Gå til innhold

Fortvilet* Kan den ene forelderen stoppe utredning av barnet?- Bup

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er ganske fortvilet her.

Stedatteren min bor fast hos oss og PPT er inne i bildet og ønsker barnet skal utredes for Adhd hos Bup. De har også slått fast at barnet trenger ganske mye hjelp på skolen for å ta igjen tapt kunnskap ( ble ikke fult opp når hun bodde hos mor).

Har skrevet noe om det her før, det her ble en barnevernsak og barnet flyttet ifjor til oss på heltid ( har helgesamvær med mor)

Som sagt barnet trenger mye hjelp og vi tror også adhd er en faktor her, men nå ser det ut til at mor kan spolere dette!!!

Hun nekter å skrive under på at barnet skal utredes og evt få behandling...!!!

Mor og far har felles foreldreansvar, og dermed kan hun spolere denne sjansen for at barnet kan få hjelp!!

Blir helt sjokkert jeg. er det virkelig sånn at mor kan ødelegge dette...noen som har erfaringer???

Vi har ringt Bup og ble ganske oppgitt- slik det ser ut nå så vil ikke vi kunne gi barnet den hjelpen hun trenger pga at mor nekter !!

Jeg er "kun" stemor ,men jeg har jo den daglige oppfølgningen med jenta og ser at hun SLITER...vi blir helt fortvilet over hvilken kamp det her ser ut til å bli. Skulle tro alle foreldre ønsket at barna sine får den hjelpen de trenger...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville tatt helt klart innkalt til mekling og evt advokat, for dette er jo til barnets beste. Og ut fra det du forteller, så får jeg inntrykk av at dette forstår ikke mammaen hennes.

Har dere snakket med barnevernet evt? Siden dere har vært i dialog med de tideligere..

Kjente at jeg fikk frysninger på ryggen og forstår deres fortvilelse veldig godt. Siden datteren min er også i gang med utredning.

Ønsker dere lykke til. Og gi for all del ikke opp.

Skrevet

Tusen takk.

Far skal til mekling med mor i første omgang og når ikke dette frem så blir det å kontakte barnevern. For vi mener dette er helt klart ikke bra for barnet- at mor prøver å spolere det hele!!!

Bup var tydelig på at det ikke var bra for barnet at det ble konflikt mellom far og mor og at det da var best å stoppe opp.

Men da ble vi skremt. Mener en etat som Bup at det er bedre at barnet ikke får den hjelpen den trenger, så lenge sa slipper mor og far å krangle? Syns det hele er hårreisende og far kommer i denne saken til å ta vidre kontakt med barnevernet om ikke mor snur i denne saken...

Vell og bra at begge foreldrene blir hørt, men er det ikke barnet som er den viktigste delen opp i det hele!!!

Har selv et barn som har vert gjennom Bup og sett verdien av det. Min barnefar var heldigvis enig med meg og deltok i prosessen. Men noen voksne velger gjøre dette til en kamp mot den andre voksne istedet for å se barnet- ufattelig trist.

Skrevet

Må også si at jeg reagerte på den uttalelsen fra BUP. Det viktigste er vel barnet oppi dette og mener BUP også burde sett det!!

Godt å høre at pappaen ikke gir seg og står på!!

Lykke til

Skrevet

Reageret også på svare fra bupp. Det er jo barnets beste som bør lige til grunn her.

Vi er også i gang med den samme prosessen som dere med min stesønn. Skal på møte med PPT nå. Fastlge har sendt hendvisning til BUPP. (ingen som skrev under på noe godkjenning når det ble ordnet) det var faktisk jeg (stemor) som var hos legen med gutten. Så bare jeg som vet hva som står i den og legen da. (min samboer fikk ikke fri på jobben til å bli med til legen)

Her er det også jeg som har stort sett all oppfølging i forhold til lekser og skole. Gutten er hos mor en helg i mnd og det er all kontakten de har. Mor har ingen kontakt med skolen.

Eneste som mor måtte skrive under på var henvisningen som skolen har sendt til PPT. Å hun kunne jo bare prøvd og la være. Da hadde jeg nok hatt noen sanhetens ord og fortelle henne, som jeg har hatt lyst til å si lenge.

Nei, enkelte ting skulle nok den som har omsorgen for barnet hatt mulighet til å bestemme alene, selv om det står fellesforeldre ansvar på papiret.

Lykke til

Skrevet

Hvis et barn er under 16 år må man ha signatur av begge foreldre for behandling/utredning innen psykiatri dessverre. Det er veldig strengt på dette feltet da det er regelverk/lovverk som BUP'ene må holde seg til.. Ønsker dere lykke til og ikke gi opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...