Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #1 Skrevet 21. mars 2011 Noen som har vært sykemeldt pga. stress ? Jeg sitter her og kjenner innerst inne at jeg burde tatt meg en tur til legen. Arbeidsplassen min er ikke bra for meg. De siste månedene har jeg hatt masse fysiske plager hver eneste dag på jobb. Hodepine, stiv nakke, kvalme, høy puls (kjennes som hjertet banker veldig fort) og en generell ubekvemsfølelse i hode og kropp. Jeg jobber et sted med utrolig høyt støynivå, dårlig organisering av hverfagen og konflikter mellom de ansatte. (jeg er IKKE involvert, takk og lov). Da jeg begynte på denne plassen, så jeg tydelig alle manglene, og har tatt opp sak etter sak med ønske om forbedring/endring. Det er ingen kvalitetssikring, mye går på halv 8. Jeg har ikke blitt møtt på noe, for de gamle traverne syns ting er greit som de er. i det siste har vi også fått 3 klager på slett arbeid, altså svært misfornøyde kunder. Jeg syns det er flaut å gå til legen med disse plagene, for jeg vet at de kommer av det psykiske stresset, og lar seg ikke påvise på noe vis, utenom kanskje blodtrykket. Jeg føler jeg må bevise at jobben gjør meg dårlig, og aner ikke engang om det er grunn nok til sykemelding! Har aldri vært sykemeldt i mitt liv, og terskelen er høy for å be om det. Syns også det er fælt å måtte komme med en sykemelding på jobb, da vi er en liten arbeidsplass og de vil forvente at jeg forteller hvorfor. Og det igjen ville de ta veldig personlig.....Ønsker ikke å såre noen, men jeg føler kroppen min er en trykkoker!! Noen råd her ute....? :-) I
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #2 Skrevet 21. mars 2011 Ja er selv sykmeldt pga stress/utbrenthet. Ta kroppens signaler på alvor nå, jeg presset meg selv til full kollaps og har vært sykmeldt snart et halvt år. Anbefaler deg å lese boken: Stress, det moderne traumet.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #3 Skrevet 21. mars 2011 takk for råd! :-) hvordan merket du at noe var galt ?
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #4 Skrevet 21. mars 2011 Jeg vil si at jeg er sykemeldt pga stress.. Stress som gir meg de samme plagene som deg, kanskje mest hodepine. Har det ganske likt som deg på jobb.. Høyt støynivå, litt konflikter, mas og stress.. Er det på femte uka nå.. Hvor langt er du på vei? Jeg er 19 uker.. Ps. det er ikke flaut å gå til legen med disse plagene.. Jeg kjenner en som fødte ganske for tidlig, og hun trodde det kom av at hun pressa seg på jobben og ikke lyttet til kroppen sin..
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #5 Skrevet 21. mars 2011 Jeg er ikke gravid, men har ei lita ei som hoder meg mye våken på nettene. Har nok ikke sovet en god og full natt på 7 år! I går natt våknet minsta hele 7 ganger....og hun får ikke pupp, så det er ikke amming i bildet. hun bare våkner og ber om vann eller smokk. er så redd legen ikke vil syns det er grunn nok til å gi sykemelding....og jeg selv føler meg pinglete som vurderer det i det hele tatt, samtidig som jeg føler meg så.....elendig! Jeg kjenner at kroppen ikke har det bra, og at stressnivået er skyhøyt.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #6 Skrevet 21. mars 2011 Jeg som svarte over her 15.04 er ikke gravid. Det var umulig å ikke legge merke til at noe var galt, da jeg hadde konstante både fysiske og psykiske plager. Stiv nakke, kvalm, dårlig apetitt, stresset i kroppen boblet selv når jeg skulle slappe av, nedstemt, aldri uthvilt, søvnproblemer, høy puls osv. Samtidig med en krevende jobb hadde jeg problemer i privatlivet. Tenkte hele tiden, jeg klarer litt til..litt til..litt til og til slutt fikk jeg et voldsomt sammenbrudd, trodde jeg skulle dø og ble hentet av sykebil. Sliter ennå med kroppen som ikke vil henge med og stresset som kjører, husk det tar lengre tid å bygge opp enn å bryte ned. God bedring og ta vare på deg selv.