønskelister??

Har aldri hørt om den regelen om kuvertpris og gave????

Jeg og samboer ble med på spleising 1000 kr til en god venninnes bryllup.

Skrevet

Vel, så gammel er den ikke.

Mange som gifter seg liker å holde seg til tradisjonens tro. Heldigvis.

Det er jo ikke sagt det er noen lov. Men en fin måte å tenke på, hvis man ikke har peiling på hvor mye man skal gi.

Skrevet

Det har jeg aldri hørt om. Visste ikke at det er vanlig at man oppgir kuvertprisen engang.. Nei, ikke tenk på det, du =)

Skrevet

Da har jeg takket ja til invitasjonen :) :)

HI

Skrevet

Glem det. Det finnes dem som tenker sån, men de er ikke i flertall. Hovedsaken er at dere kommer. Fin en gave du tor veninnen din vil sette pris på. Da betyr prisen minimalt.

Skrevet

I følge skikk og bruk skal vel brudens foreldre betale bryllupet, og bruden skulle vel helst være jomfru også. Nei verden har heldigvis gått videre, og gamle regler om hva brullupsgjestene kan kle på seg og hva gaven skal koste er forkastet av 99,95% av befolkningen. Det er bare anonym 20.13 og et par stykker til som enda holder på med det der tullet:)

Skrevet

Enig, gjestene skal ikke straffes for at enkelte ønsker et råflott bryllup. Kos dere på bryllupsfest!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...