Gå til innhold

Synes barnehagen virker som oppbevaring....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi som foreldre får ikke vite hva som er gjort i løpet av dagen, de har tavle men skriver ingenting på den.

Det produseres mye tegninger. Vel ikke direkte at de tegner, de fargelegger forskjellige stensiler som hello kitty, spiderman osv

Vi får utdelt en månedsplan, men det sår bare f.eks tirsdag vi går til akebakken, tirsdagen etter: Vi går til akebakken, tirsdagen uke 3: vi går til lekeplassen, tirsdag uke 4: Vi går til akebakken

Torsdager: fri lek inne/ute, fri lek inne /ute, fri lek inne/ute

Kan vi kreve referat skriftlig for dagen. Jeg tenkte bare for en periode. Er det noe lov en kan vise til?

Jeg synes avdeling går for lut og kaldt vann og flere foreldre er enig.

Jeg leverte barnet en dag og ingen voksene registrerte at vi kom, barnet mitt var forsvunnet inn på ett rom og i det jeg skulle gå ut kom en fra personalet og spurte om barnet mitt var kommet!?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Tror ikke det finnes noen lov, men hver barnehage har en brukerundersøkelse hvert år, og der kan alle skrive hva de mener om barnehagen.. Eller kanskje du henter barnet for tidlig til de har skrevet på tavlen?

Jeg henter barna mine i 3-tiden, og da har de ikke rukket å skrevet på tavlen på avdelingene, men jeg spør hva de har gjort på, og om de har hatt det kjekt. Største spør jeg selv, men hos minste må jeg jo spørre de voksne.

Gå sammen med de andre foreldrene, og spør bhg om dere kan få et ukereferat om hva barna har gjort den uken..

I bhg til barna våre får vi ukebrev og bildeslideshow hver uke som viser og forteller hva barna har gjort den og den uken. Veldig kjekt som foreldre å se, spesielt der barnet mitt ikke kan si og fortelle hva hun har opplevd :o)

Skrevet

Barn leker jo mye i løpet av dagen og det er vel egentlig noe av det viktigste de gjør. Tror det er veldig forskjellig fra barnehage til barnehage. Jeg jobber i en barnehage og vi er så heldige at vi kan sette inn vikarer fra sykdomsdag 1. Har hørt flere barnehager som må vente i 14 dager med å sette inn vikar. Så synes jeg ofte 0-3 års med 14 barn blir mye samlebånd. Likte bedre da det kun var 9 barn på småbarnsavdelingen.

Si ifra at du gjerne vil bli tatt imot om morgenen, og at du setter pris på at de skriver på dagstavla hva de har gjort i løpet av dagen.

Vi får ingen ukeplaner på avdelingen til datteren min. Men vet de blant annet har turdag på fredag. Jeg blir alltid med datteren min inn på avdelingen før jeg går. Leverer henne der og der er det alltid en voksen. Hun er 4 1/2 år og forteller meg alltid hva de har gjort i løpet av dagen. Det er liksom samtaleevne ved middagsbordet. De har også en dagstavle som de skriver på max en gang i uken.

Skrevet

Jeg henter sent, det vil si den site timen de har åpent. så da burde de hatt tid til å skrive.

Vi har hatt brukerundersøkelse men det virker ikke som barnehagen bryr seg. To av de andre avdelingene fungerer godt, men denne ene har ikke hatt førskolelærer siden før sommeren i fjor, de har vikarer som ikke behersker norsk spesielt godt.

Jeg har en som ikke prater så mye enda, så jeg må ha vite litt hvis vi to skal kunne kommunisere om hva som skjer i barnehagen.

Skrevet

Haae det bare vært skrevet der 1 hang i uken, men det står kun hvem som har tiligvakt, mellomvakt og senvakt.

De setter inn vikar fra vikarbyrå om det er så.

Jeg følger ofte mitt barn inn, men etter jul virker det som om ting går litt vel på halv tolv. Vi er faktisk flere foreldre som har sagt fra om at vi ønsker å vite litt om dagen, men har ikke fått gehør.

De er veldig mye inne også. Vi merker godt hvem som jobber, for noen aktiviserer de slik at de får oppleve litt...så lite som en tur ut...gjør stor forskjell. Og de kan ikke slylde på for lite personale eller været for her har det vært kjempe fint vær.

Det virker som om de ikke orker å kle på barna og være med ut selv. Og at fargelegging er en stille syssel hvor de ikke trenger å rydde så mye etterpå....

Skrevet

Oi, da hadde jeg også blitt skuffet ja...

Jeg vet ikke hva man kan kreve, men kan jo si hvordan det er i vår fantastiske bhg.

I gangen der vi krysser av for kommet/gått henger det en bok. Det står det hva de har gjort hver dag, hva de har spist, hvem som har vært på tur eller gym, og hvor de har vært. Det står også byrsdager og artige hendelser:) Hvor mange barn som har vært der, og hvem av de voksne. Den er oppdatert hver dag når vi henter kl 15.

Inni i garderoben har de en stor ramme der de henger opp bilder fra ting de har gjort. Der skifter de bilder minst en dag i mnd, og ved ekstra anledninger som karneval,høstfest,nissefest osv.

Om de har vært på tur f.eks til h-4 gård, vil vite osv, så er de kjapp med å lage plakater med masse bilder av alle barna som har vært med. Superkoselig å se på når vi henter:)

Ja, og i tillegg får vi månedsplan hver mnd, med en utfyllende tekst på side 2. Bla om noen skal ha ferie, hvem som skal være vikar, om de skal på noe spesielt, hvem som har bursdag og alt mulig. Og på internett kan vi se bilder fra bhg, men den er ikke så ofte oppdatert. Men de har jo nok med alle andre stedene de henger opp bilder:)

Phu, følte dette ble langt ja.... Men slik er det ihvertfall hos "oss" og vi er strålende fornøyd! De møter oss i garderoben hver dag ved henting og levering, og snakker om alt mulig:)

Skrevet

Eneste måten du kan endre på dette er ved å gi tilbakemeldinger.. Merker du ingen endring etter å ha sagt i fra til ped.leder et par ganger, hadde jeg gått til styreren i barnehagen! Dere burde få tilbakemeldinger på hva som skjer, enten gjennom dagen i dag, ukeplan eller mndplan. Jeg er vant til at vi ikke har så mye planer, men vi gjør allikevel veldig mye. Litt barnas interesseområder og lyster som avgjør innholdet, og derfor må vi være ekstra flinke til å skrive dagen i dag - så foreldrene kan få med seg hva vi har gjort på en dag som kanskje virket "uten planer". Har også et "referat" av den siste mnd i hver mndsplan, der man drar frem det barna har vært mest opptatte av og har jobbet med siste mnd:)

Lykke til!

Skrevet

På nabotavla står det : I dag har vi vært ute og akt, da vi kom inn spiste vi vaffler og koste oss.

Det trengs ikke mer enn det, men vi er flere som har sagt fra helt opp til styrer men ingenting skjer.

Hvorfor fungerer denne ene avdelingen så dårlig, i forhold til de andre!?

Skrevet

Vi får ukeplan over hva som skal skje og med hvem som har tidlig-, mellom- og seinvakter. På denne ukeplanen står det også litt om hva som har skjedd forrige uke.

I tillegg er de ansatte ganske flinke til å fortelle hva som har skjedd i løpet av dagen.

Jeg synes ikke man kan kreve skriftlig rapport hver dag, en slik rapport ville tatt for mye av tida som bør brukes på barna.

Skrevet

Ta det opp igjen.

Skriftlig rapport hver dag er litt voldsomt, med mindre du mener noen linjer på et ark..

Skrevet

Vi har en fantastisk barnehage synes jeg.. Hvis de har gjort noe spesielt en dag, så pleier vår barnehage å henge opp bilder fra dagen!:) Det er jo ekstra hyggelig å få se synes jeg!:) Ellers tar vi det muntlig. Det er jo lov til å spørre selv også da, men ikke bra hvis man føler at man må gjøre det hele tiden for å få vite noe om hverdagen til barnet sitt. De bør jo fortelle på eget initiativ også.

Hvis jenta mi har sagt eller gjort noe spesielt, så pleier de å fortelle det hvertfall!:)

Skrevet

Jeg skjønner vi er heldige med barnehage.

Alle foreldre mottar hver uke ukeplan på mail. Den er veldig utfyllende med hva de skal, hvor de skal på tur, hva de jobber spesielt med den uken, mål og også kort oppsummring av forrige uke.

Det er selvsagt rom for endringer underveis, men da står det på tavla i garderoben når vi henter.

Dette er en naturbarnehage.

Skrevet

Jeg har et barn på småbarnsavdeling og et på storebarnsavdeling, og jeg må si at mitt behov for å vite hva ungene har gjort i løpet av dagen er forskjellig fra avdeling til avdeling.

Ser de har fått en tavle på småbarnsavdelingen etter krav fra andre foreldre, og der står det: Ute og lekt

Lekt med lego etc

Jeg mener... dette er informasjon jeg godt kan få muntlig når jeg henter. For han minste så er det viktig for meg og vite om hvor lenge og når han sov, og om han har spist godt, om han har hatt avføring og om de har vært ute en tur. Må si at jeg ikke absolutt trenger å vite nøyaktig hva som har skjedd fra minutt til minutt, da de enda er veldig små på denne avdelingen. Så lenge jeg vet at ungen min har det trygt og godt og blir ivaretatt mens jeg er på jobb, er jeg fornøyd.

Når jeg henter hun største, så blir jeg bestandig møtt av personalet som forteller i detaljer om hva ungene har gjort. De er ekstremt kreative, og de imponerer meg til stadighet. Likevel forventer jeg heller ikke her at de forteller meg alt som har skjedd, med mindre det har av utviklingsmessige betydninger, eller om det har skjedd noe ekstraordinært. Jeg mener, jeg synes bare det virker litt overdrevent og innøvd fordi noen foreldre har satt inn et krav om at dette må skje.

Jeg synes heller det er viktig med en god åpen dialog når man henter og bringer, og savner jeg informasjon om en greie, ja så spør jeg jo, helt enkelt. Eks "hvorfor er skittenklærne kliss-bløte?" "Har hun virket sliten i dag siden hun sov så dårlig i natt?" Dessuten spør jeg ved jevne mellomrom om det ser ut til at hun trives der, og hvem hun leker med mest. Kanskje jeg er for lite kravstor.

Skrevet

Samme her, og det er utrolig dårlig må jeg si!! Vi får bare en mnds-plan og et mnds-referat på mail hver 4.uke, og NULL info verken muntlig eller skriftlig når vi henter... (hvis jeg spør om hun har hatt en fin dag er det som oftest bare "jada" vi får til svar...)

Har jobbet i bhg selv for noen år tilbake, og da skrev vi alltid en "dagen idag"-historie, pluss at vi fortalte detaljert når de ble hentet!

Føler ikke at jeg ANER hva de driver med der om dagen, og hvis mistankene mine er rett, så er det nok pinlig lite som skjer hva gjelder pedagogisk innhold og kvalitet..

Skrevet

Likkeli & gla ....det siste du skriver "Føler ikke at jeg ANER hva de driver med der om dagen, og hvis mistankene mine er rett, så er det nok pinlig lite som skjer hva gjelder pedagogisk innhold og kvalitet..

Dette mistenker jeg også..... ikke det at lek ikke er læring, men noe annet bør jo også komme med....hva med farger, former og fri tegning.

De blir ikke fulgt opp når de fargelleger kopi av hallo kitti eller superman. For oss oss kan det komme en flik av bilde som har litt farge ett sted, Ja, så flott litt blått borte i hjørnet der...og dette får vi hver dag 1-3 stk av sendt hjem. Det er ikke fargelegging.

En annen ting som jeg ble forundret over i dag er matsituasjonen, For noe over 1 år siden skulle de få all mat i barnehagen. En dag i uka varm mat. Frukt er også inkludert. I nesten 2 uker spiste ungene kun kekkebrød til frokost og lunsj, fordi den som hadde ansvar for innkjøp ikke gikk på butikken. Frukt hadde de heller ikke over en periode pga det samme, Butikk er rett nedi gaten.

Før smurte vi hjemme, da så vi hvor mye som ble spist, vi hadde med en frukt hver dag, så vi visste at de fikk masse frukt. Den ene dagen uken med varmmat, har sklidd helt ut nå... er det fiskepinner, ferdig pizza og pølser.

Før var det oversikt på månedsplanen, nå vet vi ikke hvem dag de får det.

Skrevet

Barnehagen til størstegutten er sånn.. Siden det er så små barn i bhg, kan de ikke gå turer (sier de). Han er nesten størst i barnehagen, og det blir ikke skilt på aktivitetene til de største på 2-3 år og de på rett over ett år. Det er veldig stor forskjell på hva disse barna skjønner og hva de liker å gjøre på...

Vi får et kort referat på favør om hva de har gjort, men det er som oftest kun utelek, eller innelek.

Jeg kan ikke vente til vi får ny barnehage til han etter sommeren!

Skrevet

Det høres jo ikke bra ut hvis dere føler at ting ikke er som de burde. Det virker som om de har større problemer enn manglende dagsrapporter.

Også vår barnehage har flotte nettsider hvor de legger ut masse info og bilder. De har en digital bilderamme i garderoben hvor de legger inn bilder fra dagens tur om de har vært på en.

Dagsrapportene er litt mer sporadisk, noen dager er de utfyllende, andre dager fraværende, og det har jeg full forståelse for. Det tar nemlig tid å skrive en slik rapport, og særlig mot slutten av dagen når de er færre ansatte og stadig barn som hentes og foreldre som stiller spørsmål, kan det være vanskelig å få tid til å faktisk skrive noe.

Jeg ville spurt, tatt opp helt konkrete problemstillinger med ped.leder eller styrer. Ikke klag, men spør hvorfor de ikke får til å organisere handling, hva de tenker om pedagogisk opplegg osv. Det kan jo hende de har problemer med sykdom, e.l. men da må styrer ta grep og omorganisere driften slik at det ikke går ut over barna.

Skrevet

Jeg hadde virkelig tatt kontakt med styrer for en samtale om jeg var deg, HI.

Helt tydelig at avdelingen mangler en tydelig pedagogisk leder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...