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #7 Skrevet 21. mars 2011 Ja, jeg ble sykemeldt grunnet stress for noen år tilbake. Tegnene var hodepine konstant, stiv nakke, nedstemthet - det som utløste selve sykemeldingen var et panikkangstanfall på jobb (har en veldig utadrettet jobb, og jeg som normalt er en usedvanlig positiv, utadvendt og sosial jente). Utavdegsjæl-opplevelse med hjertebank og frysninger nedover hele kroppen - klarte ikke sosial setting som det å spise lunsj med kolleger en gang. Ble sykemeldt 50%, fikk kortere dager og en mindre ansvarsfull jobb en periode, gikk til krisepsykolog og fysioterapi for å bli kvitt nakkeplager/hodepine. Ble friskmeldt etter 4 mnd uten medikamenter, men sliter fortsatt litt med ettervirkninger og er redd for å oppleve det samme igjen - så ikke lek med dette er du snill og ta hensyn til deg selv, ikke arbeidsplassen! Du bør absolutt ta tegnene på alvor med en gang før det utvikler seg til noe mer alvorlig.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #8 Skrevet 21. mars 2011 huff, det høres forferdelig ut å ha det sånn. føler med dere. jeg ble litt skremt nå, og skal definitivt ringe legen min, flaut eller ikke. jeg vil ikke ofre helsen min for en dårlig arbeidsplass. det du beskriver som et anfall på jobb, fikk jeg også i forrige uke!! kroppen ble helt dårlig; nummen og rar, frysninger på hele kroppen, hjertebank, og deretter kvalme og følelesen av å vøre kald. det var dette som fikk meg til å tenke at nå må det være nok.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #9 Skrevet 21. mars 2011 Og du - det er mer vanlig enn du tror så det er ikke flaut i det hele tatt. Utbrenthet og stress en blitt en landeplage i arbeidslivet etterhvert så du er ikke alene om dette.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #10 Skrevet 21. mars 2011 det d uogså beskriver, er som å høre meg selv. kroppen lever sitt eget liv, og stresset bobler selv i helgene når jeg vet jeg kan slappe av.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #11 Skrevet 21. mars 2011 er det så vanlig, ja ? huff.... så legen kommer kanskje ikke til å heve øyenbrynene allikevel, da? ...-) jeg går rundt og tenker at jeg kvalifiserer ikke til den type sykemelding, for jeg har det supert hjemme med familien, og har ingen lederstilling på jobb. men jobben har tatt meg allikevel....
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #12 Skrevet 21. mars 2011 Det var slik mitt panikkangstanfall kan beskrives - som du skriver her: "det du beskriver som et anfall på jobb, fikk jeg også i forrige uke!! kroppen ble helt dårlig; nummen og rar, frysninger på hele kroppen, hjertebank, og deretter kvalme og følelesen av å være kald." Ta deg en tur til legen kjære deg, du trenger å roe ned og komme i mer positive omgivelser. Dette er et signal kroppen gir deg på at alt ikke helt er som det skal.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #13 Skrevet 21. mars 2011 http://www.tv2.no/gmn/en-av-tre-faar-panikkangst-1988170.html
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #14 Skrevet 21. mars 2011 jeg tar rådet til etterretning. tusen takk:-) ringte nå, faktisk, men legekontoret har ikke telefontid. huff og huff, gruer meg som en hund til å komme med sykemelding på jobb...- hvis jeg FÅR sykemelding, da! det er det jo ikke meg som bestemmer.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #15 Skrevet 21. mars 2011 Dette er panikkangst 30% av befolkningen opplever et panikkanfall i løpet av livet. 13% har sosial fobi. 4-5% utvikler en panikklidelse. Tre hovedtyper panikkangst: dødsangst, sosial angst og angst for å bli gal. Årsaker: sårbar livsfase, barndomserfaringer, utbrenthet, stress, høye forventingskrav eller genetisk høy fryktsensitivitet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå