Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #1 Skrevet 21. mars 2011 Det er ikke uten grunn at de over 38 får ekstra oppfølging under svngerskapet med div tester og UL fordi sjangsen er så mye større for å ikke få et friskt barn. Sorry, men sånn er det. Uavhengig av hvor mye man trener og hvor sprek man er. Det er og større sjangs for dødfødsel når man er over 40. Cirka hver tredje graviditet hos kvinner i 40-44-årsalderen ender med spontanabort. Det finnes flere årsaker til det, egget kan ha vært defekt fra starten av, eller så er ikke blodforsyningen til livmoren høy nok. Barn født av kvinner i 40-årsalderen har høyere risiko for å bli født med en lav fødselsvekt. Risikoen for kromosomavvik og Downs syndrom øker stadig. Hos en 40 år gammel kvinner er risikoen for at barnet har Downs syndrom 1 på 106 og risikoen for kromosomavvik 1 av 66. Hos en 44 år gammel kvinne er risikoen for Downs syndrom 1 av 38 og for kromosomavvik 1 av 26. Hentet fra en artikke på klikk.no
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #3 Skrevet 21. mars 2011 Syns bare de skulle få vite det De skryter jo sånn av hvor friske og spreke de er i forhold til en ung mor o.l Det er jo ikke sikkert barnet deres blir så friskt.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #4 Skrevet 21. mars 2011 "Det er jo ikke sikkert barnet deres blir så friskt" Fy faen for en bedriten kommentar!!!!! Hilsen mamma i 20-årene
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #5 Skrevet 21. mars 2011 Det er jo bare sannheten da. Er selvsagt trist når et barn ikke er friskt. Men sjangsen er jo faktisk ganske stor jo eldre de blir. Ikke min feil det vel.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #6 Skrevet 21. mars 2011 Fordi når du skriver det i et innlegg med smilefjes så blir det helt feil og det virker som om du håper at det skal være noe feil og gotter deg litt over dette. SKAM DEG!! 14:50
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #7 Skrevet 21. mars 2011 Sjansen er større for at det ikke blir friskt, men den er jo fortsatt ikke stor. Huff, synes dette er en unødvendig debatt. Alle jeg kjenner som har fått baby i slutten av 30-årene/40-årene vet dette veldig godt. Hilsen mamma i 20-årene.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #8 Skrevet 21. mars 2011 Menns alder betyr også noe. Spontanabort - spesielt, for tidlig fødsel, downs (men i mindre grad).Spermien får dårligere kvalitet med alderen, og dette har også konsekvenser. Jeg synes det blir fokusert alt for mye på kvinnens alder, selv om alder ikke burde ha noe å si. Kan man få barn på naturlig måte, er man ikke for gammel. Det er faktisk ikke bare i dagens samfunn at "eldre" får barn. Bestemoren min fikk siste barnet etter fylte 40 (og hun var født i 1909) - og slik har det vel alltid vært. www.ivf1.com/male-age-infertility/ http://anthro.palomar.edu/abnormal/abnormal_4.htm
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #9 Skrevet 21. mars 2011 Jeg kan si deg en ting, og det er at en har ikke garanti for friske barn selv som ung mor. Jeg har barn med handicap, og jeg var 23 da ungen ble født..... Nå er jeg 40, og fortsatt er jeg mor
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #10 Skrevet 21. mars 2011 Hadde ikke smilefjes etter den setningen. Jeg har aldri sagt at jeg håper det skal være noe gale. Beklager om det kom frem på den måten. Jeg ville bare poengtere at sjangsen er mye større for down syndrom o.l jo eldre man blir. De fleste skryter sånn at hvor spreke de er og at det best å vente o.l. Så ville bare få frem at det ikke alltid er best å vente. Spesielt ikke med det å få barn. Vil ikke dermed si jeg ønsker ikke ønsker at de skal få friske barn! Selvføgelig ønsker jeg det!
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #11 Skrevet 21. mars 2011 Du ønsker å slenge i trynet at de kanskje ikke får friske barn og du liker faktisk å fortelle dem det, ellers hadde du ikke skrevet dette innlegget.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #12 Skrevet 21. mars 2011 Ja, det er større fare for problemer i forbindelse med graviiteten for mødre som er 40 enn for dem som er 20. På den andre siden er det større fare for at mødre på 20 ender opp som alenemødre fattige og som sossialklienter. Begge aldre har sine gode og dårlige sider.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #13 Skrevet 21. mars 2011 Finnes ingen garantier. Hørte akkurat om ei som har fått et barn med downs syndrom, hun har akkurat fylt 18. Selvfølgelig er risikoen høyere dess eldre man blir, men det er ikke ensbetydende med at man ikke bør får barn da.
Arb.ledig husmor Skrevet 21. mars 2011 #14 Skrevet 21. mars 2011 Man er aldri garantert et friskt barn, uansett alder på MOR!
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #15 Skrevet 21. mars 2011 Dette vil eg då tru at alle som vert mor i vaksen alder er fullt klar over, men det er jo fint av deg å ville opplyse oss.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #16 Skrevet 21. mars 2011 snakker vi ikke om sjansene for økt risiko for ting i graviditeten som har med helse og gjøre,og ikke om økonomi eller å bli alene?!
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #17 Skrevet 21. mars 2011 Økonomi og helse er sterkt forbundet med hverandre. Men det visste du sikkert
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #18 Skrevet 21. mars 2011 Jeg skjønner deg helt ihvertfall! Er sikker på at "mamma i 20 årene" egentlig er en mamma i 40 årene som bare er fornærma...
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #19 Skrevet 21. mars 2011 Nei faktisk ikke! Forklar gjerne hvordan økonomi og helse er sterkt forbundet med hverandre?
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #20 Skrevet 21. mars 2011 Nei man har aldri noen garanti,men sjansene er større når man er eldre!
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #21 Skrevet 21. mars 2011 Jeg snakker om fordelerog ulemper med å være gammel kontra ung mor. Hva du snakker om skal jeg ikke uttale meg om. Det er også sterk sammenheng mellom økonomi, utdanning og helse. Folk på Oslo Vest har for eksempel en forventet levealder som erca 10 år høyere enn på Oslo Øst.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #22 Skrevet 21. mars 2011 Vet du hva HI, jeg kjenner minst to som har fått barn tidlig i 20 årene, som fikk et barn med Downs Syndrom,
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #23 Skrevet 21. mars 2011 Ja, og det skulle vi liksom IKKE vite?? Man kan jo være frisk og rask, selv om egga har begynt å "gå ut på dato!" Var det noe mer du ville ??
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #24 Skrevet 21. mars 2011 Jeg er faktisk litt glad for at disse faktaene kommer frem i lyset, for risikoen for disse avvikene øker stadig med alder. Innlegg som "Dersom det ufødte barnet deres hadde downs syndrom ville dere tatt det bort?" florerer stadig vekk her inne og det mest skremmende med dèt er at flertallet glatt innrømmer at de ville tatt abort i dette tilfellet. Det er et paradoks at mange ville brukt dette alternativet i en slik situasjon ettersom de fleste pr.dags dato velger å få barn sent og da er klar over risikoen for å bli gravid med foster som har div. avvik. Samtidig er det disse kvinnene som roper høyt at yngre mødre er egoisistiske som velger å få barn tidlig uten utdannelse, fast forhold, stabil økonomi osv. osv, men hva er egentlig mest egoisitisk? Å få et barn i ung alder vel vitende om at livet endrer seg drastisk og at ansvaret er dertil, eller prøve å få barn i senere alder vel vitende om risikoen for avvik og sykdom hos fosteret er stor og dermed at sjansen for friskt barn er redusert? Alle ønsker et friskt barn, "gammel" som ung, men disse faktorene ift fosteravvik og alder kan man ikke rømme fra. Synes ikke HI fortjener å bli lynsjet pga dette innlegget, det er tross alt harde fakta.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #25 Skrevet 21. mars 2011 Syns dette innlegget er helt ok da det bare presenterer fakta. Hilsen ei som fikk barn som 26 og 29 åring, og ikke ville ha valgt å få barn senere enn 35 nettopp pga det HI skriver.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå