oslojente80 Mina f 07.09.06 Skrevet 21. mars 2011 #1 Skrevet 21. mars 2011 Jeg synes dette valget er kjempe vanskelig og det surrer rundt i hodet mitt HELE tiden om dagen. Mina fyller 5 år i september og er forsinket både motorisk og språkelig. Men det er det språkelige som bekymrer meg, sukk... Hun har hele tiden ligget ca 1 1/2 bak sine jevngamle, men det siste året har det skjedd mye med språket. Språkforståelsen har hele tiden vært bedre enn det ekspressive. For 1 år siden snakket hun enstavelsesord og er nå oppe i 4-5 ord i setninger. Setningene er som oftest ikke riktig satt sammen, men hun får uttrykt det hun vil. Brukt tegn til tale og kalstadmodellen. Hun har støtteped på seg 22,5 timer i uka:) Mina er en utadvendt jente, kontaktsøkende, blid, fornøyd og er der det skjer noe. Sta til tider og vet hva hun vil! Veldig lærevillig og det er nok det som har hjulpet henne i hennes situasjon. Er i dialog med PPT, men ville høre hva dere andre foreldre tenker..
Tuvabaluba Skrevet 21. mars 2011 #2 Skrevet 21. mars 2011 Om jeg forstår fødselsåret hennes riktig så begynner hun på skolen august 2012? Mye kan skje på ett år til i barnehage, og med den oppfølgingen hun har tenker jeg at hun godt kan være skolemoden når hun skal begynne Du beskriver jenta di som utadvendt og lærevillig og det kan virke ekstra motiverende å begynne på skolen. Den oppfølginga dere får i bhg vil vel dessuten kunne følge dere over i skolen? Jeg skjønner det kan være skremmende med skolestart siden forholdene er mye større der enn i den trygge oversiktlige barnehagen. Jeg syntes det selv også (har ei som startet i første klasse i høst) selv om hun allerede hadde knekt lesekoden og skulle starte sammen med flere kjente barn. Jeg har blitt veldig positivt overrasket over hvor "likt" opplegget har vært barnehagehverdagen. SFO er jo som barnehage bare i større format. I første trinn er gruppene mindre og med flere voksne per barn. Lykke til med videre fundering og fortsatt dialogen din med PPT og barnehagepersonalet.
oslojente80 Mina f 07.09.06 Skrevet 21. mars 2011 Forfatter #3 Skrevet 21. mars 2011 Ja, hun skal starte august 2012. Hun vil få forsterket tilbud på skolen også ja. Så godt å høre at opplegget i skolen er likt bhg. Ja, det er skremmende i utgangspunktet og når jenta mi har særskilte behov så blir det enda mer skremmende. Men tusen takk for fint svar:)
Gjest Skrevet 21. mars 2011 #4 Skrevet 21. mars 2011 Vi må nok ta en liknende vurdering snart. Vi tenker slik at det er bedre å begynne samtidig med de andre i årskullet ettersom sønnen vår nok uansett kommer til å ha behov for spesialpedagogisk oppfølging i mange år. Hadde han sluppet det gitt at han fikk et ekstra år i barnehage hadde vi nok tenkt annerledes. Men sønnen vår er et år yngre enn datteren din, så vi har fremdeles tid til å tenke et år til eller noe.
oslojente80 Mina f 07.09.06 Skrevet 21. mars 2011 Forfatter #5 Skrevet 21. mars 2011 Takk for at du delte deres tanker:) Jeg har vært veldig for å utsette skolestart, men er mer usikker nå. Mye fordi hun har hatt en veldig utvikling med språket.
Fire småtroll Skrevet 21. mars 2011 #6 Skrevet 21. mars 2011 Jeg ville ikke gjort noe med skolestarten. Det er veldig mange kommuner, bl.a den jeg bor i, som de på det sterkeste fraråder dette pga dårlige erfaringer med det. Det er bedre å la barnet få ekstra hjelp første årene på skolen og begynne i riktig årskull. Man må tenke fremover også, og det er snakk om 10 års skolegang. Det er mye som skal skje, og alt fra idrettslag til sangkor er ofte inndelt etter fødselsår. Videre i skolegangen skal man også følge sine klassekamerater i alle typer utvikling, det språklige er jo en ting, men også pubertet, første forelskelser, når de kan ta lappen på moped og annen utvikling ettersom de vokser til. Jeg forstår innlegget ditt slik at dere regner med at datteren din bare er sen og kommer til å ta igjen sine jevnaldrede, da ville jeg satset på å starte på skolen til riktig tid og la henne tilhøre samme årskull som resten av klassen sin. Som sagt tillater de ikke noe annet her vi bor, og for meg virker det fornuftig, de setter heller inn tiltak fra første klasse som de evt kan fjerne om behovet blir borte etterhvert.
oslojente80 Mina f 07.09.06 Skrevet 21. mars 2011 Forfatter #7 Skrevet 21. mars 2011 Tusen takk for svar! Jeg har skjønt at det er veldig forskjell på kommunene. Vi bor i Oslo, bydel Nordstrand. Tilhører ikke den skolen som har best tilbud til henne i bydelen, men skal søke overflytting. Håper virkelig vi får plass til henne der. Hun er forsinket og har vært i flere utredninger. Alt av prøver som har blitt tatt er negative. Og det er jo bra:) Nå har det blitt sjekket også mht veksten, fordi hun er liten for alderen. Venter på svar på røntgen av skjellett og benalder. Hun er 92cm og 12,5 kg. Så hun blir ofte tatt for å være en del yngre enn hun er.
Trultemor73 Skrevet 21. mars 2011 #8 Skrevet 21. mars 2011 Husker jeg snakket med en fra pedaogisk tjeneste om akkurat dette en gang. Hun fortalte meg at skolene skal gi tilrettelagt opplæring og at de derfor som oftest oppfordret foreldrene til å begynne det året barnet skulle ha startet på skolen. Men det viktigste er jo å gjøre det en føler er til barnets beste. Mye kan jo skje og dere har jo god tid til å se det ann. Utrolig flott at språkutviklingen har kommet seg slik den har gjort. Så får du krysse fingrene på at hun kommer inn på den skolen dere ønsker. Det har jo utrolig mye å si:-)
Mamma+2 Skrevet 21. mars 2011 #9 Skrevet 21. mars 2011 VIl bare si at jeg forstår at du tenker masse på det her- er jo slik vi er, nettopp pga at vi ønsker det beste for barnet. Du er allerede godt i gang med PPT , det er supert"!! Da har du fagpersoner med på å tolke utviklingen slik at du får den beste veiledninge i forhold til hva som er det beste. Har selv et barn som er født ekstremt prematur og vurderte lenge å utsette skolestart,men det ble at han startet når han skulle- for han utviklet seg raskt når han ble i alderen av det barnet ditt er. Og det at dere allerede har fått bra hjelp på plass vil nok også hjelpe på den prosessen- supert!! Ønsker dere masse lykke til vidre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå